ŽELEZNIČNÉ CARGO SA ZAVIAZALO NEPREPÚŠŤAŤ. KAMIONISTI TO MAJÚ ŤAŽŠIE, ŠTÁT ICH NECHRÁNI

Krízou trpí aj nákladná doprava

Vodič kamiónu bol kedysi nedostatkovou profesiou, no dnes má problém nájsť prácu. Kamióny pre krízu bežne stoja odparkované.

Tento rok sa po železnici prepraví pre krízu menej než zvyčajne. Cargo ráta s tým, že bude v prvom štvrťroku potrebovať len 7–tisíc vagónov. Obvykle je to o desaťtisíc viac.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Výnimkou počas krízy nie sú ani nákladní prepravcovia. Železničná spoločnosť Cargo ešte v prvom polroku minulého roka napĺňala svoje prepravné plány. Firma s jediným akcionárom - Slovenskou republikou - krízu začala najviac pociťovať koncom minulého roka a jej vyhliadky nie sú dobré.

„V prvom štvrťroku očakávame prepad výkonov na úrovni 35 až 40 percent," tvrdí hovorkyňa spoločnosti Margaréta Grecová. Pod prepad sa podpísalo najmä zníženie prepravy pre automobilový priemysel, stavebníctvo a hutníctvo.

Železničné odbory majú memorandum

Zamestnanci Carga sa o prácu báť nemusia. Odbory totiž koncom minulého roka tlačili pod hrozbou štrajku na ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, aby železničný sektor pred krízou ochránil. Výsledkom je memorandum o riešení ekonomického a sociálneho stavu v železničnom sektore.

„Podpisom sa spoločnosť zaviazala neprepúšťať zamestnancov železníc a neprijímať rozhodnutia, ktoré majú významný vplyv na znižovanie počtu zamestnancov," povedala Grecová. Firma podľa nej momentálne v úzkej kooperácii s akcionárom hľadá cestu riešenia krízovej situácie.

Ondrej Matej, bývalý predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko v rokoch 2005 až 2006 tvrdí, že Cargo by si dnes s krízou poradilo ľahšie, keby sa sprivatizovalo. Ani štátom vynútená ochrana pracovných miest nie je dobrým riešením.

„Firmy reagujú tým, že skracujú pracovný čas a ohlasujú prepúšťania, aby zachovali prácu aspoň niektorým. Ak to Cargo neurobí, možno bude musieť dostať štátnu injekciu," povedal Matej. V najhoršom prípade môžu, podľa neho, veritelia dospieť až k návrhu na konkurz.

Cargo zatiaľ udržanie zamestnanosti zvláda. Podľa Grecovej sú zamestnanci, ktorí majú na starosti opravy železničných koľajových vozidiel, vyťažení podľa plánu. Rušňovodiči nákladných vlakov sa zasa môžu ocitnúť na osobnom vlaku.

Kamióny stoja

Zatiaľ čo železničiari sa o prácu zatiaľ báť nemusia, iná situácia je v kamiónovej preprave, kde štát firmy nechráni. „Pokles výkonov v cestnej nákladnej doprave sa pohybuje medzi 30 - 40 percentami oproti predchádzajúcemu obdobiu," povedal Pavol Reich, generálny tajomník Združenia cestných dopravcov Slovenska (ČESMAD).

V prepočte podľa Reicha možno povedať, že ak auto prešlo 11 až 12-tisíc kilometrov mesačne, tak dnes je to 7 až 8-tisíc. „Ak predtým auto zarobilo zhruba 10-tisíc eur (300-tisíc korún), dnes je to o tretinu menej."

Firmy preto nepotrebujú vodičov kamiónov tak, ako ešte pred pár mesiacmi. „Takto pred rokom sme mali 16 vodičov, dnes ich je 13," hovorí Matej Dudek z modranskej firmy ZATOX International. Aj keď kedysi bolo najväčším problémom zohnať dobrého vodiča, dnes dostáva denne elektronicky niekoľko žiadostí o prácu. Práca pre nových však nie je.

„Minulý rok sme kupovali tri nákladné autá, dve z nich stoja," povedal Dudek. Lízing za nevyužité nákladiaky však beží stále. Mesačne vyjde splátka na jeden kamión aj na stotisíc. Vrátiť kamión môže podľa Dudeka vyjsť〜 ešte drahšie. „Nikto vám akontáciu nevráti a podobne je to aj s už splatenými splátkami," povedal.

Problémy s nevyťaženými kamiónmi sa prepravcovia snažia tlmiť. „Medzi také opatrenia patrí vrátenie nákladiakov lízingovým spoločnostiam. Alebo vozidlový park, ktorý nemá prácu, dočasne odhlasujú z evidenčných čísiel," povedal Reich. Prepravcovia tak ušetria na dani z motorových vozidiel a poistení.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 662
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 759
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 575
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 123
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 666
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 171
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 716
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 651

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.