SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:22

Vláda chce ratovať krachujúce železničné Cargo

Nákladná železničná doprava potrebuje pomoc, lebo stratila zákazky. Vláda jej chce poskytnúť 133 miliónov eur. Opozícia tvrdí, že takáto pomoc je cestou do pekla. Cargo je podľa odborníkov malé a malo by sa zlúčiť so silnejším partnerom.

Hospodárska kríza je už aj na železnici, prázdnych nákladných vagónov pribúda.Hospodárska kríza je už aj na železnici, prázdnych nákladných vagónov pribúda. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - REUTERS)

Nákladná železničná doprava potrebuje pomoc, lebo stratila zákazky. Vláda jej chce poskytnúť 133 miliónov eur. Opozícia tvrdí, že takáto pomoc je cestou do pekla. Cargo je podľa odborníkov malé a malo by sa zlúčiť so silnejším partnerom.

BRATISLAVA. Vláda ešte nevie, ako presne pomôže nákladnej železničnej doprave, ale už vie, že to bude stáť 133 miliónov eur (asi 4 miliardy korún). Včera o tom informoval premiér Robert Fico. O tom, či pôjde o navýšenie základného imania Carga, alebo o návratnú finančnú pôžičku, sa bude rokovať na budúci týždeň.

V správe predloženej na rokovanie vlády sa železničnému Cargu navrhuje pomoc formou navýšenia základného imania. Pôžička ako forma pomoci sa objavila vo vyhlásení premiéra až po rokovaní vlády.

Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je správne, že sa železničné Cargo zachraňuje, peniaze treba podľa neho však použiť racionálne.

Situácia v štátnej akciovke sa musí riešiť aj podľa bývalého ministra financií Ivana Mikloša, treba však citlivo zvážiť čerpanie verejných zdrojov. Sanovanie neefektívneho štátneho podniku je podľa neho cestou do pekla.
Spoločnosť mala na začiatku roka 10 408 zamestnancov.

Udržanie tejto úrovne zamestnanosti je práve tou príčinou, ktorou premiér Fico obhajuje použitie peňazí daňových poplatníkov na záchranu firmy.

Existuje len malá šanca na prežitie Carga

Podľa odborníkov hospodárska kríza posilní vytváranie silnejších zoskupení železničných prepravcov v Európe. „Vzhľadom na prepravované objemy tovarov nemá naše železničné Cargo šancu prežiť v konkurenčnom prostredí prepravcov z okolitých štátov a predchádzajúce úvahy o jeho zlúčení s niektorým prepravcom v okolitých štátoch mali svoj racionálny základ," povedal Palčák.

Cargo a kríza
  • Oproti ročným plánovaným prepravám v objeme 48,1 milióna ton odviezlo Cargo za rok 2008 iba 44,5 milióna ton tovaru.
  • Viac ako 70 percent poklesu vzniklo v mesiacoch november a december 2008.
  • Najvýznamnejší prepad prepravy Cargo zaznamenalo v komoditách železná ruda, uhlie, koks, kovový materiál a šrot.
  • V januári 2009 Cargo prepravilo 2,1 milióna ton tovaru, 55 percent výkonov z januára 2008.

Možnosti zlučovania firmy v prebiehajúcej ekonomickej kríze sú diskutabilné, ale malo by sa podľa neho o ňom naďalej uvažovať. V minulosti sa v tejto súvislosti hovorilo o zlúčení s českým prepravcom. Zlúčenie sa však neuskutočnilo.

Podľa Ivana Mikloša prispela k zhoršeniu situácie v Cargu vláda. „Najprv tým, že zrušila jeho privatizáciu, o ktorú mal záujem rakúsky železničný prepravca. Tiež tým, že sa chystá vybudovať širokorozchodnú trať do Rakúska, čím stratí prácu 1500 zamestnancov Carga v Čiernej nad Tisou. A tiež tým, že podnik je neefektívne riadený politickými nominantmi vládnych strán," povedal Mikloš.

Len polovica prepravovaných tovarov

Situácia v nákladnej železničnej doprave sa začala komplikovať v auguste minulého roku. „Oproti ročným plánovaným prepravám v objeme 48,1 milióna ton odviezla Železničná spoločnosť Cargo Slovakia v roku 2008 iba 44,5 milióna ton tovaru," uvádza sa v správe ministerstva dopravy.

Najväčší výpadok v tržbách bol v mesiacoch november a december, za celý rok sa vyšplhal na takmer 1,4 miliardy korún (46,471 milióna eur).

Podľa správy ministerstva tržby z prepravy dosiahli v januári 2009 výšku 546 miliónov korún (18,12 milióna eur), čo nepostačuje ani na úhradu základných nákladov súvisiacich s prepravou. Ide o mzdy a poplatok za železničnú dopravnú cestu vo výške 570 miliónov korún (18, 92 milióna eur).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 511
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 922
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 125
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 969
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 523
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 417
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 063
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 755
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 576
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zmeny na železniciach

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz
Mária Kolíková
 Presvedčí Kristen Stewart v úlohe princeznej Diany?

Neprehliadnite tiež

V energetickej stratégii EÚ sa ráta aj s vodíkom

Európska komisia prichádza s novým investičným programom v oblasti čistej energie.

Ilustračné foto

Vigoda už nie je šéfom štátnych lesov

Vigodu odvolal minister pôdohospodárstva Mičovský.

Matej Vigoda, už bývalý generálny riaditeľ štátneho podniku Lesy SR.

Walt Disney navýšil odhad prepúšťania o ďalších štyritisíc ľudí

Koncom septembra koncern uviedol, že zruší 28-tisíc pracovných miest, ale odhad navýšil.

Ilustračná fotografia.

Štátna poisťovňa prišla o vyše 50-tisíc klientov

Zdravotnú poisťovňu od budúceho roka zmení 168 526 ľudí, ide o 3,39 percenta.

Ilustračné foto.