HOSPODÁRSKA KRÍZA ZAČÍNA U NÁS VYVÁDZAŤ. NIEKTORÉ PRIEMYSELNÉ ODVETVIA PADAJÚ O DESIATKY PERCENT

Priemysel sa prepadá. Dno nevidieť

Slovensko straší mora hospodárskej recesie. Priemyselné odvetvia sa „predbiehajú“ v tom, kto sa hlbšie prepadne. Najhoršie sú na tom autá. Výroba dopravných prostriedkov na konci minulého roka poklesla takmer o 36 percent.

Ešte pred pár mesiacmi bol automobilový priemysel ťahúňom našej ekonomiky. Teraz je jej brzdou.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ–ČTK/AP)

Slovensko straší mora hospodárskej recesie. Priemyselné odvetvia sa „predbiehajú“ v tom, kto sa hlbšie prepadne. Najhoršie sú na tom autá. Výroba dopravných prostriedkov na konci minulého roka poklesla takmer o 36 percent.

BRATISLAVA. December bol za posledných desať rokov najhorším mesiacom slovenského priemyslu. Priemyselná produkcia sa znížila medziročne takmer o 17 percent, čo je najviac od roku 1999, odkedy to Štatistický úrad sleduje. Priemysel tak padá už tretí mesiac za sebou. Zmena k lepšiemu sa neočakáva, skôr naopak.

Podobný vývoj priemyslu je aj v susednej Českej republike. Česká národná banka aj preto ako prvá inštitúcia povedala, že ekonomiku našich západných susedov čaká hospodárska recesia. Znamená to, že po rokoch nárastu sa bohatstvo krajiny trochu zmenší.

U nás zatiaľ o prepade ekonomiky nikto nehovorí. „Obavy z recesie sa postupne prenášajú ďalej na východ a nevyhnú sa ani Slovensku. Ale úrady si to zatiaľ evidentne nepripúšťajú," povedala ekonómka Next Finance Markéta Šichtařová.

Automobilová dráma

Dráma sa črtá najmä v automobilovom priemysle, ktorý bol donedávna ťahúňom slovenskej ekonomiky a vyháňal jej rast v minulých rokoch do historických rekordov. Výroba dopravných prostriedkov sa prepadla v decembri takmer o 36 percent, čo si história nepamätá. A to pritom napríklad automobilka Kia išla na plný plyn a denný pracovný čas z osem na šesť hodín znížila až v januári.

„Dúfali sme, že naša produkcia automobilov bude imúnnejšia proti kríze, čo sa vôbec nepotvrdilo," povedal ekonóm Tatra banky Juraj Valachy.

Na automobilky sú naviazané desiatky ďalších firiem zo strojárstva, kovospracujúceho, textilného, kožiarskeho či elektrotechnického priemyslu. Doteraz sa hovorilo, že ohrozených je okolo desaťtisíc pracovných miest. Decembrový vývoj naznačuje, že rady nezamestnaných rozšíria ďalšie tisícky ľudí.

Na Slovensku dominuje výroba nižšej triedy áut, najmä v Žiline a Trnave. Tie by teoreticky mali krízou trpieť menej ako drahšie autá. Pod vplyvom negatívnych správ o kríze však väčšina ľudí po celom svete odložila nákupy áut na neurčito, čo zasiahlo aj nás.

„Nahromadenie mimoriadne pesimistických správ na prelome rokov mohlo vyvolať šokovú neistotu potenciálnych kupujúcich a prispieť k dlhšiemu odkladu nákupu nových áut," povedal ekonóm Volksbank Slovensko Vladimír Vaňo.

To len potvrdilo známy fakt, že keď sa nedarí našim hlavným obchodným partnerom, ako je Nemecko, Česko, Francúzsko či Rakúsko, nedarí sa ani nám.

„Vinník je jasný - hospodárska kríza vo svete, následné spomalenie rastu ekonomík našich najväčších obchodných partnerov a s tým súvisiaci pokles odbytu našich výrobcov," povedala ekonómka ČSOB Silvia Čechovičová.

Zlý vývoj na konci minulého a začiatku tohto roka podľa Vaňa však neznamená, že to bude takto aj v nasledujúcich mesiacoch. Na prepade výroby sa totiž neodrazil len skutočný pokles objednávok, ale i obava našich firiem z poklesu zahraničných objednávok v budúcnosti. Preto zamestnancom oproti minulým rokom trochu natiahli vianočné celozávodné dovolenky.

Môže to byť aj horšie

Ekonómka Poštovej banky Eva Sárazová si na rozdiel od Vaňa myslí, že priemysel sa bude u nás prepadať aj v nasledujúcich mesiacoch, a to možno ešte výraznejšie ako v decembri. Jej slová potvrdzuje aj zámer žilinskej automobilky Kia, ktorá nedávno ohlásila, že tento rok plánuje vyrobiť 170-tisíc áut, čo je o 15 percent menej ako vlani. Trnavský Peugeot chce zachovať vlaňajšiu výrobu, ktorú však medziročne zvýšil o päť percent.

Volkswagen už tradične na otázky médií o ekonomickej situácii firmy odpovedá vyhýbavo alebo vôbec nie .
Trápia sa u nás aj ďalšie odvetvia závislé od obchodu so zahraničím. Chemický priemysel poklesol v decembri o 26 percent, výrobcovia kovov a kovových výrobkov si odpísali takmer 23 percent. „V súčasnosti pracujeme v štvordňovom pracovnom režime okrem tých prevádzok, kde by to mohlo ohroziť plnenie objednávok," povedal hovorca košického U. S. Steelu Ján Bača.

Stavbárom sa zatiaľ ešte darí

Kríza zatiaľ nepadla na stavebný sektor - aspoň v číslach. Podľa analytikov je však otázkou času,kýmsi
pohoršia aj stavbári.

BRATISLAVA. Do konca minulého roka sa stavbárom darilo. Podľa údajov Štatistického úradu si sektor v decembri medziročne pripísal takmer 12 percent. Priamo na Slovensku sa pritom minulý rok stavalo, rekonštruovalo a modernizovalo spolu za 4,94 miliardy eur (zhruba 150 miliárd korún).

Podľa analytikov sa kríza u stavbárov prejaví neskôr. „Veľa projektov bolo v takej fáze rozpracovania, keď y ich zastavenie prinieslo väčšie straty než pokles cien nehnuteľností alebo drahších úverov," vysvetľuje analytik Tatra banky Juraj Valachy, prečo museli stavbári najprv dokončiť rozostavané.

Menší záujem o reality už pocítili. To sa zrejme prejaví v ďalšom zlacňovaní nehnuteľností. Stavbári sa preto
podľa analytičky Poštovej banky Evy Sárazovej nateraz nepúšťajú do nových projektov.

Problémy majú naznačiť už štatistiky za prvé mesiace roka. „Zrejme príde aj k prečisteniu na developerskom
trhu. Zostanú len silnejší hráči," hovorí Sárazová.

Záchranné lano pre sektor sa črtá v podobe štátnych cestných megaprojektov. „Ak sa naštartujú PPP projekty, stavebníctvo by nemalo tento rok zaznamenať výraznejšie prepady," povedal Valachy.

(dak)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 792
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 400
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 396
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 221
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 909
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 877
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 797
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 645
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 828
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 536

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan odkazuje fanúšikom: Uvidíme sa v Krakove

Petra Sagana čakajú prvé preteky po Tour de France. Do Poľska ho prídu povzbudiť stovky slovenských fanúšikov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

TECH

Prečo je rad na ženské záchody dlhší? Vedci ukázali riešenie

Ženy čakajú na toaletu viac ako šesť minút.

Neprehliadnite tiež

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.

Potiahol ju Citroen C3. Trnavská automobilka vyrobila desaťtisíce áut

Ťahúňom automobilky bol model Citroën C3, ktorý sa exkluzívne vyrába len v Trnave.

Čipy pomohli Samsungu k rekordnému zisku, podľa odhadov prekonal aj Apple

V druhom kvartáli stúpol zisk Samsungu o 85 percent v porovnaní s rovnaakým obdobím vlaňajška.