AKTUALIZOVANÉ 17:51

Sarkozy: Nechceme autá zo strednej Európy

"Postavenie závodu v Českej republike, aby predával autá pre francúzsky trh je neospravedlniteľné," vyhlásil francúzsky prezident Sarkozy.

(Zdroj: TASR/AFP)

PARÍŽ. Deficit zahraničného obchodu Francúzska vzrástol za minulý rok o takmer 40 % oproti roku 2007, keď hospodárska kríza zasiahla vývozné sektory a ceny dovážaných energií sa, naopak, zvýšili.

Ako dnes oznámilo francúzske ministerstvo obchodu, obchodný deficit vzrástol v roku 2008 na 55,7 miliardy eur (1,68 bilióna Sk) zo 40,6 miliardy eur (1,22 bilióna Sk).

Ministerstvo za hlavnú príčinu považuje rast cien energií počas väčšej časti roka s tým, že ich momentálny pokles, ktorý nastúpil koncom minulého roka, by sa mal premietnuť do tohtoročných výsledkov.

Vlastný vývoz sa podľa ministerstva výrazne zhoršil najmä na konci roka, a to zvlášť do susedných štátov. Za celý rok objem vývozu síce vzrástol, ale len o 2,1 %, zatiaľ čo dovoz v rovnakom období vzrástol o 5,3 %. Z pohľadu sektorov sa najviac prepadol vývoz výrobkov automobilového sektora, keď export áut klesol oproti roku 2007 o 10 %.

Ministerka obchodu Anne-Marie Idracová informovala, že jej prioritou bude podporiť exportérov zlepšením prístupu k úverom a tlakom na iné krajiny ustúpiť od ochranárskych postojov.

Čo sa týka úverov, podobne reagoval vo štvrtkovej televíznej diskusii s novinármi aj francúzsky prezident Nicolas Sarkozy. Iný postoj zaujal k ochranárstvu, a to najmä zo strany samého Francúzska. Sarkozy je pripravený ochraňovať krízou sužované firmy, najviac automobilky.

Šíriaca sa kríza vyvolala vo Francúzsku minulý týždeň najväčšie protesty od jeho nástupu do funkcie v roku 2007. Podľa informácií polície na celoštátnej demonštrácii sa 29. januára zúčastnilo asi 1,1 milióna ľudí, podľa odborov asi 2,5 milióna. Protestujúci reagovali na zhoršujúcu sa situáciu v krajine, keďže miera nezamestnanosti vzrástla na 2-ročné maximum a plánovaný rozpočtový deficit bude tento rok najvyšší od roku 1995.

Dane pre automobilky znížia

Sarkozy vyhlásil, že na podporu "sociálnych opatrení" pre tých, ktorí ich "potrebujú najviac," použije Paríž asi 1,4 miliardy eur (42,18 miliardy Sk).

V prípade kľúčovej podpory automobiliek, (vláda uvoľní pre ne 6 miliárd eur; 180,76 miliardy Sk), chce vláda v budúcom roku znížiť firemné dane o 8 miliárd eur (241,01 miliardy Sk), čo by malo podporiť domácu výrobu a zmierniť rozdiely vo výrobných nákladoch oproti krajinám v strednej a východnej Európe.

"Postavenie závodu v Českej republike, aby predával autá pre francúzsky trh je neospravedlniteľné," vyhlásil Sarkozy.

"Ak to bude možné, chcem, aby sa zastavilo takéto presúvanie výroby do zahraničia a návrat pracovných miest do Francúzska," dodal prezident poukazujúc na výrobu malých áut firmy PSA Peugeot Citroën v Českej republike od roku 2005. V tomto istom duchu plánuje od automobiliek za spomínanú finančnú pomoc žiadať, aby dodávateľmi pre ne boli takmer výlučne francúzske podniky.

Vo štvrtok 18. februára plánuje vláda rokovať s odbormi a zamestnávateľmi o viacerých sociálnych projektoch, ako sú zníženie daní pre nízkopríjmové skupiny, vyššie rodinné prídavky, vyššie príspevky pre dôchodcov a zvýšenie príspevku v nezamestnanosti.

Jahnátek: Protekcionistické snahy škodia

Protekcionistické iniciatívy v oblasti automobilového priemyslu zo strany Francúzska alebo iných krajín sú podľa ministra hospodárstva SR Ľubomíra Jahnátka kontraproduktívne. Slovensko bude podľa neho podporovať spoločný postup pomoci automobilovému priemyslu, ktorý patrí medzi odvetvia najviac zasiahnuté svetovou finančnou a hospodárskou krízou, na úrovni celej Európskej únie (EÚ).

"Bolo by veľmi zlé, keby začali jednotlivé členské štáty uplatňovať protekcionistické opatrenia. My sme sa prihlásili k iniciatíve českého predsedníctva s tým, že budeme akceptovať závery, ktoré vzniknú na pôde Európskej komisie z hľadiska podpory automobilového priemyslu, ale musia byť celoplošne platné pre všetky členské štáty EÚ," uviedol Jahnátek po dnešnom expertnom rokovaní Rady pre hospodársku krízu.

Jednotné riešenie problému presadzuje aj premiér Robert Fico. V liste predsedovi Európskej komisie (EK) José Manuelovi Barrosovi a predsedovi Európskej rady Mirkovi Topolánkovi navrhol, aby sa aktuálne ekonomické a z nich vyplývajúce sociálne problémy riešili "spoločne na úrovni EÚ". Šéfovia európskych vlád by podľa neho mali preto "využiť všetky možnosti, ktoré nám poskytuje Európsky fond na prispôsobenie sa globalizácii na zmiernenie dopadov krízy."

Myšlienka zaváňa populizmom

Myšlienka francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho, že francúzske autá by sa nemali v EÚ vyrábať mimo Francúzska, ktorá sa týka aj tovární v českom Kolíne a slovenskej Trnave, podľa šéfa českej diplomacie Karla Schwarzenberga odporuje duchu EÚ, zaváňa populizmom a u šéfov automobiliek nepadne na úrodnú pôdu.

Český minister to uviedol dnes po stretnutí so svojim slovenským partnerom Miroslavom Lajčákom v Prahe s tým, že tieto výroky Sarkozy adresoval skôr domácemu auditóriu, aby si v čase hospodárskej krízy udržal popularitu.

"S veľkým záujmom som si vypočul tento vyslovene 'európsky' výrok francúzskeho prezidenta, z ktorého sme vyrozumeli čo (pre neho) znamená európska solidarita. V skutočnosti sa ma to až tak nedotklo, pretože keď sa pozrieme na investície, prostriedky, ktoré sa do týchto tovární vložili, či už v Trnave alebo pri Kolíne, tak neverím, že by nejaký rozumný šéf podniku, nech už je to Citroën, alebo Peugeot, či Renault, alebo ktokoľvek, si tie (investované) peniaze odpísal a začal draho vyrábať vo Francúzsku. Predpokladám, že riaditelia týchto podnikov si to zdvorilo vypočujú, povedia - prajeme pánovi prezidentovi, aby s tým bodoval u svojho obecenstva - a tým sa tento problém skončí," uviedol Schwarzenberg.

Sarkozy: Terajšia kríza je najhoršia za sto rokov

Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy označil vo štvrtok súčasnú hospodársku krízu za najhoršiu za posledných sto rokov. "Čelíme najhoršej kríze za posledných sto rokov,“ vyhlásil Sarkozy v rozhovore pre viaceré televízne stanice.

Táto kríza je podľa neho mimoriadna tým, že zasiahla "všetky krajiny bez výnimky." "Kríza je totálne brutálna," zdôraznil. Napriek tomu je podľa vlastných slov rozhodnutý pokračovať v reformách.

"Nebudeme spomaľovať tempo," uviedol. Sarkozy zároveň ubezpečil, že z 25 mld. eur, ktoré štát požičal bankám, získa vláda 1,4 mld. eur späť do konca roka vo forme úrokov. "Tieto peniaze okamžite použijeme na ďalšie stimuly ekonomiky." uzavrel šéf Elyzejského paláca.

Nicolas Sarkozy zároveň vyzval na reformu kapitalizmu. "Kapitalizmus musíme zmoralizovať," vyhlásil. Európska únia podľa neho musí presvedčiť krajiny, ktoré sa zúčastnia na aprílovom ekonomickom summite G20 v Londýne.

Sarkozy chce, aby po summite neostala "žiadna finančná inštitúcia bez kontroly, teda agresívne, špekulatívne hedgeové fondy", zdôraznil. Súčasťou opatrení má byť aj zvýšená kontrola finančných regulátorov:

"Trh je svetový, regulátori regionálni," načrtol Sarkozy predstavu o reforme Medzinárodného menového fondu (MMF) a Svetovej banky (SB). Okrem toho kritizoval ratingové agentúry, ktoré podľa neho "robili odpornú prácu." "V predvečer pádu banky Lehman Brothers hodnotili toxické produkty ako najlepšie na trhu," pripomenul Sarkozy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 824
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 280
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 531
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 862
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 729
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 248
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 470
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 025
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 160

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Boeing otvorí v Európe prvý závod, vybral si na to Britániu

Vyrábať sa tu majú ovládače vztlakových pristávacích klapiek na krídla.

Európa pumpuje do Grécka milióny, ale ľudia sú stále chudobnejší

Problémom sú škrty, ktoré krajina musela prijať, aby znížila napríklad obrovský dlh, pre ktorý jej stále hrozí bankrot.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop