AKTUALIZOVANÉ 19:41

Bratislavský Volkswagen vypol

Nemecká automobilka už štvrtý deň na Slovensku nevyrába. Dlhé roky práve ona ťahala slovenské hospodárstvo.

Výroba v bratislavskom Volkswagene sa v pondelok zastavila. Žiadne nové auto firma nevyrobí až do stredy.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Keď pred šestnástimi rokmi zišli z pásov bratislavského závodu Volkswagen prvé autá, pre Slovensko to bol zásadný impulz. Z nemeckej investície sa stal spoľahlivý ťahúň pre automobilku aj našu ekonomiku.

Komentár Ivana Štulajtera k téme si prečítajte tu:

Cena slobody

Od pondelka bratislavský Volkswagen stojí. Autá nie je pre koho v čase krízy vyrábať, dopyt prudko klesá na celom svete. Ťahúň našej ekonomiky má problém a s ním okrem viac než sedem tisícok nútene dovolenkujúcich zamestnancov aj Slovensko. Keď nejde Volkswagen, nejde to ani našej ekonomike.

Nevedel len štát

Do práce sa ľudia vrátia v stredu, potvrdzuje šéf odborov automobilky Zoroslav Smolinský. Jeden zo zamestnancov hovorí, že o odstávke vedeli vopred a hovorí sa o ďalších - na Veľkú noc a v letných mesiacoch.
Odstávka automobilky vyvoláva reťazovú reakciu u dodávateľov.

„Aj my posielame ľudí na dovolenky," povedal Dušan Kulíšek, hovorca spoločnosti Matador, ktorá od októbra dala výpoveď skoro 250 zamestnancom. Na rozdiel od zamestnancov a dodávateľov Volkswagen neinformoval o odstávke ministerstvo hospodárstva.

Fakty o Volkswagene

1991 - vláda podpísala základnú dohodu o vytvorení spoločnosti
1992 - vyrobili tisíce vozidlo, Volkswagen Passat
1997 - bratislavský Volkswagen má tritisíc zamestnancov
2000 - v Martine otvorili prevádzku na výrobu komponentov pre prevodovky
2008 - bratislavská automobilka zamestnáva 8500 ľudí, priemerná mzda vo Volkswagene je 34­tisíc korún, 1128,59 eura, ročne vyprodukovala asi 250-tisíc automobilov.

„Volkswagen je podnikateľský subjekt, my nekoordinujeme jeho spúšťanie či rušenie výroby," odpovedal štátny tajomník rezortu Peter Žiga.

Od automobilky však očakáva, že o zastavení výroby ich budú informovať. Ministerstvo dáva najavo ochotu stretnúť sa s vedením podniku a hľadať riešenia.

Rozpočtový výpadok

Automobilky tvoria 30 percent nášho priemyslu. Výrobu obmedzila aj žilinská Kia, ktorá na dva týždne prešla z dvoch osemhodinových zmien na jednu šesťhodinovú.

Volkswagen tento rok podľa informácií Trendu vyrobí namiesto plánovaných 200-tisíc maximálne 130-tisíc áut.
„Každý výpadok výroby, či už týždenný, alebo dlhší, sa podpíše na príjmoch štátneho rozpočtu," povedal minister financií Ján Počiatek.

„Deväťdňový výpadok takej veľkej automobilky, ako je Volkswagen, môže predstavovať v celkovej produkcii štátu výpadok väčší ako sto miliónov eur," odhaduje analytička Poštovej banky Eva Sárazová. Ak sa k tomu pridá prechod Kie na kratšiu zmenu, tak to môže byť ešte o niekoľko desiatok miliónov eur viac.

Stále nemáme UP!

Ešte vlani v decembri vláda schválila pomoc pre Volkswagen zhruba 14,3 milióna eur formou odpustených daní. Vďaka tomu by sa mali na Slovensku začať vyrábať dve nové autá - Volkswagen Space UP! a UP!.

Žiga upozorňuje, že pomoc musí ešte schváliť Brusel. Koncern sa však ešte nerozhodol, či chce nové autá vyrábať práve na Slovensku, povedala hovorkyňa automobilky Daniela Rutsch.

Ľudia majú dovolenku a istotu flexikonta

Vo výrobných halách stretnete len údržbára. Ostatní vynútene dovolenkujú.

BRATISLAVA. Rodinné rozpočty väčšiny z asi 7500 zamestnancov bratislavského Volkswagenu ohrozené nie sú. „Takmer všetci sa rozhodli využiť flexikonto," povedal šéf odborov automobilky Zoroslav Smolinský.

V čase odstávky zostanú doma a dostanú plnú mzdu. Hodiny však musia firme vrátiť, keď pre nich prácu bude mať. Riziko, že sa medzitým rozhodnú z firmy odísť, podľa novelizovaného Zákonníka prá〜ce nesie firma.

Tí, čo na flexikonto nepristúpili, tak môžu urobiť do konca februára. Inak dnes dostávajú 60 percent platu, prípadne sa mohli rozhodnúť vybrať si dovolenku. „Našli sa aj takí, čo mali dovolenku za minulý rok. Tú si museli vyčerpať," povedal Smolinský, podľa ktorého sa firma k zamestnancom správa korektne.

Ešte koncom minulého roka automobilka išla v piatich zmenách. V troch vyrábala Porsche Touareg a Audi Q7, dvojzmenná prevádzka sa týkala Škody a Audi.

(dak)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 775
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 406
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 394
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 235
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 900
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 873
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 802
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 654
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 829
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 497

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan odkazuje fanúšikom: Uvidíme sa v Krakove

Petra Sagana čakajú prvé preteky po Tour de France. Do Poľska ho prídu povzbudiť stovky slovenských fanúšikov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

Neprehliadnite tiež

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.

Potiahol ju Citroen C3. Trnavská automobilka vyrobila desaťtisíce áut

Ťahúňom automobilky bol model Citroën C3, ktorý sa exkluzívne vyrába len v Trnave.

Čipy pomohli Samsungu k rekordnému zisku, podľa odhadov prekonal aj Apple

V druhom kvartáli stúpol zisk Samsungu o 85 percent v porovnaní s rovnaakým obdobím vlaňajška.

Pozrite sa, koľko stoja Sociálnu poisťovňu nemocenské či materské dávky

Za šesť mesiacov vyplatila poisťovňa vyše milión rôznych dávok.