SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Šrotovné bude aj pre živnostníkov

AKUTALIZOVANÉ 20:08 Príspevok za zošrotovanie auta sa bude dať využiť na kúpu áut nižšej a strednej triedy

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Vláda stále nemá jasno v tom, či zošrotovanie starých a predaj nových áut podporí sumou 1000, alebo 1500 eur. Túto podporu si však vydobyli už aj živnostníci a firmy.

BRATISLAVA. Záujemca o kúpu nového auta príde k predajcovi a predloží mu doklad o zošrotovaní desaťročného vozidla, ktoré vlastnil. Spolu s ním predloží aj doklad o odhlásení vozidla z evidencie motorových vozidiel.

Predajca mu poskytne zľavu na nové auto vo výške štátneho príspevku, zrejme 1000 alebo 1500 eur. Šrotovné si následne vyinkasuje od ministerstva hospodárstva.

Toto je scenár, ako má vyzerať uplatnenie štátneho príspevku na zošrotovanie starého auta a nákup nového po jeho zavedení do praxe. Premiér Robert Fico včera nevylúčil, že sa to stihne zrealizovať v priebehu budúceho týždňa. „Vychádzame z toho, že na zavedenie takzvaného šrotovného nie je potrebné novelizovať žiadny zákon, stačí podzákonná právna norma," vysvetlil Fico. Nemalo by to však trvať dlh〜šie ako dva alebo tri týždne.

Za príspevok budú len autá nižšej a strednej triedy

Po včerajšom zasadnutí rady pre hospodársku krízu je zrejmé, že šrotovné si budú môcť nárokovať nielen bežní občania, ale aj živnostníci a firmy. Podmienkou je, že vlastnia minimálne desaťročné auto a chcú si kúpiť auto nižšej alebo strednej triedy.

Autá strednej triedy u nás vyrábajú Kia a PSA Peugeot, patrí sem aj najpredávanejšie auto na Slovensku Škoda Fabia. Motorista by potom nové auto, na ktoré získa dotáciu, nemal predať ďalšie dva roky.
Aby sa predišlo špekuláciám so starými autami, podmienkou na získanie príspevku bude aj to, aby ojazdené vozidlo bolo registrované na území Slovenska do konca minulého roka.

Predajcovia na šrotovanie neprispejú, majú akcie

Cenovú hranicu na kúpu nového vozidla premiér zatiaľ nespresnil. Jasné nie je ani to, či príspevok bude vo výške 1000 eur, alebo to bude 1500 eur. Predajcovia áut však naňho prispievať nebudú.
Minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek pôvodne nevylúčil, že na šrotovné budú pri〜spievať aj predajcovia áut. Malo to byť 500 eur.

Jahnátek po diskusii s predajcami dospel k záveru, že to by im zabránilo uplatňovať vlastné marketingové zľavy na predaj áut.

Vláda chce na šrotovné vyčleniť 33 miliónov eur. Podľa štátneho tajomníka ministerstva financií Petra Kažimíra by napríklad príspevok vo výške 1000 eur mohol podporiť predaj nových áut v objeme asi 30 000 kusov.

Ak sa tento balík vyčerpá, premiér nevylučuje, že vláda na tento projekt vyčlení aj ďalšie zdroje. Zástupca opozície v hospodárskej rade Vladimír Tvaroška tvrdí, že šrotovné nepomôže zamestnanosti a slovenskej ekonomike. Väčšina áut, ktoré sa u nás vyrobia, sa predá v zahraničí. Fico tvrdí, že zavedenie šrotovného je užitočným nástrojom na posilnenie spotreby na Slovensku a významným príspevkom Slovenska k naštartovaniu automobilového priemyslu.

Huty ministrovi nepovedali, že šrot nechcú

Jahnátek sa neobáva toho, že by sa pre odbytový problém železiarskych spoločností šrotový odpad dostatočne nevyužil.

„Železiarne Podbrezová stále deklarujú, že majú záujem o tento šrot. Naším cieľom je, aby sa viac šrotového odpadu použilo v našich hutiach. Neavizovali, že nechcú tento šrot," tvrdí Jahnátek.
Ak by aj problém vznikol, podľa ministra pôjde len o krátkodobú záležitosť.

Príspevok dvíha výrobu

BRATISLAVA. Šrotovné v európskych krajinách už zachraňuje výrobu niektorých automobiliek. Nárast počtu objednávok z Nemecka, Rakúska a Francúzska, ktoré už príspevok zaviedli, pomohol výrobe mladoboleslavskej spoločnosti Škoda Auto. Tá začne od marca väčšinu svojich modelov vyrábať aj v piatok, pôvodne plánovala pre recesiu vyrábať len štyri dni v týždni.

Šrotovné pomáha aj automobilke Hyundai v Česku. Zaznamenala nárast zákaziek, uvažuje o predĺžení pracovného času, či dokonca o zavedení pracovných sobôt.

Nemecké šrotovné pomohlo rumunskej automobilke Dacia, ktorá je súčasťou koncernu Renault, na rozdielod mnohých svetových konkurentov dokonca zvyšuje výrobu. Pre veľký záujem o cenovo výhodné vozidlá dodá na nemecký trh viac než 30­ tisíc áut a robotníci automobilky budú musieť chodiť do práce aj v sobotu.

Srbské šrotovné má pomôcť výrobe domácej automobilky Zastava, dostanú ho len tí, čo si kúpia Fiat Punto montovaný v tejto automobilke.

Denisa Čimová
Výška príspevku v zahraničí
  • Nemecko: 2500 eur pri zošrotovaní vyše 9­ročného auta a kúpe nového.
  • Rakúsko: 1500 eur pri zošrotovaní vyše 13­ročného auta.
  • Francúzsko : 1000 eur pri zošrotovaní vyše 10­ročného auta.
  • Taliansko: 1500 eur za zošrotovanie vyše 9­ročného auta.
  • Portugalsko: 1000 eur za zošrotovanie minimálne 10­ročného auta, 1250 eur za vyše 15­ročné auto.
  • Rumunsko: 1000 eur za zošrotovanie aspoň 10­ročného auta.
  • Srbsko: 1000 eur pri zošrotovaní viac ako 9­ročného auta a kúpe Fiat Punto.
Denisa Čimová

Kliknite - obrázok zväčšíte


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  3. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  4. Spravte si zásoby zdravia
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  7. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  8. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  9. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  10. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 157
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 824
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 571
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 633
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 574
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 139
  7. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 807
  8. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 569
  9. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 2 434
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 284
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia polyfunkčného projektu, ktorý pripravuje rodina Poórovcov.

Firma podnikateľa chce stavať v Ružinove.


1 h
Wolt už funguje v Česku.

Prepočítali sme rentabilitu reštaurácie i donáškovej služby.


8 h
Investori sú obkľúčení políciou a bezpečnostným personálom, keď sa pokúšajú dostať do sídla Evergrande.

Developer má vo štvrtok splatiť úroky z dlhopisov vo výške 83,5 milióna dolárov.


TASR 8 h
Scott Carpendale, výkonný riaditeľ divízie Boeing Defence Australia.

Prvé skúšobné lety firma ukončila v skoršej časti tohto roka.


SITA 9 h

Blogy SME

  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Vidiek nestratil len 5 mld, stratil nádej a budúcnosť....
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 003
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 095
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 970
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 099
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 784
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 3 806
  7. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 771
  8. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 3 749
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu