SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Palčák predpokladá, že finančný sektor podporí PPP projekty

Až konkrétny čas ukáže, nakoľko bude finančný sektor schopný podporiť diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva.

BRATISLAVA. Až konkrétny čas ukáže, nakoľko bude finančný sektor schopný podporiť diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ako v rozhovore pre agentúru SITA ďalej povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák, finančné inštitúcie, ktoré sú teraz v určitom útlme, či skôr v očakávaní, rozanalyzujú, ako majú postupovať ďalej a nakoniec do projektov vstúpia. Ak by bola podľa neho realizácia PPP projektov zastavená, Slovensko na tom ekonomicky stratí. "Neviem si predstaviť, čo by bolo pre finančný sektor výhodnejšie. Analýzy, ktoré si budú finančníci robiť, možno budú trvať dlhšie. Myslím, že finančný sektor podporí túto výstavbu. Záležať bude, v akom časovom horizonte," uviedol šéf VÚD. Za hlavný problém označil, či banky dajú peniaze na PPP projekty a za akých podmienok. Palčák zároveň vyslovil sklamanie nad tým, že v poslednom období sa verejnosti podsúva, ako by výstavba diaľnic cez PPP projekty nebola dobrá a zaťaží budúce generácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Bez urýchlenej výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sa Slovensko podľa Palčáka nepohne ďalej. Ako dodal, ani súčasná ekonomická a finančná kríza nedáva priestor na to, aby v blízkej budúcnosti išlo zo štátneho rozpočtu na výstavbu cestnej infraštruktúry viac peňazí ako v súčasnosti. "Keby sme použili len eurofondy a štátny rozpočet, tak sa nemôžeme baviť o dokončení súvislej diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií v rokoch 2013 až 2014. V takom prípade by sme sa bavili až o rokoch 2025 až 2030, čo by bolo veľmi zle pre našu ekonomiku," tvrdí Palčák. Len priame ekonomické efekty z urýchlenia výstavby diaľnic by podľa štúdie, ktorú vypracoval VÚD, dosiahol zhruba 100 mld. Sk (3,319 mld. €) a nepriame efekty ďalších 300 mld. Sk (9,958 mld. €). Palčák povedal, že efekty vyplývajú z dotiahnutia diaľničnej infraštruktúry do východných regiónov Slovenska, kde je vysoký potenciál tvorby HDP a je využívaný len na 50 % až 60 %. "Efekty z urýchlenej výstavby diaľničnej infraštruktúry sú také obrovské, že sme povinní využiť PPP projekty. A to by si mali uvedomiť aj politici," je presvedčený Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy plánuje urýchliť výstavbu 157 kilometrov vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 v rámci troch balíkov PPP s koncesiou na ich prevádzku počas 30 rokov. Postavené by mali byť čiastočne v roku 2010 a 2011, resp. v rokoch 2012 a 2013. Najďalej pokročil druhý balík zameraný na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce, ako aj severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke okolo 53 kilometrov. V tendri vybrané francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions - ABN Amro Highway B.V. ponúklo za výstavbu a prevádzku úsekov R1 cenu 1,503 mld. €. Odhadované stavebné náklady bez prevádzkových a na komplexnú rekonštrukciu predstavovali 553,2 mil. € bez dane z pridanej hodnoty.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý balík PPP sa týka výstavby a prevádzky piatich úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 1,630 mld. € bez dane. Ponuku v tomto tendri predložili koncom januára tohto roka francúzsko-švédske konzorcium Vinci Concessions S.A. - Skanska Infrastructure Development AB a šesťčlenné združenie vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorom sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-Sk, a.s. Minister dopravy Ľubomír Vážny 4. februára uviedol, že víťaz by mal byť vyhlásený do dvoch týždňov.

Tretí balík PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavovali okolo 1,328 mld. € bez dane.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 636
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 8 072
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 736
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 329
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 401
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 980
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 719
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 294
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 824
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 636
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


10 h
Juraj Sagan (vpravo) s bratom Petrom.

Budúcnosť Juraja Sagana nie je známa.


a 1 ďalší 5 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Neprehliadnite tiež

Šéf Slovakia Travel Václav Mika.

Nová štátna organizácia na podporu cestovného ruchu nenadväzuje na Slovenskú agentúru pre cestovný ruch.


SITA 8 h
Ilustračná foto.

Najviac bolo už tradične v hygiene budov a prevádzky.


SITA 8 h
Ilustračné foto

Benzín 95 je drahší ako vlani o zhruba 23 percent a benzín 98 o 20 percent.


SITA 9 h

Výrobcovia a dodávatelia nemajú podľa vlády proti nákupcom reťazcov žiadnu šancu.


TASR 11 h
Skryť Zatvoriť reklamu