AKTUALIZOVANÉ 19:55

Výstavba diaľnic cez PPP zlyháva

Minister dopravy Vážny rokuje s EIB a EBRD. Dúfa, že sa zaručia svojím menom a peniazmi za PPP projekty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME– TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Situácia s výstavbou diaľnic cez projekty verejno­súkromného partnerstva (PPP) je veľmi zlá. Tvrdí to už aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

Až dvanásť komerčných bánk obchádza víťaz tendra, francúzsko­holandské konzorcium Vinci Concessions-ABN Amro Highway, aby získal peniaze na výstavbu 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. V tom je aj obchvat Banskej Bystrice. Snaží sa ich presvedčiť, aby mu požičali niekoľko sto miliónov eur. A stále nemá isté, že sa mu podarí presvedčiť ich. Celý projekt by mal stáť pol druha miliardy eur.

Komentár Ivana Štulajtera k téme si prečítajte tu:

Cena slobody

Spoločnosť Vinci podľa Vážneho priznala, že ak sa Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) nebude podieľať na projekte, s financovaním vzniknú problémy. Francúzsku spoločnosť SME viackrát kontaktovalo s otázkou, koľko peňazí sa im už podarilo zabezpečiť. Vedenie firmy dosiaľ nereagovalo.

Podľa Vážneho sa každý z uchádzačov o PPP diaľnice „legitímne bojí, že nedosiahne finančné uzatvorenie v čase, ktorý predpokladá, a bude sa snažiť natiahnuť proces". Ak však vláda nepodpíše s víťazom koncesnú zmluvu načas, môže dôjsť k výrazným posunom v termínoch výstavby. Analytik INESS Radovan Ďurana si myslí, že ak si koncesionár nedokáže zabezpečiť zdroje, mala by sa koncesia posunúť na ďalšieho uchádzača v tendri.

75 kilometrov za 100 miliárd

Rovnaké problémy má aj prvý balík PPP projektov - výstavba 75 kilometrov diaľnice D1 v piatich úsekoch. Minister Vážny včera oficiálne oznámil víťaza tendra, ktorým sa stalo konzorcium Bouygues Travaux Publics.
Združuje aj dve slovenské firmy Doprastav a Váhostav, v ktorého predstavenstve sedí Juraj Široký, médiami označovaný za človeka blízkeho Smeru. Aj pri tomto projekte potrebujú účasť EBRD a Európskej investičnej banky (EIB). Spolu by mohli z týchto inštitúcií získať 1,35 miliardy eur.

Víťaz podľa agentúry SITA predložil ponuku na 3,3 miliardy eur (zhruba 100 miliárd korún). Rozdiel, asi dve miliardy eur, si bude musieť konzorcium zabezpečiť opäť z komerčných bánk. Druhá vybratá ponuka francúzsko­švédskeho konzorcia Vinci Skanska bola za 4,1 miliardy eur.

Zachránia nás Ázijci?

Presvedčiť komerčné banky, aby šli „do toho", by mala práve záruka EBRD a EIB. „Samozrejme, že nám záleží, aby do toho išli aj finančne. Zjednoduší to ostatným komerčným bankám účasť na projekte," povedal Vážny. No vyzerá to tak, že sám nie je presvedčený o úspešnosti lobingu v európskych, ale ani v komerčných bankách.

„Ak by banky váhali, je tu problém," povedal Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.
V prípade neúspechu na slovenskom či európskom bankovom trhu nám vraj tŕň z päty môže vytrhnúť ázijský kapitál. „My sme komunikovali s arabským a čínskym kapitálom. Je tu určitá ochota zúčastniť sa na týchto projektoch," povedal Vážny. Je však pripravený loviť aj v slovenských vodách. „Ak budeme donútení, tak využijeme aj niektoré slovenské finančné kapacity. Nechcem ešte povedať, aké."

Podľa Palčáka by mohlo ísť o využitie peňazí z dôchodkových správcovských spoločností a doplnkového dôchodkového sporenia, „ktoré spravujú obrovský kapitál".

Rovnaké problémy zrejme zastihnú aj výstavbu diaľnic cez tretí balík PPP projektov. Ide o technicky najťažšie úseky D1 v okolí Žiliny v dĺžke asi 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený 7,5­kilometrový tunel .

Výzvy na predloženie ponuky by malo ministerstvo dať v marci. Víťaz by mohol byť vyhlásený v polovici leta. Ďurana odporúča vláde, keďže ide o obrovský objem peňazí, aby prehodnotila, či je nevyhnutné realizovať PPP projekty v naplánovanom rozsahu. „Nebolo by rozumnejšie zamerať sa len na tie časti diaľnic, ktoré budú skutočným prínosom?," pýta sa Ďurana.

Podľa Vážneho by v rokoch 2011 až 2012 mohla výstavba diaľnic zamestnať viac ako 30­tisíc ľudí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 721
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 780
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 217
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 698
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 595
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 553
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 206
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 813
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 243
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 106

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Bankár: Sme hákliví na ľudí, čo chodia do banky vkladať peniaze

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

KOMENTÁRE

Keď sa z nájomného vraha stane Superstar

Scény pri prepustení Kajínka pripomínali skôr rockový koncert.

ŠPORT

Mourinho: Ajax nemal ani hrať Európsku ligu

Finále Európskej ligy bude mať sprísnené bezpečnostné opatrenia.

Neprehliadnite tiež

Železničiari chcú modernizovať 112 toaliet za necelé dva milióny eur

Modernizácia má podľa dopravcu spočívať "v humanizácii priestoru WC bunky".

Bankár: Sme hákliví na ľudí, čo chodia do banky vkladať peniaze

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.