AKTUALIZOVANÉ 18:44

Koľko bude stáť širokorozchodná budeme vedieť najskôr na jar

Slovensko má podľa premiéra Fica záujem o vstup do podniku s Ruskom, Ukrajinou a Rakúskom, ktorý by sa mal zaoberať projektom výstavby širokorozchodnej.

(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Slovensko vstúpi s Ruskom, Ukrajinou a Rakúskom do spoločného podniku, ktorý bude mať za úlohu vytvárať predpoklady pre výstavbu širokorozchodnej železnice cez územie krajiny do Rakúska. Novinárom to dnes povedal premiér Robert Fico po rokovaní so šéfom Ruských železníc Vladimirom Jakuninom. Spoločnosť bude zodpovedná aj za vypracovanie podrobnej štúdie realizovateľnosti, ktorá by mala zhruba v polovici roka zhodnotiť výhodnosť chystaného zámeru pre zúčastnené štáty.

Účasť Slovenska v spoločnom podniku na budúcu stredu ešte posúdi vláda, krajina sa chystá do základného imania vložiť 1,5 milióna eur (asi 45 miliónov korún). Podľa Fica chce kabinet menovať tiež osobitného splnomocnenca, ktorý bude mať na starosti spoluprácu so zúčastnenými krajinami.

Práce na štúdie realizovateľnosti zámeru širokorozchodnej trate, ktorá by viedla z Ukrajiny cez Slovensko do Rakúska, sa podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho začnú pravdepodobne v marci. Prvá etapa dokumentu má byť hotová v júni. "Cez leto by sme sa mali rozhodnúť o ďalšom kroku a tam by mal byť vidieť aj prvý obraz efektivity a uskutočniteľnosti takéhoto projektu," doplnil minister.

"Predbežné záveru sú o tom, že tento projekt je zaujímavý pre všetkých a bude ekonomicky užitočný," tvrdil Fico. Ruské železnice majú podľa neho záujem spolupracovať aj s popradskou spoločnosťou Tatravagónka, ktorá by mohla dodávať do Ruska nákladné vagóny.

Slovensko vlani prenajalo dcérskej spoločnosti Ruských železníc nákladný železničný terminál Dobrá pri slovensko-ukrajinskej hranici. Vážny dnes opäť vylúčil, že pre širokorozchodnú trať by sa zrušilo prekladisko v Čiernej nad Tisou, kde podľa neho pracujú asi tri tisícky ľudí.

V súčasnosti sa širokorozchodná vlaková trať z Ukrajiny stretáva s bežným európskym rozchodom koľajníc pri Košiciach. Záujem stavať túto trať cez územie Slovenska ohlásil Fico ešte v roku 2007 po návšteve Moskvy. Podľa skorších odhadov by si výstavba železnice vyžiadala okolo 140 miliárd Sk (4,6 miliardy eur).

Vláda chce investíciami do dopravnej infraštruktúry podporiť ekonomický rast Slovenska, ktorý tento rok utrpí pre dopady globálnej hospodárskej a finančnej krízy. Kabinet plánuje napríklad rozbehnúť stavbu desiatok kilometrov ciest prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP projekty). Ich výstavbu by zaplatili súkromné spoločnosti, štát by diaľnice neskôr dlhodobo splácal.

Vážny o širokorozchodnej v novembri minulého roka

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 838
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 688
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 934
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 519
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 854
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 319
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 107
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 633
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 859
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 714

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Generali preveruje vyše desať krajín, z ktorých sa môže úplne stiahnuť

Medzi strategické ciele poisťovne je rast v Ázii.

Orange zaznamenal vlani nárast tržieb aj zisku

Čistý zisk skupiny Orange vlani vzrástol o približne desatinu.

Barclays sa vlani vrátila k zisku

Banka sa postupne zbavuje prevádzok, ktoré nie sú "jadrom" jej podnikania.

Tesla pred koncom roka skončila v strate

Za celý minulý rok skončila firma v strate takmer 675 miliónov dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop