ŽILINA. Žilinská automobilka Kia Motors Slovakia od pondelka obnoví dvojzmennú prevádzku. Agentúru SITA o tom informoval hovorca spoločnosti Dušan Dvořák. "To znamená, že budeme pracovať v rannej a poobednej zmene, každá zmena pôjde šesť hodín," konštatoval. Zvyšné dve hodiny preplatia zamestnancom 60 percentami z ich priemernej mzdy. Administratívni pracovníci budú mať znova osemhodinový pracovný čas, tí však pracujú len v jednej zmene.
"Toto opatrenie je prijaté na obdobie jedného mesiaca," uviedol Dvořák. Ako ďalej dodal, objem výroby v konkrétnom období je naviazaný priamo na počet objednávok, ktoré dostáva automobilka od zákazníkov z celej Európy. Výrobu teda spoločnosť plánuje vždy približne na mesiac dopredu podľa počtu objednávok.
"V súčasnosti sme prijali toľko objednávok, že môžme nastaviť výrobu na dvojzmennú prevádzku, samozrejme do budúcna budeme sledovať ako sa bude vyvíjať trh a na základe toho upravovať výrobu, výroba je plne flexibilná, to znamená že vieme hľadať rôzne modely, či už úpravou pracovného času, úpravou zmennosti, či už v prípade poklesu ale aj nárastu objednávok," povedal Dvořák.
O prepúšťaní neuvažujú
O prepúšťaní spoločnosť predbežne neuvažuje. "Naším cieľom je udržať zamestnanosť, ktorú v súčasnosti v závode máme," podotkol Dvořák. Kia zamestnáva v závode pri Žiline takmer 2 700 ľudí. Automobilka pristúpila k úprave dotovania cestovného pre svojich zamestnancov. Doteraz cestovali do práce zadarmo, teraz zaplatia 30 percent. "Stále ako zrejme jediná firma v žilinskom regióne poskytujeme zamestnancom priame spoje a hradíme im stále viac ako dve tretiny cestovného. Predpokladám, že to nie je výnimočné len pre žilinský región, ale aj celé Slovensko," dodal Dvořák.
Žilinská automobilka Kia Motors Slovakia pracovala na jednu zmenu uplynulé dva týždne, pričom zamestnanci vo výrobe i v administratívne pracovali po šesť hodín. Kia Motors Slovakia už začiatkom februára skrátila zamestnancom pracovný čas z ôsmich na šesť hodín. Dôvodom bol neustály pokles dopytu po automobiloch. Automobilka ešte začiatkom januára informovala, že v tomto roku plánuje vyrobiť 170 tis. áut.
Pri nabiehaní výroby v roku 2006 pritom chcela automobilka v roku 2009 vyrobiť až 240 tis. vozidiel. Odhady z minulého roka predpokladali tohtoročnú produkciu na úrovni 200 tis. automobilov. Podľa Dvořáka bol pokles plánovanej výroby spôsobený predovšetkým svetovou finančnou krízou. Pôvodne spoločnosť plánovala skrátiť pracovný čas na šesť hodín už od 12. januára. Krátko na to však pre obmedzenie dodávok plynu musela Kia na viac ako týždeň zastaviť výrobu.
PSA aj v soboty, Volkswagen opäť prerušuje
Trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia zavádza kvôli nábehu nového modelu mimoriadne sobotné zmeny. Automobilka v súčasnosti pracuje v dvoch osemhodinových zmenách, zamestnanci by však podľa jej hovorcu Petra Šveca mali ísť do práce aj 7. a 14. marca. Počas spomenutých dvoch sobôt sa pritom bude pracovať iba v jednej zmene, v práci sa teda vystriedajú všetci zamestnanci. "Je veľmi pravdepodobné, že obdobné mimoriadne zmeny sa ešte zopakujú," povedal pre agentúru SITA ďalej Švec.
Naopak, Volkswagen (VW) Slovakia od 6. do 10. apríla tohto roku opäť preruší svoju výrobu. V piatok o tom informoval denník Plus 1 deň. Túto informáciu už pritom potvrdil aj predseda odborov automobilky Zoroslav Smolinský. K prípadným ďalším prerušeniam produkcie sa vyjadriť nevedel, rovnako nemal informácie ani o tom, či budú môcť zamestnanci opäť čerpať dovolenku, či využívať flexikonto. Spoločnosť iba v stredu tohto týždňa obnovila po viac ako týždni svoju výrobu. Jej produkcia stála od 16. februára. Zamestnanci mohli využiť buď starú dovolenku z minulého roku alebo flexikonto. Všetci pritom dostali 100-percentnú mzdu.