Širokorozchodná by mala stáť viac ako 4 miliardy eur

Celkové investičné náklady na realizáciu projektu výstavby širokorozchodnej železničnej trate na území SR v rokoch 2010 až 2017 sa podľa predbežnej štúdie uskutočniteľnosti predpokladajú vo výške okolo 4 miliardy eur.

BRATISLAVA. Celkové investičné náklady na realizáciu projektu výstavby širokorozchodnej železničnej trate na území SR v rokoch 2010 až 2017 sa podľa predbežnej štúdie uskutočniteľnosti predpokladajú vo výške okolo 4,056 mld. €.

Vyplýva to zo správy o príprave a realizácii výstavby širokorozchodnej trate Košice - Bratislava - Viedeň a vybudovaní logistického centra na dohodnutom území s návrhom ďalšieho postupu SR. Ministerstvo dopravy v pondelok zaslalo materiál na rokovanie vlády, tá by o ňom mala rokovať podľa premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na najbližšom zasadnutí.

Výstavba novej širokorozchodnej trate v dĺžke 432 kilometrov od Hanisky pri Košiciach do Bratislavy a po štátnu hranicu s Rakúskom by podľa spomínanej štúdie z roku 2007 stála 3,694 mld. €. Modernizácia existujúcej širokorozchodnej trate z Maťoviec pri štátnej hranici s Ukrajinou do Hanisky v dĺžke 87 kilometrov by si vyžiadala 312,6 mil. € a stavba terminálu kombinovanej dopravy v Bratislave 49,3 mil. €.

Na projekte sa majú podieľať Železnice Slovenskej republiky, ako aj železničné spoločnosti v Rusku, na Ukrajine a v Rakúsku. Odhadovaný objem nákladnej dopravy na úseku Košice - Bratislava v smere východ - západ by mal v roku 2015 predstavovať 13 mil. ton a v roku 2025 17,5 mil. ton, v smere západ - východ by to malo byť v uvedených rokoch 3,5 mil. ton a 5,5 mil. ton. Na úseku Bratislava - Viedeň by mohlo byť prepravených v smere východ - západ 11,4 mil. ton, resp. 15 mil. ton a v opačnom smere 3,3 mil. ton a 5,3 mil. ton.

Projekt širokorozchodnej železnice bude podľa ministerstva dopravy realizovaný len v tom prípade, ak pripravovaná štúdia realizovateľnosti preukáže ekonomickú rentabilitu a návratnosť vložených investícií, pričom sa budú hľadať zdroje na financovanie projektu tak, aby nebol zaťažený štátny rozpočet SR.

"Po rokovaniach v decembri 2008 a v januári 2009 bola prehodnocovaná a prijatá koncepcia založenia akciovej spoločnosti s ručením obmedzeným podľa rakúskeho práva so sídlom vo Viedni, do ktorej ÖBB (Rakúske železnice) vložili počiatočný kapitál vo výške 100 000 €," uvádza ďalej rezort dopravy v materiáli.

ÖBB zároveň navrhla, aby po ukončení rokovaní s partnerskými železnicami boli upravené stanovy spoločnosti Special Purposl Vehicle (SPV). Spoločnosť bude mať štyroch konateľov s rovnakými právami a spoluúčasťou a predá ÖBB 25 percentný podiel SPV Ruským železniciam, Ukrajinským železniciam aj ŽSR v nominálnej hodnote po 25 tis. € každej z nich.

Hlavným cieľom spoločnosti bude posúdenie spoločného projektu z hľadiska ekonomickej a finančnej efektívnosti, dopadov na súčasnú infraštruktúru, prepravné prúdy, dopravné výkony, ako aj širších väzieb na životné prostredie či zamestnanosť. Na tento účel bude vypracovaná štúdia realizovateľnosti.

Vedenie ÖBB schválilo pre tento účel sumu vo výške 1,5 mil. €, ktoré plánuje vložiť do spoločnosti formou navýšenia kapitálu. Rovnakým dielom majú kapitál spoločnosti navýšiť ostatní traja zmluvní partneri, čím by sa kapitál navýšil o 6 mil. €. Slovensko chce pri príprave projektu širokorozchodnej trate presadiť zriadenie v SR manažérskej skupiny zo štatutárnych zástupcov zainteresovaných rezortov a železničných podnikov. Manažérsku skupinu by mal viesť splnomocnenec vlády SR pre uvedený projekt.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 126
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 853
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 173
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 417
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 703
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 505
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 185
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 726
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 433
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 679

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

KULTÚRA

Rozdali Brit Awards: Najlepší britský album nahral Bowie

Pozrite si zoznam všetkých víťazov cien najlepšej britskej hudby.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop