AKTUALIZOVANÉ 19:41

Bratislavský Volkswagen vypol

Nemecká automobilka už štvrtý deň na Slovensku nevyrába. Dlhé roky práve ona ťahala slovenské hospodárstvo.

Výroba v bratislavskom Volkswagene sa v pondelok zastavila. Žiadne nové auto firma nevyrobí až do stredy.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Keď pred šestnástimi rokmi zišli z pásov bratislavského závodu Volkswagen prvé autá, pre Slovensko to bol zásadný impulz. Z nemeckej investície sa stal spoľahlivý ťahúň pre automobilku aj našu ekonomiku.

Komentár Ivana Štulajtera k téme si prečítajte tu:

Cena slobody

Od pondelka bratislavský Volkswagen stojí. Autá nie je pre koho v čase krízy vyrábať, dopyt prudko klesá na celom svete. Ťahúň našej ekonomiky má problém a s ním okrem viac než sedem tisícok nútene dovolenkujúcich zamestnancov aj Slovensko. Keď nejde Volkswagen, nejde to ani našej ekonomike.

Nevedel len štát

Do práce sa ľudia vrátia v stredu, potvrdzuje šéf odborov automobilky Zoroslav Smolinský. Jeden zo zamestnancov hovorí, že o odstávke vedeli vopred a hovorí sa o ďalších - na Veľkú noc a v letných mesiacoch.
Odstávka automobilky vyvoláva reťazovú reakciu u dodávateľov.

„Aj my posielame ľudí na dovolenky," povedal Dušan Kulíšek, hovorca spoločnosti Matador, ktorá od októbra dala výpoveď skoro 250 zamestnancom. Na rozdiel od zamestnancov a dodávateľov Volkswagen neinformoval o odstávke ministerstvo hospodárstva.

Fakty o Volkswagene

1991 - vláda podpísala základnú dohodu o vytvorení spoločnosti
1992 - vyrobili tisíce vozidlo, Volkswagen Passat
1997 - bratislavský Volkswagen má tritisíc zamestnancov
2000 - v Martine otvorili prevádzku na výrobu komponentov pre prevodovky
2008 - bratislavská automobilka zamestnáva 8500 ľudí, priemerná mzda vo Volkswagene je 34­tisíc korún, 1128,59 eura, ročne vyprodukovala asi 250-tisíc automobilov.

„Volkswagen je podnikateľský subjekt, my nekoordinujeme jeho spúšťanie či rušenie výroby," odpovedal štátny tajomník rezortu Peter Žiga.

Od automobilky však očakáva, že o zastavení výroby ich budú informovať. Ministerstvo dáva najavo ochotu stretnúť sa s vedením podniku a hľadať riešenia.

Rozpočtový výpadok

Automobilky tvoria 30 percent nášho priemyslu. Výrobu obmedzila aj žilinská Kia, ktorá na dva týždne prešla z dvoch osemhodinových zmien na jednu šesťhodinovú.

Volkswagen tento rok podľa informácií Trendu vyrobí namiesto plánovaných 200-tisíc maximálne 130-tisíc áut.
„Každý výpadok výroby, či už týždenný, alebo dlhší, sa podpíše na príjmoch štátneho rozpočtu," povedal minister financií Ján Počiatek.

„Deväťdňový výpadok takej veľkej automobilky, ako je Volkswagen, môže predstavovať v celkovej produkcii štátu výpadok väčší ako sto miliónov eur," odhaduje analytička Poštovej banky Eva Sárazová. Ak sa k tomu pridá prechod Kie na kratšiu zmenu, tak to môže byť ešte o niekoľko desiatok miliónov eur viac.

Stále nemáme UP!

Ešte vlani v decembri vláda schválila pomoc pre Volkswagen zhruba 14,3 milióna eur formou odpustených daní. Vďaka tomu by sa mali na Slovensku začať vyrábať dve nové autá - Volkswagen Space UP! a UP!.

Žiga upozorňuje, že pomoc musí ešte schváliť Brusel. Koncern sa však ešte nerozhodol, či chce nové autá vyrábať práve na Slovensku, povedala hovorkyňa automobilky Daniela Rutsch.

Ľudia majú dovolenku a istotu flexikonta

Vo výrobných halách stretnete len údržbára. Ostatní vynútene dovolenkujú.

BRATISLAVA. Rodinné rozpočty väčšiny z asi 7500 zamestnancov bratislavského Volkswagenu ohrozené nie sú. „Takmer všetci sa rozhodli využiť flexikonto," povedal šéf odborov automobilky Zoroslav Smolinský.

V čase odstávky zostanú doma a dostanú plnú mzdu. Hodiny však musia firme vrátiť, keď pre nich prácu bude mať. Riziko, že sa medzitým rozhodnú z firmy odísť, podľa novelizovaného Zákonníka prá〜ce nesie firma.

Tí, čo na flexikonto nepristúpili, tak môžu urobiť do konca februára. Inak dnes dostávajú 60 percent platu, prípadne sa mohli rozhodnúť vybrať si dovolenku. „Našli sa aj takí, čo mali dovolenku za minulý rok. Tú si museli vyčerpať," povedal Smolinský, podľa ktorého sa firma k zamestnancom správa korektne.

Ešte koncom minulého roka automobilka išla v piatich zmenách. V troch vyrábala Porsche Touareg a Audi Q7, dvojzmenná prevádzka sa týkala Škody a Audi.

(dak)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  2. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  3. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  4. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  5. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  6. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  9. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  10. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 645
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 483
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 662
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 308
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 944
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 404
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 898
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 474
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 213
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 620

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hoaxy, konšpirácie, propaganda. Čo sa okolo nás naozaj deje

V diskusii SME budú odborníci diskutovať o propagande.

DOMOV

Prodekan Karlovej Univerzity: Na univerzitnú pôdu nesmiem pustiť nejakých šašov

Prodekan Filozofickej fakulty Karlovej Univerzity v Prahe Jan Bičovský hovorí, že veľmi prísne posudzujú, koho na konferenciu zavolajú.

KOMENTÁRE

Prečo opäť rušiť Akreditačnú komisiu?

Diskusia k textu Učiace sa Slovensko je v oblasti vysokých škôl zbytočná.

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie.

Neprehliadnite tiež

Union poisťovňa sa prepadla do straty

Rok predtým bola spoločnosť ešte v zisku so sumou 1,85 milióna eur.

Kažimír: Uberisti dane platia, taxislužby by bolo dobré deregulovať

Problémom je firma, ktorá nezdaňuje príjmy zo Slovenska na Slovensku.

Twitter zvýšil počet užívateľov, zostal však v strate

Počet užívateľov vzrástol najprudšie za viac ako jeden rok.

Zisk Boeingu vzrástol, aj keď jeho tržby klesli

Čistý zisk koncernu za prvé tri mesiace tohto roka vzrástol na 1,45 miliardy dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop