SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Palčák predpokladá, že finančný sektor podporí PPP projekty

Až konkrétny čas ukáže, nakoľko bude finančný sektor schopný podporiť diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva.

BRATISLAVA. Až konkrétny čas ukáže, nakoľko bude finančný sektor schopný podporiť diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ako v rozhovore pre agentúru SITA ďalej povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák, finančné inštitúcie, ktoré sú teraz v určitom útlme, či skôr v očakávaní, rozanalyzujú, ako majú postupovať ďalej a nakoniec do projektov vstúpia. Ak by bola podľa neho realizácia PPP projektov zastavená, Slovensko na tom ekonomicky stratí. "Neviem si predstaviť, čo by bolo pre finančný sektor výhodnejšie. Analýzy, ktoré si budú finančníci robiť, možno budú trvať dlhšie. Myslím, že finančný sektor podporí túto výstavbu. Záležať bude, v akom časovom horizonte," uviedol šéf VÚD. Za hlavný problém označil, či banky dajú peniaze na PPP projekty a za akých podmienok. Palčák zároveň vyslovil sklamanie nad tým, že v poslednom období sa verejnosti podsúva, ako by výstavba diaľnic cez PPP projekty nebola dobrá a zaťaží budúce generácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Bez urýchlenej výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sa Slovensko podľa Palčáka nepohne ďalej. Ako dodal, ani súčasná ekonomická a finančná kríza nedáva priestor na to, aby v blízkej budúcnosti išlo zo štátneho rozpočtu na výstavbu cestnej infraštruktúry viac peňazí ako v súčasnosti. "Keby sme použili len eurofondy a štátny rozpočet, tak sa nemôžeme baviť o dokončení súvislej diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií v rokoch 2013 až 2014. V takom prípade by sme sa bavili až o rokoch 2025 až 2030, čo by bolo veľmi zle pre našu ekonomiku," tvrdí Palčák. Len priame ekonomické efekty z urýchlenia výstavby diaľnic by podľa štúdie, ktorú vypracoval VÚD, dosiahol zhruba 100 mld. Sk (3,319 mld. €) a nepriame efekty ďalších 300 mld. Sk (9,958 mld. €). Palčák povedal, že efekty vyplývajú z dotiahnutia diaľničnej infraštruktúry do východných regiónov Slovenska, kde je vysoký potenciál tvorby HDP a je využívaný len na 50 % až 60 %. "Efekty z urýchlenej výstavby diaľničnej infraštruktúry sú také obrovské, že sme povinní využiť PPP projekty. A to by si mali uvedomiť aj politici," je presvedčený Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy plánuje urýchliť výstavbu 157 kilometrov vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 v rámci troch balíkov PPP s koncesiou na ich prevádzku počas 30 rokov. Postavené by mali byť čiastočne v roku 2010 a 2011, resp. v rokoch 2012 a 2013. Najďalej pokročil druhý balík zameraný na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce, ako aj severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke okolo 53 kilometrov. V tendri vybrané francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions - ABN Amro Highway B.V. ponúklo za výstavbu a prevádzku úsekov R1 cenu 1,503 mld. €. Odhadované stavebné náklady bez prevádzkových a na komplexnú rekonštrukciu predstavovali 553,2 mil. € bez dane z pridanej hodnoty.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý balík PPP sa týka výstavby a prevádzky piatich úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 1,630 mld. € bez dane. Ponuku v tomto tendri predložili koncom januára tohto roka francúzsko-švédske konzorcium Vinci Concessions S.A. - Skanska Infrastructure Development AB a šesťčlenné združenie vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorom sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-Sk, a.s. Minister dopravy Ľubomír Vážny 4. februára uviedol, že víťaz by mal byť vyhlásený do dvoch týždňov.

Tretí balík PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavovali okolo 1,328 mld. € bez dane.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 470
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 758
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 036
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 482
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 382
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 121
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 292
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 140
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 931
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka Bratislavy.

Zamestnanosť ľudí z rómskych komunít zaostáva za majoritnou

V marginalizovaných skupinách sa viac prejavuju rodové rozdiely.

Banky v eurozóne podceňuje úverové straty, varoval Stournaras

Úrady pre dohľad nad bankami sa tento rok zamerajú na kvalitu aktív.

Jannis Stournaras.

PSA a FCA dokončili fúziu, vznikol štvrtý najväčší výrobca áut

Novovzniknutý koncern povedie doterajší riaditeľ PSA Carlos Tavares.

Ilustračná fotografia.