Ťok: Biznis na Slovensku majú riadiť domáci

Pracuje pre jednu z najväčších stavebných firiem v Európe. Má na starosti Česko a Slovensko. Aj keď je Čech, tvrdí, že je dôležité, aby biznis na Slovensku riadili Slováci a v Česku Česi. Šéf holdingu Skanska CS, a. s., DAN ŤOK.

(Zdroj: Ilustračné - Peter Žákovič)

Pracuje pre jednu z najväčších stavebných firiem v Európe. Má na starosti Česko a Slovensko. Aj keď je Čech, tvrdí, že je dôležité, aby biznis na Slovensku riadili Slováci a v Česku Česi. Šéf holdingu Skanska CS, a. s., DAN ŤOK.

Pri stretnutí so šéfom firmy Skanska nadobudnete pocit, že ho nedokáže nič rozladiť. S kamennou tvárou pokrového hráča pokojným hlasom rozpráva, ako sa dostal od strojárstva cez plynárenstvo až k stavebníctvu. „Pravdepodobne jedným z kritérií od materskej spoločnosti bolo, že to bude človek, ktorý nemá príliš veľa kontaktov so stavebným sektorom,“ rozpráva Ťok. Či nie sú chýbajúce kontakty v odbore, ktorý je často spájaný s korupciou, nevýhodou, odpovie: „Korupcia nie je taká veľká, ako sa o nej hovorí. Musím však pripustiť, že existuje. Problém je, že niekedy procesy v stavebníctve neprebiehajú dostatočne transparentným spôsobom, takže sa treba jednoducho správať transparentnejšie a my sme na to pripravení.“

Prejsť z odvetvia do odvetvia pre Ťoka nebol veľký problém. Aj v energetike boli stavby súčasťou projektov. „V mojej pozícii nemusím vedieť stavať,“ hovorí. Jeho úlohou je riadiť a rozvíjať firmu, a to sú hlavne strategické rozhodnutia. Na to potrebuje kvalitné informácie a odborníkov, ktorým môže dôverovať. „Keď som nastúpil, potreboval som si vytvoriť tím vlastných spolupracovníkov. Pozoroval som ľudí, spoznával som, čo robia, ako to robia, akí sú ľudsky a podľa toho som vyhodnocoval, či sú to typy, ktoré potrebujem okolo seba,“ rozpráva Ťok, ktorý sedí na svojej stoličke od februára 2008.

Keď nepomáha inteligencia

Aj on, ako väčšina manažérov, potrebuje takzvaný pohľad z helikoptéry. Nemôže a nechce sa preto príliš zaoberať detailami. Ak sa tak stane, väčšinou keď „nehrajú“ čísla. „Keď sú na niektorom projekte finančné problémy, potom ma zaujíma, aké sú dôvody, čo musíme urobiť, aby sme ich vylúčili a neopakovalo sa to v budúcnosti,“ hovorí.

Do riadenia firmy priniesol väčšiu efektivitu a úspornosť, pripravuje zmenu zabehanej organizačnej štruktúry firmy. „Na Slovensku máme päť spoločností Skanska a budeme z nich robiť jednu veľkú. V Česku ich máme až 27. V takejto štruktúre nie je možná daňová optimalizácia, máte vysoké náklady na riadenie a tiež musíte zvládnuť všetky štatutárne povinnosti v jednotlivých spoločnostiach,“ hovorí Ťok o plánovaných zmenách. „Pri takejto organizácii rieši manažér podobné veci v piatich predstavenstvách či na valných zhromaždeniach. Zrazu zistíte, že tretina roka je zabraná poradovaním a sedeniami v rôznych spoločnostiach a pritom niektoré veci sa dajú robiť jednoduchšie.“

Po novom sa budú veci riešiť jedenkrát na poradách jednej veľkej spoločnosti. Také sú plány pre Slovensko. Aj keď u nás Skanska nie je samostatnou jednotkou, tak ako v Čechách, potenciál vidí Ťok najmä v prijatí eura a v ľuďoch. „Je dôležité, aby biznis na Slovensku riadili Slováci, v Čechách Česi a vo Švédsku Švédi. Keď sa v tejto krajine nenarodíte a nemáte tu priateľov, zázemie a spomienky z detstva, nikdy nepochopíte stopercentne, prečo sa niekto správa tak a druhý inak. Sú kultúrne rozdiely, ktoré treba rešpektovať,“ hovorí Ťok.
Nie všetka jeho práca zostáva v kancelárii či na rokovaniach. Na návštevy stavieb má veľmi jednoduchý dôvod: „Nie je dôležité 10-krát počuť, ale raz vidieť.“ Situácia, keď si robotníci priamo na stavbe neuvedomujú obrovskú kombináciu rizík spojených s prácou so strojmi, vo výškach či v hĺbkach, s argumentmi – dvadsať rokov som ochrannú prilbu nepoužíval, dvadsať rokov som sa pri práci neviazal a nič sa mi nestalo - je neprípustná.

Keď nepomáhajú školenia, ľudská inteligencia ani pud sebazáchovy, prichádzajú na rad finančné pokuty, ale aj vyžiadanie podpisu rodinných príslušníkov, že otec či manžel môže pracovať bez ochranných pomôcok. „Väčšinou to zapôsobí, pretože je prirodzené, že také potvrdenie rodina, samozrejme, nedá,“ vraví.
Problémy sa v jeho firme neutaja, dostanú sa k nemu zo stavby, z kancelárie i z externého prostredia. „Nemám rád slovo donášanie. Je donášanie, keď vidíte, že kolega si kradne piesok na stavbe a zareagujete? Keď viete, že stavba mohla skončiť úplne inak, keby tam neboli súkromné obchody a zareagujete? Reakcia je správny krok, pretože ten človek nielen okráda jednotlivú stavbu, ale ovplyvňuje i celkové hodnotenie firmy a ohodnotenie svojich spolupracovníkov. Najhoršie je, keď si niekto povie - keď on, tak aj ja, alebo – je mi to jedno.“

Aký biznis je stavebníctvo

Stavebníctvo je podľa Ťoka odbor najviac ovplyvnený počasím. V poslednom čase však aj finančnou krízou. Veľkým projektom, ako je výstavba diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc, ktorú zastrešuje vláda, dnes komplikuje život. Mení sa komunikácia s bankami, menia sa úverové podmienky.

„Kríza tu je a ešte nejakú chvíľu bude. Ale vyčistí sa trh, budú možné nové akvizície, upravia sa ceny,“ posiela dobrú správu záujemcom o kúpu rodinných domov či kancelárskych priestorov.

„Stavebníctvo je ťažký a zaujímavý biznis s veľkou konkurenciou, ale aj s veľkým potenciálom do budúcnosti a Skanska je pripravená byť jej súčasťou.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  6. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  7. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  9. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 395
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 398
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 075
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 056
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 236
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 098
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 988
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 910
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 351
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 133

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník hovorí, že oligarchovia médiá skupujú kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Investície do verejných budov už nebudú zaťažovať verejné financie

Nové pravidlá umožnia podľa MF SR zapájanie know-how a financií súkromného sektora do takýchto investícií, a to bez vplyvu na verejné financie.

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne. S nápadom na výrobu automatických prístrojov, ktoré by vydávali peniaze 24 hodín denne, prišiel škótsky vynálezca John Shepherd-Barron.

Nemecké platy sú v priemere o 570 eur vyššie ako tie naše

Najhoršie platení sú pracujúci v Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku