AKTUALIZOVANÉ 17:51

Sarkozy: Nechceme autá zo strednej Európy

"Postavenie závodu v Českej republike, aby predával autá pre francúzsky trh je neospravedlniteľné," vyhlásil francúzsky prezident Sarkozy.

(Zdroj: TASR/AFP)

PARÍŽ. Deficit zahraničného obchodu Francúzska vzrástol za minulý rok o takmer 40 % oproti roku 2007, keď hospodárska kríza zasiahla vývozné sektory a ceny dovážaných energií sa, naopak, zvýšili.

Ako dnes oznámilo francúzske ministerstvo obchodu, obchodný deficit vzrástol v roku 2008 na 55,7 miliardy eur (1,68 bilióna Sk) zo 40,6 miliardy eur (1,22 bilióna Sk).

Ministerstvo za hlavnú príčinu považuje rast cien energií počas väčšej časti roka s tým, že ich momentálny pokles, ktorý nastúpil koncom minulého roka, by sa mal premietnuť do tohtoročných výsledkov.

Vlastný vývoz sa podľa ministerstva výrazne zhoršil najmä na konci roka, a to zvlášť do susedných štátov. Za celý rok objem vývozu síce vzrástol, ale len o 2,1 %, zatiaľ čo dovoz v rovnakom období vzrástol o 5,3 %. Z pohľadu sektorov sa najviac prepadol vývoz výrobkov automobilového sektora, keď export áut klesol oproti roku 2007 o 10 %.

Ministerka obchodu Anne-Marie Idracová informovala, že jej prioritou bude podporiť exportérov zlepšením prístupu k úverom a tlakom na iné krajiny ustúpiť od ochranárskych postojov.

Čo sa týka úverov, podobne reagoval vo štvrtkovej televíznej diskusii s novinármi aj francúzsky prezident Nicolas Sarkozy. Iný postoj zaujal k ochranárstvu, a to najmä zo strany samého Francúzska. Sarkozy je pripravený ochraňovať krízou sužované firmy, najviac automobilky.

Šíriaca sa kríza vyvolala vo Francúzsku minulý týždeň najväčšie protesty od jeho nástupu do funkcie v roku 2007. Podľa informácií polície na celoštátnej demonštrácii sa 29. januára zúčastnilo asi 1,1 milióna ľudí, podľa odborov asi 2,5 milióna. Protestujúci reagovali na zhoršujúcu sa situáciu v krajine, keďže miera nezamestnanosti vzrástla na 2-ročné maximum a plánovaný rozpočtový deficit bude tento rok najvyšší od roku 1995.

Dane pre automobilky znížia

Sarkozy vyhlásil, že na podporu "sociálnych opatrení" pre tých, ktorí ich "potrebujú najviac," použije Paríž asi 1,4 miliardy eur (42,18 miliardy Sk).

V prípade kľúčovej podpory automobiliek, (vláda uvoľní pre ne 6 miliárd eur; 180,76 miliardy Sk), chce vláda v budúcom roku znížiť firemné dane o 8 miliárd eur (241,01 miliardy Sk), čo by malo podporiť domácu výrobu a zmierniť rozdiely vo výrobných nákladoch oproti krajinám v strednej a východnej Európe.

"Postavenie závodu v Českej republike, aby predával autá pre francúzsky trh je neospravedlniteľné," vyhlásil Sarkozy.

"Ak to bude možné, chcem, aby sa zastavilo takéto presúvanie výroby do zahraničia a návrat pracovných miest do Francúzska," dodal prezident poukazujúc na výrobu malých áut firmy PSA Peugeot Citroën v Českej republike od roku 2005. V tomto istom duchu plánuje od automobiliek za spomínanú finančnú pomoc žiadať, aby dodávateľmi pre ne boli takmer výlučne francúzske podniky.

Vo štvrtok 18. februára plánuje vláda rokovať s odbormi a zamestnávateľmi o viacerých sociálnych projektoch, ako sú zníženie daní pre nízkopríjmové skupiny, vyššie rodinné prídavky, vyššie príspevky pre dôchodcov a zvýšenie príspevku v nezamestnanosti.

Jahnátek: Protekcionistické snahy škodia

Protekcionistické iniciatívy v oblasti automobilového priemyslu zo strany Francúzska alebo iných krajín sú podľa ministra hospodárstva SR Ľubomíra Jahnátka kontraproduktívne. Slovensko bude podľa neho podporovať spoločný postup pomoci automobilovému priemyslu, ktorý patrí medzi odvetvia najviac zasiahnuté svetovou finančnou a hospodárskou krízou, na úrovni celej Európskej únie (EÚ).

"Bolo by veľmi zlé, keby začali jednotlivé členské štáty uplatňovať protekcionistické opatrenia. My sme sa prihlásili k iniciatíve českého predsedníctva s tým, že budeme akceptovať závery, ktoré vzniknú na pôde Európskej komisie z hľadiska podpory automobilového priemyslu, ale musia byť celoplošne platné pre všetky členské štáty EÚ," uviedol Jahnátek po dnešnom expertnom rokovaní Rady pre hospodársku krízu.

Jednotné riešenie problému presadzuje aj premiér Robert Fico. V liste predsedovi Európskej komisie (EK) José Manuelovi Barrosovi a predsedovi Európskej rady Mirkovi Topolánkovi navrhol, aby sa aktuálne ekonomické a z nich vyplývajúce sociálne problémy riešili "spoločne na úrovni EÚ". Šéfovia európskych vlád by podľa neho mali preto "využiť všetky možnosti, ktoré nám poskytuje Európsky fond na prispôsobenie sa globalizácii na zmiernenie dopadov krízy."

Myšlienka zaváňa populizmom

Myšlienka francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho, že francúzske autá by sa nemali v EÚ vyrábať mimo Francúzska, ktorá sa týka aj tovární v českom Kolíne a slovenskej Trnave, podľa šéfa českej diplomacie Karla Schwarzenberga odporuje duchu EÚ, zaváňa populizmom a u šéfov automobiliek nepadne na úrodnú pôdu.

Český minister to uviedol dnes po stretnutí so svojim slovenským partnerom Miroslavom Lajčákom v Prahe s tým, že tieto výroky Sarkozy adresoval skôr domácemu auditóriu, aby si v čase hospodárskej krízy udržal popularitu.

"S veľkým záujmom som si vypočul tento vyslovene 'európsky' výrok francúzskeho prezidenta, z ktorého sme vyrozumeli čo (pre neho) znamená európska solidarita. V skutočnosti sa ma to až tak nedotklo, pretože keď sa pozrieme na investície, prostriedky, ktoré sa do týchto tovární vložili, či už v Trnave alebo pri Kolíne, tak neverím, že by nejaký rozumný šéf podniku, nech už je to Citroën, alebo Peugeot, či Renault, alebo ktokoľvek, si tie (investované) peniaze odpísal a začal draho vyrábať vo Francúzsku. Predpokladám, že riaditelia týchto podnikov si to zdvorilo vypočujú, povedia - prajeme pánovi prezidentovi, aby s tým bodoval u svojho obecenstva - a tým sa tento problém skončí," uviedol Schwarzenberg.

Sarkozy: Terajšia kríza je najhoršia za sto rokov

Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy označil vo štvrtok súčasnú hospodársku krízu za najhoršiu za posledných sto rokov. "Čelíme najhoršej kríze za posledných sto rokov,“ vyhlásil Sarkozy v rozhovore pre viaceré televízne stanice.

Táto kríza je podľa neho mimoriadna tým, že zasiahla "všetky krajiny bez výnimky." "Kríza je totálne brutálna," zdôraznil. Napriek tomu je podľa vlastných slov rozhodnutý pokračovať v reformách.

"Nebudeme spomaľovať tempo," uviedol. Sarkozy zároveň ubezpečil, že z 25 mld. eur, ktoré štát požičal bankám, získa vláda 1,4 mld. eur späť do konca roka vo forme úrokov. "Tieto peniaze okamžite použijeme na ďalšie stimuly ekonomiky." uzavrel šéf Elyzejského paláca.

Nicolas Sarkozy zároveň vyzval na reformu kapitalizmu. "Kapitalizmus musíme zmoralizovať," vyhlásil. Európska únia podľa neho musí presvedčiť krajiny, ktoré sa zúčastnia na aprílovom ekonomickom summite G20 v Londýne.

Sarkozy chce, aby po summite neostala "žiadna finančná inštitúcia bez kontroly, teda agresívne, špekulatívne hedgeové fondy", zdôraznil. Súčasťou opatrení má byť aj zvýšená kontrola finančných regulátorov:

"Trh je svetový, regulátori regionálni," načrtol Sarkozy predstavu o reforme Medzinárodného menového fondu (MMF) a Svetovej banky (SB). Okrem toho kritizoval ratingové agentúry, ktoré podľa neho "robili odpornú prácu." "V predvečer pádu banky Lehman Brothers hodnotili toxické produkty ako najlepšie na trhu," pripomenul Sarkozy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 213
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 168
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 047
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 921
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 373
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 259
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 526
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 117
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 476
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 4 236

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.