KLESÁ ZÁUJEM O FINANCOVANIE NÁKLADNÝCH ÁUT. OSOBNÉ EŠTE KONCOM ROKA ŤAHALI ŠTATISTIKY

Po lízingu áut už siaha kríza

Posledný štvrťrok potiahol autá na lízing viac než prvých deväť mesiacov minulého roka. Kríza sa tak do nových, ale i ojazdených áut kupovaných na dlh zrejme zahryzne až tento rok. Nákladné vozidlá sa však pomaly vracajú finančným inštitúciám.

Niektorí prepravcovia začínajú mať problém so splátkami lízingu na kamióny. Hospodárska kríza im totiž kreše objednávky na prepravu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Hospodárska kríza podľa doterajších výsledkov zatiaľ výrazne neskresala príjmy lízingoviek. Vyplýva to z údajov Asociácie leasingových spoločností.

Ešte za posledný štvrtok minulého roka totiž v peniazoch lízingovky prefinancovali o 21,5 percenta viac osobných áut než v rovnakom období minulého roka. „Dôvodom môže byť iná štruktúra klientov, v tomto prípade silné zastúpenie spotrebiteľov. Tí z viacerých príčin ešte nepocítili dosahy krízy," tvrdia predstavitelia asociácie.

Nevedia, ako sa to stalo

Nárast si nevie vysvetliť ani predseda predstavenstva asociácie Miloš Randák. Tvrdí však, že aj keď celkovo sa môžu lízingové spoločnosti združené v asociácii za rok 2008 pochváliť obchodmi v celkovej výške 83,2 miliardy korún (vyše 2,7 miliardy eur), stále je tu veľké ale, a tým je kríza. O jej dosahu totiž svedčia aj nedávno zverejnené údaje Združenia automobilového priemyslu Slovenska. V januári sa podľa nich medziročne zaregistrovalo o vyše 41 percent osobných a malých nákladných áut menej než v rovnakom období minulého roka.

Údaje za január zatiaľ asociácia nemá a neodváži sa odhadnúť, koľko kríza uberie z lízingu osobných áut. Minulý rok ich však spolu členské lízingovky pomohli prefinancovať za vyše 26 miliárd korún. Viac než 14 miliárd z toho išlo na podnikanie. Častejšie sa na lízing kupovali nové než jazdené autá.

Najviac v poslednom štvrťroku 2008 klesol dopyt po úžitkových autách, a to o vyše 50 percent. V červených číslach sa ocitol aj dopyt po nákladných vozidlách. Lízingovky v tomto sektore zaznamenali medziročný prepad o vyše 26 percent.

Prepravcovia pritom už dávnejšie hlásia problémy s dopytom po ich službách. Pre krízu ich kamióny často zostávajú odstavené a niektoré firmy ne〜zvládajú splácať ani tie autá, čo už na lízing majú, a nie, aby ešte kupovali ďalšie.

Neplatičov pribúda

„S platobnou disciplínou sme prvé problémy zaznamenali najmä u tých, ktorí financujú dopravnú techniku," povedala Sabina Miezgová, vedúca oddelenia marketingu UniCredit Leasing Slovakia.

V súčasnosti sa však tento problém rozšíril aj do ostatných oblastí. „Zasiahnutí sú klienti financujúci rôzne technologické zariadenia, stroje, ale aj fyzické osoby, ktoré financujú osobné vozidlá," dodala Miezgová.

V ČSOB sa v prípade problémov so splátkami snažia nájsť spoločné riešenie. „Najčastejším riešením býva úprava podmienok už existujúcich kontraktov," povedala Silvia Chachaľaková, manažérka marketingového tímu ČSOB Leasing.

Podporu dopytu, či už po osobných, alebo nákladných autách, výraznými zmenami lízingových podmienok však nateraz podľa Randáka nemožno očakávať. Firmy sa totiž podľa neho boja zvyšovania rizika.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  7. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  8. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  9. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 537
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 283
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 226
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 139
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 030
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 615
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 680
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 195
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 739
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 804

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.

Sinn: Za americké ekonomické problémy môže Wall Street a nie Nemecko

Podľa Sinna sú v pozadí slabšieho eura dva dôvody.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop