BRATISLAVA. Len málokto vie presne, koľko tento mesiac zaplatil za varenie či pozeranie televízora. Platby za elektrinu totiž množstvo ľudí necháva na distribučných spoločnostiach, ktoré si z účtov cez inkaso stiahnu, koľko treba. Overiť, či skutočne platíte to, čo máte, možno najľahšie, keď sa vám dostane do ruky ročné zúčtovanie.
Skontrolujete si, či sú na faktúre ceny, aké uvádza sadzba, do ktorej ste zaradení. Všimnúť si treba aj cenu za kilowatthodinu v rôznych časových pásmach. Ak pochybujete, či je konečná suma vypočítaná správne, tiež sa môžete presvedčiť.
„V prvom rade si zákazník môže porovnať stavy uvedené na faktúre so stavmi, ktoré má na svojom elektromere. Ak má podozrenie, že elektromer nemeria správne, môže požiadať o kontrolu odberného miesta, ktorá je bezplatná," vysvetľuje hovorca Východoslovenskej energetiky Boris Peško.
Ak klient neuspeje, môže ešte dať elektromer preskúšať v Slovenskej legálnej metrológii. Tu neplatí len v prípade, keď je merač naozaj chybný.
- Zákazníci dostávajú faktúry priebežne počas roka, sú rozdelení do 12 skupín.
- Vo februári ich napríklad len v Západoslovenskom kraji dostane vyše stotisíc domácností.
- Spolu s vyúčtovaním prichádza aj rozpis preddavkov.
Presné meranie však neznamená nielen presnú cenu, ale je aj východiskom pre platby na ďalších 11 mesiacov. „Výška preddavkových platieb sa stanovuje tak, že sa rozpočíta spotreba v minulom fakturačnom období a ocení sa aktuálnymi cenami," dodáva Peško.
Ani s tým však nemusíte byť spokojní. Ak viete, že miniete elektriny menej, nemusíte čakať na ďalšiu zúčtovaciu faktúru, ktorá vyúčtuje preplatok, ale môžete požiadať o zmenu výšky zálohovej platby. „Telefonicky, písomne, emailom alebo osobne," uvádza spôsoby, ako tak možno urobiť Peško.
Ak však zmeníte spotrebu, nemusí byť pre vás automaticky najvýhodnejšia ani sadzba, do ktorej vás distribučná spoločnosť zaradila.
„Zákazníkovi odporúčame tarifu, ktorá je preňho najvýhodnejšia. Môže si ju zvoliť aj sám," povedal Peter Kimijan, vedúci komunikácie Západoslovenskej energetiky.
Na zmeny však treba myslieť dopredu. Výpovedné lehoty pri zmluvách na neurčito sa totiž pohybujú od jedného do troch mesiacov.
Na západnom Slovensku ľudia dostali chybnú správu o cenách elektriny.
BRATISLAVA. Ani veľké distribučné spoločnosti nie sú neomylné, o čom svedčí posledný prípad Západoslovenskej energetiky. Tá 55-tisícom klientom poslala nesprávny rozpis zálohových platieb na celý rok.
„Zákazník napríklad dostal rozpis, že bude platiť mesačne 4,74 eura, ale v skutočnosti mal mať na rozpise 10,94 eura," povedal Peter Kimijan, vedúci komunikácie Západoslovenskej energetiky (ZSE). Rozdiely spôsobené chybou systému boli pritom v jednotlivých prípadoch iné.
Ľudia si tak na chvíľu mysleli, že elektrina zlacnela. Každého z nich však firma listom pohotovo informovala, že to tak nie je. Firemné linky call- centra firmy tak prežívali uprostred februára nápor.
Reálny problém s platbou mohol mať len ten, kto sa poponáhľal znížiť si limit na svojom inkase," povedal Kimijan.