AKTUALIZOVANÉ 19:55

Výstavba diaľnic cez PPP zlyháva

Minister dopravy Vážny rokuje s EIB a EBRD. Dúfa, že sa zaručia svojím menom a peniazmi za PPP projekty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME– TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Situácia s výstavbou diaľnic cez projekty verejno­súkromného partnerstva (PPP) je veľmi zlá. Tvrdí to už aj minister dopravy Ľubomír Vážny.

Až dvanásť komerčných bánk obchádza víťaz tendra, francúzsko­holandské konzorcium Vinci Concessions-ABN Amro Highway, aby získal peniaze na výstavbu 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. V tom je aj obchvat Banskej Bystrice. Snaží sa ich presvedčiť, aby mu požičali niekoľko sto miliónov eur. A stále nemá isté, že sa mu podarí presvedčiť ich. Celý projekt by mal stáť pol druha miliardy eur.

Komentár Ivana Štulajtera k téme si prečítajte tu:

Cena slobody

Spoločnosť Vinci podľa Vážneho priznala, že ak sa Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) nebude podieľať na projekte, s financovaním vzniknú problémy. Francúzsku spoločnosť SME viackrát kontaktovalo s otázkou, koľko peňazí sa im už podarilo zabezpečiť. Vedenie firmy dosiaľ nereagovalo.

Podľa Vážneho sa každý z uchádzačov o PPP diaľnice „legitímne bojí, že nedosiahne finančné uzatvorenie v čase, ktorý predpokladá, a bude sa snažiť natiahnuť proces". Ak však vláda nepodpíše s víťazom koncesnú zmluvu načas, môže dôjsť k výrazným posunom v termínoch výstavby. Analytik INESS Radovan Ďurana si myslí, že ak si koncesionár nedokáže zabezpečiť zdroje, mala by sa koncesia posunúť na ďalšieho uchádzača v tendri.

75 kilometrov za 100 miliárd

Rovnaké problémy má aj prvý balík PPP projektov - výstavba 75 kilometrov diaľnice D1 v piatich úsekoch. Minister Vážny včera oficiálne oznámil víťaza tendra, ktorým sa stalo konzorcium Bouygues Travaux Publics.
Združuje aj dve slovenské firmy Doprastav a Váhostav, v ktorého predstavenstve sedí Juraj Široký, médiami označovaný za človeka blízkeho Smeru. Aj pri tomto projekte potrebujú účasť EBRD a Európskej investičnej banky (EIB). Spolu by mohli z týchto inštitúcií získať 1,35 miliardy eur.

Víťaz podľa agentúry SITA predložil ponuku na 3,3 miliardy eur (zhruba 100 miliárd korún). Rozdiel, asi dve miliardy eur, si bude musieť konzorcium zabezpečiť opäť z komerčných bánk. Druhá vybratá ponuka francúzsko­švédskeho konzorcia Vinci Skanska bola za 4,1 miliardy eur.

Zachránia nás Ázijci?

Presvedčiť komerčné banky, aby šli „do toho", by mala práve záruka EBRD a EIB. „Samozrejme, že nám záleží, aby do toho išli aj finančne. Zjednoduší to ostatným komerčným bankám účasť na projekte," povedal Vážny. No vyzerá to tak, že sám nie je presvedčený o úspešnosti lobingu v európskych, ale ani v komerčných bankách.

„Ak by banky váhali, je tu problém," povedal Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.
V prípade neúspechu na slovenskom či európskom bankovom trhu nám vraj tŕň z päty môže vytrhnúť ázijský kapitál. „My sme komunikovali s arabským a čínskym kapitálom. Je tu určitá ochota zúčastniť sa na týchto projektoch," povedal Vážny. Je však pripravený loviť aj v slovenských vodách. „Ak budeme donútení, tak využijeme aj niektoré slovenské finančné kapacity. Nechcem ešte povedať, aké."

Podľa Palčáka by mohlo ísť o využitie peňazí z dôchodkových správcovských spoločností a doplnkového dôchodkového sporenia, „ktoré spravujú obrovský kapitál".

Rovnaké problémy zrejme zastihnú aj výstavbu diaľnic cez tretí balík PPP projektov. Ide o technicky najťažšie úseky D1 v okolí Žiliny v dĺžke asi 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený 7,5­kilometrový tunel .

Výzvy na predloženie ponuky by malo ministerstvo dať v marci. Víťaz by mohol byť vyhlásený v polovici leta. Ďurana odporúča vláde, keďže ide o obrovský objem peňazí, aby prehodnotila, či je nevyhnutné realizovať PPP projekty v naplánovanom rozsahu. „Nebolo by rozumnejšie zamerať sa len na tie časti diaľnic, ktoré budú skutočným prínosom?," pýta sa Ďurana.

Podľa Vážneho by v rokoch 2011 až 2012 mohla výstavba diaľnic zamestnať viac ako 30­tisíc ľudí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  4. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  5. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  6. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  7. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  8. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  9. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 743
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 571
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 860
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 599
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 821
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 331
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 118
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 658
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 971
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 686

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

KOMENTÁRE

Mihál a jeho kontext

Malichernosť a oproti princípu, má svoj étos – Slovensko oslobodené od Fica.

Neprehliadnite tiež

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Ceny ropy vzrástli

Trhy zareagovali na pokles zásob komodity v USA.

Ex-manažér koncernu ABB spreneveril sto miliónov dolárov

Motívom trestnej činnosti bolo zrejme "iba" osobné obohatenie.

Amazon ruší poplatky za dopravu, posielať balíčky bude zadarmo

Firma je jeden z naj­väč­ších e-sho­pov na svete so širokou ponukou sortimentu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop