AKTUALIZOVANÉ 18:44

Koľko bude stáť širokorozchodná budeme vedieť najskôr na jar

Slovensko má podľa premiéra Fica záujem o vstup do podniku s Ruskom, Ukrajinou a Rakúskom, ktorý by sa mal zaoberať projektom výstavby širokorozchodnej.

(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Slovensko vstúpi s Ruskom, Ukrajinou a Rakúskom do spoločného podniku, ktorý bude mať za úlohu vytvárať predpoklady pre výstavbu širokorozchodnej železnice cez územie krajiny do Rakúska. Novinárom to dnes povedal premiér Robert Fico po rokovaní so šéfom Ruských železníc Vladimirom Jakuninom. Spoločnosť bude zodpovedná aj za vypracovanie podrobnej štúdie realizovateľnosti, ktorá by mala zhruba v polovici roka zhodnotiť výhodnosť chystaného zámeru pre zúčastnené štáty.

Účasť Slovenska v spoločnom podniku na budúcu stredu ešte posúdi vláda, krajina sa chystá do základného imania vložiť 1,5 milióna eur (asi 45 miliónov korún). Podľa Fica chce kabinet menovať tiež osobitného splnomocnenca, ktorý bude mať na starosti spoluprácu so zúčastnenými krajinami.

Práce na štúdie realizovateľnosti zámeru širokorozchodnej trate, ktorá by viedla z Ukrajiny cez Slovensko do Rakúska, sa podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho začnú pravdepodobne v marci. Prvá etapa dokumentu má byť hotová v júni. "Cez leto by sme sa mali rozhodnúť o ďalšom kroku a tam by mal byť vidieť aj prvý obraz efektivity a uskutočniteľnosti takéhoto projektu," doplnil minister.

"Predbežné záveru sú o tom, že tento projekt je zaujímavý pre všetkých a bude ekonomicky užitočný," tvrdil Fico. Ruské železnice majú podľa neho záujem spolupracovať aj s popradskou spoločnosťou Tatravagónka, ktorá by mohla dodávať do Ruska nákladné vagóny.

Slovensko vlani prenajalo dcérskej spoločnosti Ruských železníc nákladný železničný terminál Dobrá pri slovensko-ukrajinskej hranici. Vážny dnes opäť vylúčil, že pre širokorozchodnú trať by sa zrušilo prekladisko v Čiernej nad Tisou, kde podľa neho pracujú asi tri tisícky ľudí.

V súčasnosti sa širokorozchodná vlaková trať z Ukrajiny stretáva s bežným európskym rozchodom koľajníc pri Košiciach. Záujem stavať túto trať cez územie Slovenska ohlásil Fico ešte v roku 2007 po návšteve Moskvy. Podľa skorších odhadov by si výstavba železnice vyžiadala okolo 140 miliárd Sk (4,6 miliardy eur).

Vláda chce investíciami do dopravnej infraštruktúry podporiť ekonomický rast Slovenska, ktorý tento rok utrpí pre dopady globálnej hospodárskej a finančnej krízy. Kabinet plánuje napríklad rozbehnúť stavbu desiatok kilometrov ciest prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP projekty). Ich výstavbu by zaplatili súkromné spoločnosti, štát by diaľnice neskôr dlhodobo splácal.

Vážny o širokorozchodnej v novembri minulého roka

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 321
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 677
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 004
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 625
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 802
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 574
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 538
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 228
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 226
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 133

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.