SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 21:35

Kríze čelíme aj širokorozchodne

Pre železničnú trať z Ázie na západ sa spájame s Rakúskom, Ukrajinou i Ruskom. Vláda povie posledné slovo až v lete.

(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. „Buďme radi, že nemáme dobudovanú infraštruktúru a máme do čoho investovať," povedal v stredu minister dopravy Ľubomír Vážny po rokovaní vlády, ktorá dala zelenú projektu širokorozchodnej železnice z Košíc cez Bratislavu do Viedne.

Vláda vymenovala splnomocnenca špeciálne pre projekt Petra Ondrouška a súhlasila, aby naše železnice vytvorili spoločný podnik na stavbu trate spolu s Rusmi, Ukrajincami a Rakúšanmi.

Miliardy zatiaľ nemáme

Projekt nás má stáť podľa predbežných odhadov 4 miliardy eur. Minister ešte nevedel povedať, či by sa Slovensku peniaze vrátili. Odpoveď mu má dať štúdia hotová najskôr v júni, ktorá má stáť takmer 1,5 milióna eur (45 miliónov korún). Ministerstvo zatiaľ nemá peniaze ani na ňu. „Budeme musieť s ministrom financií v krátkom čase zohnať prostriedky," povedal Vážny.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa ukáže, že sa nám širokorozchodná trať vyplatí, mala by sa začať stavať už na budúci rok a dokončiť by ju mohli v roku 2017. Tento rok máme do spoločnej akciovky so sídlom vo Viedni vložiť najskôr 25­tisíc eur, následne ešte ďalších 1,5 milióna eur.

Vážny v stredu varoval, aby sme nezaspali a nepustili investíciu Maďarom. „Ak tento projekt neurobíme my, obídu nás susedia," povedal minister. Maďarské ministerstvo dopravy pre SME záujem o projekt dovčera nepotvrdilo. „Neviem o tom, že by sa hovorilo o budovaní širokorozchodnej trate," povedala maďarská dopravná analytička Mária Vanicseková.

Neohroziť Čiernu

Ministerstvo chce ťahať trať už existujúcimi železničnými linkami južného Slovenska, kde nie je doprava úplne vyťažená. „Našou podmienkou je, že nesmie byť ohrozená zamestnanosť v Čiernej nad Tisou a vybudovanie aspoň čiastočného terminálu pri Bratislave," povedal Vážny.

Skryť Vypnúť reklamu

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák si myslí, že širokorozchodná železnica môže konkurovať aj bežným tratiam. „Len ak seriózna štúdia preukáže, že tovaru bude dosť pre oba typy tratí, má výstavba širokorozchodnej železnice ekonomickú logiku," hovorí Palčák. Osobne by namiesto novej trate uprednostnil modernizáciu existujúcej bežnej železnice. Ministerstvo je presvedčené, že sa efektivita projektu preukáže.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 225
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 451
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 701
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 970
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 875
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 647
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 831
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 744
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 601
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 939
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Širokorozchodná, Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Ilustračná snímka

Čaputová podpísala zákon o minimálnej mzde a o trinástom dôchodku

Budúcoročná minimálna mzda tak bude na úrovni 623 eur.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Podnikatelia chcú v obstarávaní odbornosť a hodnotu za peniaze

Zástupcovia obchodu pripomienkovali novelu Úradu pre verejné obstarávanie.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.