BRATISLAVA. ert. Spoločnosti, ktoré počet obchodov nezvýšia, by zas mali modernizovať súčasné predajne a skvalitňovať servis pre kupujúcich.
"Tesco plánuje aj v tomto roku svoj organický rast, bude teda otvárať nové obchody po celom Slovensku. Pôjde skôr o menšie, pokiaľ ide o predajnú plochu. Tesco chce otvárať obchody hlavne na rýchle občerstvenie, na každodenné nákupy," uviedla pre ČTK hovorkyňa reťazca v krajine Oľga Hrnčiarová. Podrobnosti o lokalitách, v ktorých nové prevádzky vyrastú, však nespresnila. Tesco má na Slovensku 70 obchodov.
Na budovanie stredne veľkých a menších obchodov sa podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského zamerajú aj ďalší obchodníci. "Otváranie nových obchodov v súčasnosti vzhľadom na aktuálny ekonomický vývoj ešte prehodnocujeme, no môžem potvrdiť, že v tomto roku plánujeme aj expanziu," informovala ČTK hovorkyňa Aholdu Lenka Juríková. V súčasnosti má spoločnosť 22 hypermarketov Hypernova a tri supermarkety Albert.
Trojka na trhu Billa, ktorá prevádzkuje sieť supermarketov, bude podľa Drahovského skôr modernizovať svoje predajne. Rovnako by mal postupovať aj najväčší domáci hráč Coop Jednota Slovensko, ktorý však údajne pripravuje tiež projekt menších samoobslúh s ponukou čerstvého tovaru a regionálnych špecialít.
"Expanzia sa spomalí a dôraz v maloobchode sa začne klásť na udržanie si svojho spotrebiteľa, zlepšenie kvality predávaného sortimentu a zlepšenie servisu pre svojho spotrebiteľa," uviedol analytik.
Drahovský rozširovanie počtu špecializovaných obchodných reťazcov, ktoré ponúkajú elektroniku či športové potreby, ani príchod nových spoločností nepredpokladá. "Obchod s nepotravinárskym tovarom bude čeliť silnejšej konkurencii internetového obchodu najmä v oblasti elektroniky, športových potrieb, ale aj v oblasti odievania a obúvania," poznamenal analytik.
Desať najväčších obchodníkov na Slovensku podľa agentúry vlani zvýšilo tržby o približne 11 percent na 122,9 miliardy Sk (4,08 miliardy eur). V tomto roku by sa však na ich výsledkoch mohli prejaviť dôsledky hospodárskej krízy, a preto sa tempo rastu ich tržieb zrejme spomalí na dve či tri percentá.