SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Ťok: Biznis na Slovensku majú riadiť domáci

Pracuje pre jednu z najväčších stavebných firiem v Európe. Má na starosti Česko a Slovensko. Aj keď je Čech, tvrdí, že je dôležité, aby biznis na Slovensku riadili Slováci a v Česku Česi. Šéf holdingu Skanska CS, a. s., DAN ŤOK.

(Zdroj: Ilustračné - Peter Žákovič)

Pracuje pre jednu z najväčších stavebných firiem v Európe. Má na starosti Česko a Slovensko. Aj keď je Čech, tvrdí, že je dôležité, aby biznis na Slovensku riadili Slováci a v Česku Česi. Šéf holdingu Skanska CS, a. s., DAN ŤOK.

Pri stretnutí so šéfom firmy Skanska nadobudnete pocit, že ho nedokáže nič rozladiť. S kamennou tvárou pokrového hráča pokojným hlasom rozpráva, ako sa dostal od strojárstva cez plynárenstvo až k stavebníctvu. „Pravdepodobne jedným z kritérií od materskej spoločnosti bolo, že to bude človek, ktorý nemá príliš veľa kontaktov so stavebným sektorom,“ rozpráva Ťok. Či nie sú chýbajúce kontakty v odbore, ktorý je často spájaný s korupciou, nevýhodou, odpovie: „Korupcia nie je taká veľká, ako sa o nej hovorí. Musím však pripustiť, že existuje. Problém je, že niekedy procesy v stavebníctve neprebiehajú dostatočne transparentným spôsobom, takže sa treba jednoducho správať transparentnejšie a my sme na to pripravení.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prejsť z odvetvia do odvetvia pre Ťoka nebol veľký problém. Aj v energetike boli stavby súčasťou projektov. „V mojej pozícii nemusím vedieť stavať,“ hovorí. Jeho úlohou je riadiť a rozvíjať firmu, a to sú hlavne strategické rozhodnutia. Na to potrebuje kvalitné informácie a odborníkov, ktorým môže dôverovať. „Keď som nastúpil, potreboval som si vytvoriť tím vlastných spolupracovníkov. Pozoroval som ľudí, spoznával som, čo robia, ako to robia, akí sú ľudsky a podľa toho som vyhodnocoval, či sú to typy, ktoré potrebujem okolo seba,“ rozpráva Ťok, ktorý sedí na svojej stoličke od februára 2008.

Keď nepomáha inteligencia

Aj on, ako väčšina manažérov, potrebuje takzvaný pohľad z helikoptéry. Nemôže a nechce sa preto príliš zaoberať detailami. Ak sa tak stane, väčšinou keď „nehrajú“ čísla. „Keď sú na niektorom projekte finančné problémy, potom ma zaujíma, aké sú dôvody, čo musíme urobiť, aby sme ich vylúčili a neopakovalo sa to v budúcnosti,“ hovorí.

Skryť Vypnúť reklamu

Do riadenia firmy priniesol väčšiu efektivitu a úspornosť, pripravuje zmenu zabehanej organizačnej štruktúry firmy. „Na Slovensku máme päť spoločností Skanska a budeme z nich robiť jednu veľkú. V Česku ich máme až 27. V takejto štruktúre nie je možná daňová optimalizácia, máte vysoké náklady na riadenie a tiež musíte zvládnuť všetky štatutárne povinnosti v jednotlivých spoločnostiach,“ hovorí Ťok o plánovaných zmenách. „Pri takejto organizácii rieši manažér podobné veci v piatich predstavenstvách či na valných zhromaždeniach. Zrazu zistíte, že tretina roka je zabraná poradovaním a sedeniami v rôznych spoločnostiach a pritom niektoré veci sa dajú robiť jednoduchšie.“

Po novom sa budú veci riešiť jedenkrát na poradách jednej veľkej spoločnosti. Také sú plány pre Slovensko. Aj keď u nás Skanska nie je samostatnou jednotkou, tak ako v Čechách, potenciál vidí Ťok najmä v prijatí eura a v ľuďoch. „Je dôležité, aby biznis na Slovensku riadili Slováci, v Čechách Česi a vo Švédsku Švédi. Keď sa v tejto krajine nenarodíte a nemáte tu priateľov, zázemie a spomienky z detstva, nikdy nepochopíte stopercentne, prečo sa niekto správa tak a druhý inak. Sú kultúrne rozdiely, ktoré treba rešpektovať,“ hovorí Ťok.
Nie všetka jeho práca zostáva v kancelárii či na rokovaniach. Na návštevy stavieb má veľmi jednoduchý dôvod: „Nie je dôležité 10-krát počuť, ale raz vidieť.“ Situácia, keď si robotníci priamo na stavbe neuvedomujú obrovskú kombináciu rizík spojených s prácou so strojmi, vo výškach či v hĺbkach, s argumentmi – dvadsať rokov som ochrannú prilbu nepoužíval, dvadsať rokov som sa pri práci neviazal a nič sa mi nestalo - je neprípustná.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď nepomáhajú školenia, ľudská inteligencia ani pud sebazáchovy, prichádzajú na rad finančné pokuty, ale aj vyžiadanie podpisu rodinných príslušníkov, že otec či manžel môže pracovať bez ochranných pomôcok. „Väčšinou to zapôsobí, pretože je prirodzené, že také potvrdenie rodina, samozrejme, nedá,“ vraví.
Problémy sa v jeho firme neutaja, dostanú sa k nemu zo stavby, z kancelárie i z externého prostredia. „Nemám rád slovo donášanie. Je donášanie, keď vidíte, že kolega si kradne piesok na stavbe a zareagujete? Keď viete, že stavba mohla skončiť úplne inak, keby tam neboli súkromné obchody a zareagujete? Reakcia je správny krok, pretože ten človek nielen okráda jednotlivú stavbu, ale ovplyvňuje i celkové hodnotenie firmy a ohodnotenie svojich spolupracovníkov. Najhoršie je, keď si niekto povie - keď on, tak aj ja, alebo – je mi to jedno.“

Skryť Vypnúť reklamu

Aký biznis je stavebníctvo

Stavebníctvo je podľa Ťoka odbor najviac ovplyvnený počasím. V poslednom čase však aj finančnou krízou. Veľkým projektom, ako je výstavba diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc, ktorú zastrešuje vláda, dnes komplikuje život. Mení sa komunikácia s bankami, menia sa úverové podmienky.

„Kríza tu je a ešte nejakú chvíľu bude. Ale vyčistí sa trh, budú možné nové akvizície, upravia sa ceny,“ posiela dobrú správu záujemcom o kúpu rodinných domov či kancelárskych priestorov.

„Stavebníctvo je ťažký a zaujímavý biznis s veľkou konkurenciou, ale aj s veľkým potenciálom do budúcnosti a Skanska je pripravená byť jej súčasťou.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 941
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 334
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 510
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 123
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 745
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 816
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 478
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 425
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 561
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.

Volkswagen Slovakia začal pripravovať testovanie zamestnancov vo vlastnej réžii

Štát umožnil firmám nad 4 000 zamestnancov, aby urobili testovanie vo vlastnej réžii.

Karosérie prichádzajú už nalakované z Mladej Boleslavi.

Nemecké ministerstvo financií pripravuje nové kompenzácie pre firmy

Merkelová aktuálne tlačí na to, aby sa v novembri zaviedli plošné karanténne opatrenia.

Nemecký minister financií Olaf Scholz.

Chovatelia pre celoplošné testovanie pripravujú záložné tímy

Jednou z možností je aj povolanie dôchodcov, bývalých poľnohospodárov, no alternatív je viac.

Ilustračné foto.