Ťok: Biznis na Slovensku majú riadiť domáci

Pracuje pre jednu z najväčších stavebných firiem v Európe. Má na starosti Česko a Slovensko. Aj keď je Čech, tvrdí, že je dôležité, aby biznis na Slovensku riadili Slováci a v Česku Česi. Šéf holdingu Skanska CS, a. s., DAN ŤOK.

(Zdroj: Ilustračné - Peter Žákovič)

Pracuje pre jednu z najväčších stavebných firiem v Európe. Má na starosti Česko a Slovensko. Aj keď je Čech, tvrdí, že je dôležité, aby biznis na Slovensku riadili Slováci a v Česku Česi. Šéf holdingu Skanska CS, a. s., DAN ŤOK.

Pri stretnutí so šéfom firmy Skanska nadobudnete pocit, že ho nedokáže nič rozladiť. S kamennou tvárou pokrového hráča pokojným hlasom rozpráva, ako sa dostal od strojárstva cez plynárenstvo až k stavebníctvu. „Pravdepodobne jedným z kritérií od materskej spoločnosti bolo, že to bude človek, ktorý nemá príliš veľa kontaktov so stavebným sektorom,“ rozpráva Ťok. Či nie sú chýbajúce kontakty v odbore, ktorý je často spájaný s korupciou, nevýhodou, odpovie: „Korupcia nie je taká veľká, ako sa o nej hovorí. Musím však pripustiť, že existuje. Problém je, že niekedy procesy v stavebníctve neprebiehajú dostatočne transparentným spôsobom, takže sa treba jednoducho správať transparentnejšie a my sme na to pripravení.“

Prejsť z odvetvia do odvetvia pre Ťoka nebol veľký problém. Aj v energetike boli stavby súčasťou projektov. „V mojej pozícii nemusím vedieť stavať,“ hovorí. Jeho úlohou je riadiť a rozvíjať firmu, a to sú hlavne strategické rozhodnutia. Na to potrebuje kvalitné informácie a odborníkov, ktorým môže dôverovať. „Keď som nastúpil, potreboval som si vytvoriť tím vlastných spolupracovníkov. Pozoroval som ľudí, spoznával som, čo robia, ako to robia, akí sú ľudsky a podľa toho som vyhodnocoval, či sú to typy, ktoré potrebujem okolo seba,“ rozpráva Ťok, ktorý sedí na svojej stoličke od februára 2008.

Keď nepomáha inteligencia

Aj on, ako väčšina manažérov, potrebuje takzvaný pohľad z helikoptéry. Nemôže a nechce sa preto príliš zaoberať detailami. Ak sa tak stane, väčšinou keď „nehrajú“ čísla. „Keď sú na niektorom projekte finančné problémy, potom ma zaujíma, aké sú dôvody, čo musíme urobiť, aby sme ich vylúčili a neopakovalo sa to v budúcnosti,“ hovorí.

Do riadenia firmy priniesol väčšiu efektivitu a úspornosť, pripravuje zmenu zabehanej organizačnej štruktúry firmy. „Na Slovensku máme päť spoločností Skanska a budeme z nich robiť jednu veľkú. V Česku ich máme až 27. V takejto štruktúre nie je možná daňová optimalizácia, máte vysoké náklady na riadenie a tiež musíte zvládnuť všetky štatutárne povinnosti v jednotlivých spoločnostiach,“ hovorí Ťok o plánovaných zmenách. „Pri takejto organizácii rieši manažér podobné veci v piatich predstavenstvách či na valných zhromaždeniach. Zrazu zistíte, že tretina roka je zabraná poradovaním a sedeniami v rôznych spoločnostiach a pritom niektoré veci sa dajú robiť jednoduchšie.“

Po novom sa budú veci riešiť jedenkrát na poradách jednej veľkej spoločnosti. Také sú plány pre Slovensko. Aj keď u nás Skanska nie je samostatnou jednotkou, tak ako v Čechách, potenciál vidí Ťok najmä v prijatí eura a v ľuďoch. „Je dôležité, aby biznis na Slovensku riadili Slováci, v Čechách Česi a vo Švédsku Švédi. Keď sa v tejto krajine nenarodíte a nemáte tu priateľov, zázemie a spomienky z detstva, nikdy nepochopíte stopercentne, prečo sa niekto správa tak a druhý inak. Sú kultúrne rozdiely, ktoré treba rešpektovať,“ hovorí Ťok.
Nie všetka jeho práca zostáva v kancelárii či na rokovaniach. Na návštevy stavieb má veľmi jednoduchý dôvod: „Nie je dôležité 10-krát počuť, ale raz vidieť.“ Situácia, keď si robotníci priamo na stavbe neuvedomujú obrovskú kombináciu rizík spojených s prácou so strojmi, vo výškach či v hĺbkach, s argumentmi – dvadsať rokov som ochrannú prilbu nepoužíval, dvadsať rokov som sa pri práci neviazal a nič sa mi nestalo - je neprípustná.

Keď nepomáhajú školenia, ľudská inteligencia ani pud sebazáchovy, prichádzajú na rad finančné pokuty, ale aj vyžiadanie podpisu rodinných príslušníkov, že otec či manžel môže pracovať bez ochranných pomôcok. „Väčšinou to zapôsobí, pretože je prirodzené, že také potvrdenie rodina, samozrejme, nedá,“ vraví.
Problémy sa v jeho firme neutaja, dostanú sa k nemu zo stavby, z kancelárie i z externého prostredia. „Nemám rád slovo donášanie. Je donášanie, keď vidíte, že kolega si kradne piesok na stavbe a zareagujete? Keď viete, že stavba mohla skončiť úplne inak, keby tam neboli súkromné obchody a zareagujete? Reakcia je správny krok, pretože ten človek nielen okráda jednotlivú stavbu, ale ovplyvňuje i celkové hodnotenie firmy a ohodnotenie svojich spolupracovníkov. Najhoršie je, keď si niekto povie - keď on, tak aj ja, alebo – je mi to jedno.“

Aký biznis je stavebníctvo

Stavebníctvo je podľa Ťoka odbor najviac ovplyvnený počasím. V poslednom čase však aj finančnou krízou. Veľkým projektom, ako je výstavba diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc, ktorú zastrešuje vláda, dnes komplikuje život. Mení sa komunikácia s bankami, menia sa úverové podmienky.

„Kríza tu je a ešte nejakú chvíľu bude. Ale vyčistí sa trh, budú možné nové akvizície, upravia sa ceny,“ posiela dobrú správu záujemcom o kúpu rodinných domov či kancelárskych priestorov.

„Stavebníctvo je ťažký a zaujímavý biznis s veľkou konkurenciou, ale aj s veľkým potenciálom do budúcnosti a Skanska je pripravená byť jej súčasťou.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 091
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 322
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 335
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 954
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 681
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 813
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 829
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 562
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 330

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Babičkina čipka, Zlatovláska či Bratislavský princ nie sú názvy rozprávok, ale originálne odrody irisov a gladiol, ktoré získali prestížne svetové ocenenia.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.