Palčák predpokladá, že finančný sektor podporí PPP projekty

Až konkrétny čas ukáže, nakoľko bude finančný sektor schopný podporiť diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva.

BRATISLAVA. Až konkrétny čas ukáže, nakoľko bude finančný sektor schopný podporiť diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ako v rozhovore pre agentúru SITA ďalej povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák, finančné inštitúcie, ktoré sú teraz v určitom útlme, či skôr v očakávaní, rozanalyzujú, ako majú postupovať ďalej a nakoniec do projektov vstúpia. Ak by bola podľa neho realizácia PPP projektov zastavená, Slovensko na tom ekonomicky stratí. "Neviem si predstaviť, čo by bolo pre finančný sektor výhodnejšie. Analýzy, ktoré si budú finančníci robiť, možno budú trvať dlhšie. Myslím, že finančný sektor podporí túto výstavbu. Záležať bude, v akom časovom horizonte," uviedol šéf VÚD. Za hlavný problém označil, či banky dajú peniaze na PPP projekty a za akých podmienok. Palčák zároveň vyslovil sklamanie nad tým, že v poslednom období sa verejnosti podsúva, ako by výstavba diaľnic cez PPP projekty nebola dobrá a zaťaží budúce generácie.

Bez urýchlenej výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sa Slovensko podľa Palčáka nepohne ďalej. Ako dodal, ani súčasná ekonomická a finančná kríza nedáva priestor na to, aby v blízkej budúcnosti išlo zo štátneho rozpočtu na výstavbu cestnej infraštruktúry viac peňazí ako v súčasnosti. "Keby sme použili len eurofondy a štátny rozpočet, tak sa nemôžeme baviť o dokončení súvislej diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií v rokoch 2013 až 2014. V takom prípade by sme sa bavili až o rokoch 2025 až 2030, čo by bolo veľmi zle pre našu ekonomiku," tvrdí Palčák. Len priame ekonomické efekty z urýchlenia výstavby diaľnic by podľa štúdie, ktorú vypracoval VÚD, dosiahol zhruba 100 mld. Sk (3,319 mld. €) a nepriame efekty ďalších 300 mld. Sk (9,958 mld. €). Palčák povedal, že efekty vyplývajú z dotiahnutia diaľničnej infraštruktúry do východných regiónov Slovenska, kde je vysoký potenciál tvorby HDP a je využívaný len na 50 % až 60 %. "Efekty z urýchlenej výstavby diaľničnej infraštruktúry sú také obrovské, že sme povinní využiť PPP projekty. A to by si mali uvedomiť aj politici," je presvedčený Palčák.

Ministerstvo dopravy plánuje urýchliť výstavbu 157 kilometrov vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 v rámci troch balíkov PPP s koncesiou na ich prevádzku počas 30 rokov. Postavené by mali byť čiastočne v roku 2010 a 2011, resp. v rokoch 2012 a 2013. Najďalej pokročil druhý balík zameraný na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce, ako aj severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke okolo 53 kilometrov. V tendri vybrané francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions - ABN Amro Highway B.V. ponúklo za výstavbu a prevádzku úsekov R1 cenu 1,503 mld. €. Odhadované stavebné náklady bez prevádzkových a na komplexnú rekonštrukciu predstavovali 553,2 mil. € bez dane z pridanej hodnoty.

Prvý balík PPP sa týka výstavby a prevádzky piatich úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 1,630 mld. € bez dane. Ponuku v tomto tendri predložili koncom januára tohto roka francúzsko-švédske konzorcium Vinci Concessions S.A. - Skanska Infrastructure Development AB a šesťčlenné združenie vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorom sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-Sk, a.s. Minister dopravy Ľubomír Vážny 4. februára uviedol, že víťaz by mal byť vyhlásený do dvoch týždňov.

Tretí balík PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavovali okolo 1,328 mld. € bez dane.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 15 578
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 717
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 722
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 307
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 844
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 639
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 410
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 905
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 812
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 493

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie peňazí. Sedem príkladov, kedy Smer pochybil

Pod vedením ministrov či poslancov za stranu Smer už bolo napísaných, aj prijatých veľa nezmyselných zákonov.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Biely dom predstavil daňovú reformu, najväčšiu od čias Reagana

Zníženie daní bolo tiež jedným zo základných pilierov Trumpovej predvolebnej kampane.

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop