Šrotovné bude mať mantinely

Podpora kúpy nových áut v Európe už pomohla aj žilinskej Kii a trnavskému Peugeotu.

BRATISLAVA. Už dnes by mala Rada pre hospodársku krízu rozhodnúť, ako na Slovensku podporiť dopyt po autách. Na včerajšej konferencii AutoSlovakia o tom informoval Milan Klempai z ministerstva hospodárstva. Aké opatrenia by mala rada zvažovať, však nepovedal.

Združenie automobilového priemyslu Slovenska však už dávnejšie informoval, že navrhol odpustenie dane z pridanej hodnoty alebo takzvané šrotovné, čiže dotáciu pri kúpe nového auta.

Šrotovné inde nám pomáha

Šrotovné už platí napríklad v Nemecku, kde majiteľ starého auta, ktoré dá do šrotu, dostane 2500 eur na kúpu nového. Silu tejto motivácie už pocítili aj automobilky u nás. „Nemáme potrebu meniť tempo výroby. Naopak, v marci budeme mať dve pracovné soboty. Vyrábame práve také autá, na ktoré sa vzťahujú bonusy v Nemecku a vo Francúzsku," povedal hovorca trnavského Peugeotu Peter Švec.

„V súčasnosti pociťujeme nárast objednávok," potvrdil vplyv opatrení v iných krajinách hovorca žilinskej Kie Dušan Dvořák. Podľa neho na našom trhu žilinská automobilka predáva len zhruba 2 percentá áut, ktoré vyrobí. Bonusy u nás by teda boli skôr o obnove vozového parku a zvýšení bezpečnosti než o podpore domáceho automobilového priemyslu.

Mantinely šrotovného včera začala stanovovať Európska komisia. Podpora by sa podľa Bruselu nemala týkať len áut vyrobených v krajine, ktorá vypláca bonus. Upozorňuje aj na to, že by krajiny mali predchádzať zneužitiu lákavých bonusov. To znamená, že by mali zaistiť, aby človek auto naozaj zošrotoval a nie ho predal.

Preto by mal predložiť dôkaz o zošrotovaní. Dôležité je aj vymedziť vek auta, na ktoré sa bonus vzťahuje.
Na Slovensku by sa mohlo šrotovné vzťahovať na autá staršie než 9 až 10 rokov. Výška dotácie by pritom nemala padnúť pod tisíc eur, aby bola schopná podporiť dopyt po autách.

Tento rok sa čaká pokles

Trnavský Peugeot podľa Švecových slov za minulý rok vyrobil 186 397 áut, čo je o 5 percent viac než v roku 2007. Tento rok plánuje vyrobiť približne to, čo minulý.

Žilinská Kia vlani vyrobila 201­tisíc áut. Na včerajšej konferencii viceprezident Kia Slovakia Young-Taek Huh povedal, že je to medziročný nárast o 38 percent.

Automobilka však bojuje s finančnou krízou, pre ktorú najprv zmenila dve osemhodinové zmeny na dve šesťhodinové. Od pondelka minulého týždňa však pracuje už iba jedna šesťhodinová zmena. Malo by to tak fungovať do pondelka. Či vtedy Kia obnoví dvojzmennú výrobu, podľa Dvořáka ešte nie je rozhodnuté. Tento rok by mala automobilka vyrobiť 170­tisíc áut.

Volkswagen zverejní výsledky za minulý rok až uprostred marca. Aj on výrazne obmedzil výrobu. Včera sa navyše jeho zamestnanci vrátili do práce po deväťdňovej odstávke.

Podľa Klempaia by tento rok produkcia automobiliek na Slovensku mala klesnúť približne o 15 percent.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 242
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 668
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 067
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 572
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 694
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 282
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 242
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 051
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 029
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 973

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Café Európa: Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby v Nemecku na Európu i Slovensko? Sledujte diskusiu naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Eddy Merckx nevidel na MS poriadne preteky, Slovák mal všetkých pod kontrolou.

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.