VÝROBCOVIA ZNIŽUJÚ GRAMÁŽ NIEKTORÝCH VÝROBKOV, ABY SI PRI RASTÚCICH NÁKLADOCH UDRŽALI CENY

Za menší výrobok zaplatíte viac

Výrobcovia znižujú gramáž niektorých výrobkov, aby si pri rastúcich nákladoch udržali ceny.

Ak sa rozhodujete medzi dvoma výrobkami, oplatí sa okrem ceny porovnať aj veľkosť balenia – v snahe nemeniť svoje ceny výrobcovia skôr siahnu na gramáž.(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

Ak sa vám zdá váš obľúbený jogurt či čokoládová tyčinka ľahšia, hoci za ňu platíte rovnako - nemýlite sa. Niektorí výrobcovia totiž v snahe udržať ceny siahnu na hmotnosť výrobku.

BRATISLAVA. Pri kúpe keksu či čokoládovej tyčinky by sa zákazník nemal rozhodovať len podľa ceny. Výrobcovia, ale možno aj predajcovia, sa totiž snažia ušetriť na množstve. A tak za rovnakú cenu ako pred pár mesiacmi získate dnes pri niektorých výrobkov menšie množstvo.

Napríklad tyčinku 3bit môžete kúpit za 49 centov (14,76 koruny) v dvoch variantoch - po 43 gramov, ale aj v 41­gramovom balení. Na jednej „odľahčenej“ tyčinke si tak priplatíte o niečo vyše dvoch centov.

„Z výskumu vieme, že pre spotrebiteľa je prijateľnejším riešením zachovanie ceny a kvality výrobku,“ vysvetľuje Jitka Plchová zo spoločnosti Kraft Foods zníženie hmotnosti u niektorých výrobkov. Firma, ktorá vyrába aj spomínané tyčinky 3bit, takto zareagovala na zostrenie konkurencie, ale aj na rast vstupných nákladov, povedala Plchová. Napríklad minulý rok cena kakaových bôbov stúpla o viac ako 30 percent.

Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského odľahčovanie výrobkov sa začalo už minulý rok, keď sa výrobcovia zaviazali, že pri prechode na euro nebudú zvyšovať ceny. Pri rastúcich nákladoch tak siahli na hmotnosť: zákazník za rovnakú cenu v rovnakom obale kúpi menej. „Ide o psychologický aspekt na spotrebiteľa, ten má pocit, že sa mu príliš nemenia ceny, na čo kladie spotrebiteľ väčší dôraz ako na to, aká veľká je gramáž výrobku,“ povedal.

Rovnaká cena za menej

„Schudnutie“ niektorých výrobkov začiatkom tohto roka potvrdila aj sieť Coop Jednota. „Dodávatelia zníženie gramáže využívajú na takzvané skryté zvyšovanie cien - teda zachovanie cenníkovej ceny pri znížení gramáže identického produktu,“ povedal predseda Coop Jednoty Slovensko Gabriel Csollár. Dodávatelia to podľa neho odôvodňujú novou receptúrou či ovocnejšou chuťou.

To potvrdil aj Drahovský. „Hmotnosť, ale často aj cenu menia výrobcovia napríklad pri inovácii výrobku – vtedy sa dá ťažko skontrolovať, či cena zodpovedá, alebo je porovnateľná s pôvodným výrobkom,“ upozornil analytik agentúry Terno.

Napríklad v januári sa znížila gramáž niektorých jogurtov z pôvodných 120 gramov na 115 gramov – pri zachovaní ceny tak spotrebiteľ zaplatí o vyše štyri percentá viac, vysvetlil Csollár. Reťazce Hypernova a Kaufland podobné správanie u dodávateľov nezaznamenali.

Všetko po starom alebo s novou cenou

Naopak, kečupy a horčice Helmans, ktoré na slovenský trh dodáva spoločnosť Unilever, „pribrali“ koncom minulého roka o osem percent. „Dôvodom zmeny objemu je celoeurópsky projekt harmonizácie obalov niektorých výrobkov,“ povedala Jana Gašparová zo spoločnosti Unilever. Podobne zmenia balenie aj ďalšie výrobky firmy. O cenách však nechcela hovoriť, určuje ich predajca.

Zmenšenie balenia priznala spoločnosť Danone. „V poslednom období sme znižovali gramáž len pri jedinom výrobku - Dobrá mama – s tým, že sme zároveň znížili cenu na 20 eurocentov,“ povedala country manažérka Danone Slovakia Zuzana Báto. Ostatné výrobky podľa nej nemenili. Zmenu balení svojich výrobkov poprela firma Rajo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 705
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 840
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 287
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 481
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 406
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 309
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 664
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 434
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 189

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop