Automobilky na Slovensku očakávajú pokles produkcie o 18 až 25 %

Automobilky pôsobiace na Slovensku očakávajú v tomto roku na základe predbežných údajov pokles celkovej produkcie o 18 až 25 %.

BRATISLAVA. Ako informovali predstavitelia automobilových spoločností ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka, pokles produkcie bude zapríčinený nedostatkom odbytu. Predstavitelia na stretnutí s ministrom ocenili presadzovanie tzv. flexikonta, čo je systém modifikovaného pracovného času, do praxe. "Vrcholoví manažéri automobiliek prejavili záujem o návrh zo strany štátu, aby spoločne s ich spoločnosťami hľadali možnosti, ako pri skrátenom pracovnom čase na 60 %, najmä rezort práce mohol kryť časť nákladov formou spolupodielnictva na školeniach, tréningoch a rekvalifikácii zamestnancov počas 40 % pracovného času, keď nebudú pracovníci priamo zapojení do výrobného procesu," uviedlo v tlačovej správe ministerstvo hospodárstva.

Predstavitelia sa na stretnutí dohodli na vypracovaní potrebných analýz, ich následným porovnaním a vyhodnotením, ktoré by predchádzalo rozhodnutiu, akým smerom postupovať ďalej a akú úlohu by v postupe zohrával štát. "Obe strany sa zhodli aj na tom, že pri riešení hospodárskej recesie a opatrení v automobilovom priemysle je potrebné presadzovať jednotný, spoločný postup Európskej komisie a na úrovni Európskej únie podobne, ako sa to osvedčilo v prípade plynovej krízy. Inak hrozia tendencie protekcionizmu, ktoré prinášajú len krátkodobé výsledky a takéto riešenia idú neraz na úkor iných členských štátov EÚ a subjektov, ktoré podnikajú na ich území," konštatoval Jahnátek.

Sarkozyho plán vrátiť späť automobilky by podľa Jahnátka uškodil

Iniciatíva Francúzska, ktoré sa podľa jeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho bude snažiť o návrat pracovných miest v automobilovom priemysle do krajiny, je veľmi kontraproduktívna. Povedal to v piatok minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek a reagoval tak na štvrtkové vyjadrenia Sarkozyho, ktorý sa vyslovil proti presúvaniu výroby z Francúzska napríklad do krajín strednej Európy. "Bolo by veľmi zlé, keby začali jednotlivé členské štáty Európskej únie (EÚ) uplatňovať určité protekcionárske opatrenia. My sme skôr zástancami toho, že budeme akceptovať závery, ktoré vzniknú na pôde Európskej komisie z hľadiska podpory automobilového priemyslu, ale musia byť celoplošne platné pre všetky členské štáty EÚ," povedal Jahnátek.

Sarkozy chce pritom podľa jeho štvrtkových vyjadrení dotiahnuť automobilky a ich dodávateľov späť do Francúzska najmä cez masívnu štátnu podporu v objeme niekoľkých miliárd eur. Malo by ísť okrem priamej finančnej injekcie aj o významné zníženie dane z príjmov, aby sa znížili rozdiely vo výrobných nákladoch v porovnaní s novými členskými štátmi únie. Poskytovanie štátnej podpory pritom podmieňuje takmer výlučne francúzskymi dodávateľmi. "Odliv subdodávateľov, alebo iné umelé zásahy by veľmi narušili krehkú rovnováhu a vôbec si nemyslím, že by viedli k úspechu," pokračoval Jahnátek. Podľa neho si treba uvedomiť predovšetkým skutočnosť, že subdodávky z nových členských štátov únie sú lacnejšie, ako keby boli realizované napríklad z Nemecka alebo Francúzska. "Čiže aj automobilky si musia uvedomiť, že keď chcú mať lacnejšie vstupy a lepšie zisky z produkcie, takýto krok, ktorý deklarovalo Francúzsko, by bol kontraproduktívny," dodal minister hospodárstva.

Na Slovensku z francúzskych automobiliek pôsobí PSA Peugeot Citroën. Trnavský závod koncernu je pritom technologicky najmodernejším v skupine. Strategická investícia dosiahla do začatia výroby 700 mil. eur. V júni 2006 sa rozbehla výroba modelu Peugeot 207. Koncom marca bude na trh uvedená novinka Citroën C3 Picasso, ktorá sa bude vyrábať výhradne na Slovensku. Investície do spustenia jej výroby dosiahli ďalších 100 mil. eur. Objem výroby závodu má byť aj po spustení sériovej výroby nového modelu 850 vozidiel denne, pričom Citroën C3 Picasso sa bude vyrábať súčasne s modelom Peugeot 207.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 062
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 578
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 133
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 628
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 844
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 211
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 102
  8. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 087
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 946

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.