SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Vysúťažená cena za koncesiu na R1 je podľa Palčáka reálna

Ponúknutá cena za koncesiu na výstavbu a tridsaťročnú prevádzku vybraných štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 je podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného ...

BRATISLAVA. Ponúknutá cena za koncesiu na výstavbu a tridsaťročnú prevádzku vybraných štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 je podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka reálna a dobrá. Štát by podľa neho určite nevedel diaľnicu rýchlejšie a lacnejšie postaviť ani prevádzkovať v porovnaní s výhodami financovania výstavby cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). "Názory, že PPP projekty sú predražené, vychádzajú z nekompetentnosti alebo nedobre urobených analýz," povedal ďalej riaditeľ VÚD v rozhovore pre agentúru SITA s tým, že je za tým politika.

Skryť Vypnúť reklamu

Úspešné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions - ABN Amro Highway B.V. ponúklo 1,503 mld. € na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke takmer 53 kilometrov v rámci druhého z troch pripravovaných balíkov PPP. "Je to už konečná suma. Celú ju zafinancuje konzorcium so svojimi bankami. Štát zaplatí vysúťaženú cenu, ktorá sa skladá z investičných a prevádzkových nákladov, ako aj nákladov na komplexnú rekonštrukciu počas doby životnosti. Štát ju splatí v postupných splátkach za 30 rokov," pokračoval Palčák. Financovanie len zo štátneho rozpočtu a eurofondov by podľa neho nestačilo na rýchle dokončenie plánovanej diaľničnej siete.

Palčák označil za mylné tvrdenia, že štát zaplatí dvojnásobne viac ako sú rozpočtované investičné náklady projektu PPP na R1. Investičné náklady podľa neho predstavujú z celkovej ponúknutej ceny takmer polovicu, približne 730 mil. €. "Ak by to všetko robil štát, musel by sa 30 rokov starať o infraštruktúru. Staval by dlhšie a nemal by vlastne k dispozícii naraz toľko financií zo štátneho rozpočtu a určite by nezaplatil menej, ako je ponúknutá cena," tvrdí Palčák. Ako ďalej pokračoval, oprava a údržba jedného kilometra diaľnice podľa odborných analýz stojí ročne okolo 100 tis. € až 133 tis. €, komplexná rekonštrukcia vyjde na vyše 6,6 mil. € na kilometer diaľnice počas doby jej životnosti. Keď sa to vynásobí dĺžkou koncesie na 30 rokov, výsledná cena je podľa neho reálna. Je v nej ešte aj tzv. cena peňazí, čiže úrok, za ktorý si koncesionár peniaze požičia. Ten by zaplatil aj štát, keby si peniaze na diaľnicu požičal.

Skryť Vypnúť reklamu

Či sa môže ponúknutá cena za koncesiu na R1 neskôr zvýšiť a kto ju zaplatí, to podľa Palčáka závisí od nastavenia koncesnej zmluvy. "Koncesionár musel zvážiť všetky náklady a riziká, spojené s projektom, a zahrnúť ich do ceny. Preberá na seba riziko dostupnosti diaľnice a prípadné sankcie, čím vznikajú oveľa väčšie tlaky na koncesionára, aby diaľnica bola kvalitná, včas postavená a udržiavaná trvale v dobrom technickom stave," dodal Palčák.

Koncesná zmluva s vybraným uchádzačom na výstavbu a prevádzku úsekov R1 by mohla byť podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho podpísaná do konca februára tohto roku. Stavať by sa malo začať pravdepodobne v marci. Úsek Beladice - Tekovské Nemce má byť hotový v máji 2010, prvé dva úseky Nitra západ - Selenec a Selenec - Beladice v novembri 2010 a štvrtý úsek, severný obchvat Banskej Bystrice v septembri 2011. Stavebné práce by sa podľa Vážneho mali začať s určitým časovým odstupom po uzatvorení koncesnej zmluvy. "Víťazné konzorcium musí najprv spracovať svoju výrobnú dokumentáciu, na ktorej už teraz sčasti robia. Musia si to, čo ponúkli, prispôsobiť projektovo-výrobnou dokumentáciou na svoje technologické postupy. Bude im to trvať asi mesiac. Ak to tak vyjde, predpokladám, že v marci by sa už malo začať stavať," dodal Vážny po rokovaní vlády 4. februára. Úspešné konzorcium podľa ministra dopravy predložilo záväzné prísľuby bánk na poskytnutie úveru. Po podpise koncesnej zmluvy bude mať víťaz tendra tri mesiace na finančné uzatvorenie prísľubov bánk. Pokiaľ ide o cenu koncesie, po finančnom uzatvorení podľa Vážneho ešte dôjde k určitým úpravám.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  2. Mysli na svoju budúcnosť!
  3. Láka ťa svet? Študuj v Nitre, je ako Rím na 7 pahorkoch
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ročný magister v data science v Prahe odštartuje tvoju kariéru!
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Nové číslo Historickej revue
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 18 104
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 16 847
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 14 153
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 111
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 836
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 049
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 404
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 173
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 541
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie antigénovými testami označil premiér Igor Matovič za atómovú zbraň. Ilustračné foto.

Vyše polovica z nich nie je ani na výter z nosa, ako tvrdil minister.

16 h

Na JIS je čoraz viac mladých ľudí bez pridružených ochorení.

19 h
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 319-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 7 665 obetí. Platia sprísnené opatrenia.

6 h

Neprehliadnite tiež

Súprava Panter.

Tvrdia tiež, že ZSSK nekupuje vozidlá, ktoré najviac potrebuje.

1 h

Žalobu podala investorská spoločnosť RV Development 3.

2 h

Výnosy z desaťročných štátnych cenných papierov prudko vzrástli.

2 h
Zamestnankyňa Volkswagenu umiestňuje logo na auto Porsche Taycan.

V závere roka pomohol zahraničný dopyt.

2 h