AKTUALIZOVANÉ 21:35

Kríze čelíme aj širokorozchodne

Pre železničnú trať z Ázie na západ sa spájame s Rakúskom, Ukrajinou i Ruskom. Vláda povie posledné slovo až v lete.

(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. „Buďme radi, že nemáme dobudovanú infraštruktúru a máme do čoho investovať," povedal v stredu minister dopravy Ľubomír Vážny po rokovaní vlády, ktorá dala zelenú projektu širokorozchodnej železnice z Košíc cez Bratislavu do Viedne.

Vláda vymenovala splnomocnenca špeciálne pre projekt Petra Ondrouška a súhlasila, aby naše železnice vytvorili spoločný podnik na stavbu trate spolu s Rusmi, Ukrajincami a Rakúšanmi.

Miliardy zatiaľ nemáme

Projekt nás má stáť podľa predbežných odhadov 4 miliardy eur. Minister ešte nevedel povedať, či by sa Slovensku peniaze vrátili. Odpoveď mu má dať štúdia hotová najskôr v júni, ktorá má stáť takmer 1,5 milióna eur (45 miliónov korún). Ministerstvo zatiaľ nemá peniaze ani na ňu. „Budeme musieť s ministrom financií v krátkom čase zohnať prostriedky," povedal Vážny.

Ak sa ukáže, že sa nám širokorozchodná trať vyplatí, mala by sa začať stavať už na budúci rok a dokončiť by ju mohli v roku 2017. Tento rok máme do spoločnej akciovky so sídlom vo Viedni vložiť najskôr 25­tisíc eur, následne ešte ďalších 1,5 milióna eur.

Vážny v stredu varoval, aby sme nezaspali a nepustili investíciu Maďarom. „Ak tento projekt neurobíme my, obídu nás susedia," povedal minister. Maďarské ministerstvo dopravy pre SME záujem o projekt dovčera nepotvrdilo. „Neviem o tom, že by sa hovorilo o budovaní širokorozchodnej trate," povedala maďarská dopravná analytička Mária Vanicseková.

Neohroziť Čiernu

Ministerstvo chce ťahať trať už existujúcimi železničnými linkami južného Slovenska, kde nie je doprava úplne vyťažená. „Našou podmienkou je, že nesmie byť ohrozená zamestnanosť v Čiernej nad Tisou a vybudovanie aspoň čiastočného terminálu pri Bratislave," povedal Vážny.

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák si myslí, že širokorozchodná železnica môže konkurovať aj bežným tratiam. „Len ak seriózna štúdia preukáže, že tovaru bude dosť pre oba typy tratí, má výstavba širokorozchodnej železnice ekonomickú logiku," hovorí Palčák. Osobne by namiesto novej trate uprednostnil modernizáciu existujúcej bežnej železnice. Ministerstvo je presvedčené, že sa efektivita projektu preukáže.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 127
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 469
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 135
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 632
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 850
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 200
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 109
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 097
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 074
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 942

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.