AKTUALIZOVANÉ 20:22

Vláda chce ratovať krachujúce železničné Cargo

Nákladná železničná doprava potrebuje pomoc, lebo stratila zákazky. Vláda jej chce poskytnúť 133 miliónov eur. Opozícia tvrdí, že takáto pomoc je cestou do pekla. Cargo je podľa odborníkov malé a malo by sa zlúčiť so silnejším partnerom.

Hospodárska kríza je už aj na železnici, prázdnych nákladných vagónov pribúda.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - REUTERS)

Nákladná železničná doprava potrebuje pomoc, lebo stratila zákazky. Vláda jej chce poskytnúť 133 miliónov eur. Opozícia tvrdí, že takáto pomoc je cestou do pekla. Cargo je podľa odborníkov malé a malo by sa zlúčiť so silnejším partnerom.

BRATISLAVA. Vláda ešte nevie, ako presne pomôže nákladnej železničnej doprave, ale už vie, že to bude stáť 133 miliónov eur (asi 4 miliardy korún). Včera o tom informoval premiér Robert Fico. O tom, či pôjde o navýšenie základného imania Carga, alebo o návratnú finančnú pôžičku, sa bude rokovať na budúci týždeň.

V správe predloženej na rokovanie vlády sa železničnému Cargu navrhuje pomoc formou navýšenia základného imania. Pôžička ako forma pomoci sa objavila vo vyhlásení premiéra až po rokovaní vlády.

Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je správne, že sa železničné Cargo zachraňuje, peniaze treba podľa neho však použiť racionálne.

Situácia v štátnej akciovke sa musí riešiť aj podľa bývalého ministra financií Ivana Mikloša, treba však citlivo zvážiť čerpanie verejných zdrojov. Sanovanie neefektívneho štátneho podniku je podľa neho cestou do pekla.
Spoločnosť mala na začiatku roka 10 408 zamestnancov.

Udržanie tejto úrovne zamestnanosti je práve tou príčinou, ktorou premiér Fico obhajuje použitie peňazí daňových poplatníkov na záchranu firmy.

Existuje len malá šanca na prežitie Carga

Podľa odborníkov hospodárska kríza posilní vytváranie silnejších zoskupení železničných prepravcov v Európe. „Vzhľadom na prepravované objemy tovarov nemá naše železničné Cargo šancu prežiť v konkurenčnom prostredí prepravcov z okolitých štátov a predchádzajúce úvahy o jeho zlúčení s niektorým prepravcom v okolitých štátoch mali svoj racionálny základ," povedal Palčák.

Cargo a kríza
  • Oproti ročným plánovaným prepravám v objeme 48,1 milióna ton odviezlo Cargo za rok 2008 iba 44,5 milióna ton tovaru.
  • Viac ako 70 percent poklesu vzniklo v mesiacoch november a december 2008.
  • Najvýznamnejší prepad prepravy Cargo zaznamenalo v komoditách železná ruda, uhlie, koks, kovový materiál a šrot.
  • V januári 2009 Cargo prepravilo 2,1 milióna ton tovaru, 55 percent výkonov z januára 2008.

Možnosti zlučovania firmy v prebiehajúcej ekonomickej kríze sú diskutabilné, ale malo by sa podľa neho o ňom naďalej uvažovať. V minulosti sa v tejto súvislosti hovorilo o zlúčení s českým prepravcom. Zlúčenie sa však neuskutočnilo.

Podľa Ivana Mikloša prispela k zhoršeniu situácie v Cargu vláda. „Najprv tým, že zrušila jeho privatizáciu, o ktorú mal záujem rakúsky železničný prepravca. Tiež tým, že sa chystá vybudovať širokorozchodnú trať do Rakúska, čím stratí prácu 1500 zamestnancov Carga v Čiernej nad Tisou. A tiež tým, že podnik je neefektívne riadený politickými nominantmi vládnych strán," povedal Mikloš.

Len polovica prepravovaných tovarov

Situácia v nákladnej železničnej doprave sa začala komplikovať v auguste minulého roku. „Oproti ročným plánovaným prepravám v objeme 48,1 milióna ton odviezla Železničná spoločnosť Cargo Slovakia v roku 2008 iba 44,5 milióna ton tovaru," uvádza sa v správe ministerstva dopravy.

Najväčší výpadok v tržbách bol v mesiacoch november a december, za celý rok sa vyšplhal na takmer 1,4 miliardy korún (46,471 milióna eur).

Podľa správy ministerstva tržby z prepravy dosiahli v januári 2009 výšku 546 miliónov korún (18,12 milióna eur), čo nepostačuje ani na úhradu základných nákladov súvisiacich s prepravou. Ide o mzdy a poplatok za železničnú dopravnú cestu vo výške 570 miliónov korún (18, 92 milióna eur).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 117
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 897
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 158
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 733
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 529
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 944
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 923
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 803
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 606
  10. Inteligencia vo všetkom 1 518

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

DOMOV

Študenti z 1989: Začína sa to tu podobať na obdobie pred revolúciou

Vtedajšie a dnešné okolnosti sa podobajú.

DOMOV

Vyprodukovali Kolesíka aj Procházku, dnes sú študentské liahne v útlme

Mladí poslanci Smeru rozdávali lístočky či potápali kolegov.

Neprehliadnite tiež

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Z jeho slov vyplýva, že nárok nebudú mať všetci

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.

Grécko vykázalo v roku 2016 prvý rozpočtový prebytok za 21 rokov

Výsledok v oblasti rozpočtu je pre Grécko úspechom, ale problémom aj naďalej zostáva jeho mimoriadne vysoký verejný dlh.

Plavčan: Prakticky všetci vysokoškoláci si do roka a pol po skončení štúdia nájdu prácu

Minister školstva reagoval na Branislava Ondruša, ktorý povedal, že slovenské školy vychovávajú ľudí pre úrady práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop