ŠVÉDSKA AUTOMOBILKA SA DOSTALA NA POKRAJ KRACHU V ČASE, KEĎ SA JEJ NA SLOVENSKU MIMORIADNE DARÍ

Saab ako prvý vztýčil bielu zástavu

Nie americkí giganti General Motors alebo Chrysler, ale malá švédska automobilka Saab je prvou, ktorá požiadala o ochranu pred veriteľmi a ocitla sa na pokraji krachu.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Saab Jan Ake Jonsson tvrdí, že plánu na záchranu automobilky musí predchádzať reorganizácia.(Zdroj: REUTERS)

BRATISLAVA, ŠTOKHOLM. Švédsky výrobca automobilov Saab nie je od včera schopný plniť si záväzky voči veriteľom. Žiada preto o ochranu. Saab je dcérskou spoločnosťou druhého najväčšieho výrobcu áut na svete General Motors. Tomu tiež koncom minulého roka hrozil krach.

Vedenie americkej automobilky v tomto týždni rozhodlo, že od januára 2010 budú jeho dcérske spoločnosti hospodáriť samostatne. Rozhodnutie odčleniť hospodárenie bolo súčasťou záchranného plánu americkej administratívy.

Dve dekády v strate

Švédska automobilka posledných dvadsať rokov vytvárala stratu. Len v minulom roku to bolo viac ako štvrť miliardy eur. Za výraznou stratou bol najmä prepad v predaji automobilov v dôsledku finančnej krízy. Saab pred krízou predával ročne približne 120-tisíc vozidiel, vlani necelých stotisíc.

Jednou z možností, ako automobilku zachrániť pred krachom, je jej predaj. General Motors sa o to usiluje. Šanca, že by švédskej automobilke pomohla miestna vláda včera výrazne klesla. Podľa švédskej ministerky hospodárstva Maud Olofssonovej však vláda môže svoje zamietavé stanovisko prehodnotiť.

Je záchrana možná?

Záchranným plánom však bude predchádzať reorganizácia.
„Najlepším riešením, ako vytvoriť subjekt, ktorý je pripravený na investície, je reorganizácia," povedal výkonný riaditeľ Saabu Jan Ake Jonsson.

Pozorovatelia však pochybujú o úspechu. „Myslím si, že takéto pokusy o záchranu sú len ďalším krokom na ceste k cintorínu," povedal pre agentúru Bloomberg Stephen Pope, analytik londýnskej investičnej firmy Cantor Fitzgerald.

U nás sa Saabu darí

Napriek nepriaznivému vývoju predajnosti automobilov Saab vo svete na Slovensku ich predaj stúpa. Bankrot Saabu by však u nás nemal vyvolať ďalší pokles cien. „Neočakávame to," povedal Marek Šafarčík, manažér dovozcu áut Saab.

Šafarčík však predpokladá, že včerajšie rozhodnutie môže mať negatívny vplyv na rozšírenie siete predajcov tejto značky na Slovensku. Vlani sa u nás predalo takmer sto nových vozidiel značky Saab, pričom rok predtým len necelá dvadsiatka. Najpredávanejším modelom je pritom na Slovensku 9-3 SportSedan v hodnote približne 22-tisíc eur (660-tisíc korún). Je to výsledok lepšej prezentácie značky a jej zlacnenia v predchádzajúcom období.

„Slovensko je najúspešnejšou krajinou v predaji áut Saab v tomto regióne," povedal Šafarčík. Majiteľov týchto švédskych áut ubezpečil, že včerajšie rozhodnutie nebude mať žiaden vplyv na poskytovanie servisu.

Saab stavil na dizajn a bezpečnosť áut

Automobilka si držala vlastnú dizajnovú líniu. Pri montáži komponentov sa čoraz viac spoliehala na General Motors.

BRATISLAVA. Švédska firma Saab pôvodne vyrábala lietadlá. Po druhej svetovej vojne sa začala venovať aj výrobe automobilov. V roku 1944 začala novú históriu s projektom 92, čo bol osobný automobil s aerodynamicky tvarovanou karosériou.

Do povedomia motoristov vstúpila automobilka vysokou pasívnou bezpečnosťou svojich modelov. Dizajn sa stal jednou zo zvláštností Saabu a ostal ňou až dodnes.

Čiastkové úspechy v medzinárodných automobilových súťažiach urobili značke dobré meno. Na ne nadviazala nadštandardnými bezpečnostnými riešeniami. Ochrana posádky pri náraze zohrala v propagácii značky významnú úlohu, podobne ako v prípade ďalšej švédskej automobilky Volvo. V bezpečnosti bodoval Saab masívnym predným nárazníkom a veľkými deformačnými zónami. Ako prvý na svete začal montovať dvojokruhový brzdový systém, peľový filter, spätné zrkadlá s korekciou mŕtveho uhla alebo vyhrievané predné sedadlá.

Koncom sedemdesiatych rokov Saab spolupracoval s talianskym koncernom Fiat, využívali spoločné platformy a niektoré technické riešenia. V roku 1987 vyrobila automobilka Saab dvojmiliónte vozidlo a o tri roky neskôr predala 51 percent svojich akcií koncernu Generals Motors a o desať rokov neskôr zvyšok.

V novodobej histórii automobilizmu si Saab držal vlastnú dizajnovú líniu, ale čoraz viac sa spoliehal na montáž komponentov koncernu General Motors. Rozširovanie modelovej palety sa však obmedzilo iba na pár nových modelov. Posledným pokusom o vstup do atraktívnej kategórie crossoverov mal byť model 9-3X, s ktorým chcel absolvovať výstavnú premiéru v Ženeve.

Rastislav Chvála

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 18 069
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 549
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 466
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 989
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 507
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 342
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 174
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 871
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 968
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 305

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

DOMOV

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident.

Neprehliadnite tiež

Daniari: Remetu podozrievame z väčších machinácií

Má ísť o sumu nie 1,1 milióna eur, ale približne tri milióny eur.

Tsakalotos poprel správy, že Grécku hrozí v júli bankrot

Reagoval na článok, že Grécko možno nebude schopné uhradiť dlhy, ktorým vyprší splatnosť.

Érsek zrušil Počiatkov projekt za desiatky miliónov eur

Projekt nebol financovateľný z eurofondov.

V bratislavskom Volkswagene hrozí ostrý štrajk

Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční v piatok 2. júna.