AKTUALIZOVANÉ 19:41

Bratislavský Volkswagen vypol

Nemecká automobilka už štvrtý deň na Slovensku nevyrába. Dlhé roky práve ona ťahala slovenské hospodárstvo.

Výroba v bratislavskom Volkswagene sa v pondelok zastavila. Žiadne nové auto firma nevyrobí až do stredy.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Keď pred šestnástimi rokmi zišli z pásov bratislavského závodu Volkswagen prvé autá, pre Slovensko to bol zásadný impulz. Z nemeckej investície sa stal spoľahlivý ťahúň pre automobilku aj našu ekonomiku.

Komentár Ivana Štulajtera k téme si prečítajte tu:

Cena slobody

Od pondelka bratislavský Volkswagen stojí. Autá nie je pre koho v čase krízy vyrábať, dopyt prudko klesá na celom svete. Ťahúň našej ekonomiky má problém a s ním okrem viac než sedem tisícok nútene dovolenkujúcich zamestnancov aj Slovensko. Keď nejde Volkswagen, nejde to ani našej ekonomike.

Nevedel len štát

Do práce sa ľudia vrátia v stredu, potvrdzuje šéf odborov automobilky Zoroslav Smolinský. Jeden zo zamestnancov hovorí, že o odstávke vedeli vopred a hovorí sa o ďalších - na Veľkú noc a v letných mesiacoch.
Odstávka automobilky vyvoláva reťazovú reakciu u dodávateľov.

„Aj my posielame ľudí na dovolenky," povedal Dušan Kulíšek, hovorca spoločnosti Matador, ktorá od októbra dala výpoveď skoro 250 zamestnancom. Na rozdiel od zamestnancov a dodávateľov Volkswagen neinformoval o odstávke ministerstvo hospodárstva.

Fakty o Volkswagene

1991 - vláda podpísala základnú dohodu o vytvorení spoločnosti
1992 - vyrobili tisíce vozidlo, Volkswagen Passat
1997 - bratislavský Volkswagen má tritisíc zamestnancov
2000 - v Martine otvorili prevádzku na výrobu komponentov pre prevodovky
2008 - bratislavská automobilka zamestnáva 8500 ľudí, priemerná mzda vo Volkswagene je 34­tisíc korún, 1128,59 eura, ročne vyprodukovala asi 250-tisíc automobilov.

„Volkswagen je podnikateľský subjekt, my nekoordinujeme jeho spúšťanie či rušenie výroby," odpovedal štátny tajomník rezortu Peter Žiga.

Od automobilky však očakáva, že o zastavení výroby ich budú informovať. Ministerstvo dáva najavo ochotu stretnúť sa s vedením podniku a hľadať riešenia.

Rozpočtový výpadok

Automobilky tvoria 30 percent nášho priemyslu. Výrobu obmedzila aj žilinská Kia, ktorá na dva týždne prešla z dvoch osemhodinových zmien na jednu šesťhodinovú.

Volkswagen tento rok podľa informácií Trendu vyrobí namiesto plánovaných 200-tisíc maximálne 130-tisíc áut.
„Každý výpadok výroby, či už týždenný, alebo dlhší, sa podpíše na príjmoch štátneho rozpočtu," povedal minister financií Ján Počiatek.

„Deväťdňový výpadok takej veľkej automobilky, ako je Volkswagen, môže predstavovať v celkovej produkcii štátu výpadok väčší ako sto miliónov eur," odhaduje analytička Poštovej banky Eva Sárazová. Ak sa k tomu pridá prechod Kie na kratšiu zmenu, tak to môže byť ešte o niekoľko desiatok miliónov eur viac.

Stále nemáme UP!

Ešte vlani v decembri vláda schválila pomoc pre Volkswagen zhruba 14,3 milióna eur formou odpustených daní. Vďaka tomu by sa mali na Slovensku začať vyrábať dve nové autá - Volkswagen Space UP! a UP!.

Žiga upozorňuje, že pomoc musí ešte schváliť Brusel. Koncern sa však ešte nerozhodol, či chce nové autá vyrábať práve na Slovensku, povedala hovorkyňa automobilky Daniela Rutsch.

Ľudia majú dovolenku a istotu flexikonta

Vo výrobných halách stretnete len údržbára. Ostatní vynútene dovolenkujú.

BRATISLAVA. Rodinné rozpočty väčšiny z asi 7500 zamestnancov bratislavského Volkswagenu ohrozené nie sú. „Takmer všetci sa rozhodli využiť flexikonto," povedal šéf odborov automobilky Zoroslav Smolinský.

V čase odstávky zostanú doma a dostanú plnú mzdu. Hodiny však musia firme vrátiť, keď pre nich prácu bude mať. Riziko, že sa medzitým rozhodnú z firmy odísť, podľa novelizovaného Zákonníka prá〜ce nesie firma.

Tí, čo na flexikonto nepristúpili, tak môžu urobiť do konca februára. Inak dnes dostávajú 60 percent platu, prípadne sa mohli rozhodnúť vybrať si dovolenku. „Našli sa aj takí, čo mali dovolenku za minulý rok. Tú si museli vyčerpať," povedal Smolinský, podľa ktorého sa firma k zamestnancom správa korektne.

Ešte koncom minulého roka automobilka išla v piatich zmenách. V troch vyrábala Porsche Touareg a Audi Q7, dvojzmenná prevádzka sa týkala Škody a Audi.

(dak)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 393
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 555
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 150
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 042
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 426
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 272
  7. Kam do tepla v januári? 2 287
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 893
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.