ŽELEZNIČNÉ CARGO SA ZAVIAZALO NEPREPÚŠŤAŤ. KAMIONISTI TO MAJÚ ŤAŽŠIE, ŠTÁT ICH NECHRÁNI

Krízou trpí aj nákladná doprava

Vodič kamiónu bol kedysi nedostatkovou profesiou, no dnes má problém nájsť prácu. Kamióny pre krízu bežne stoja odparkované.

Tento rok sa po železnici prepraví pre krízu menej než zvyčajne. Cargo ráta s tým, že bude v prvom štvrťroku potrebovať len 7–tisíc vagónov. Obvykle je to o desaťtisíc viac.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Výnimkou počas krízy nie sú ani nákladní prepravcovia. Železničná spoločnosť Cargo ešte v prvom polroku minulého roka napĺňala svoje prepravné plány. Firma s jediným akcionárom - Slovenskou republikou - krízu začala najviac pociťovať koncom minulého roka a jej vyhliadky nie sú dobré.

„V prvom štvrťroku očakávame prepad výkonov na úrovni 35 až 40 percent," tvrdí hovorkyňa spoločnosti Margaréta Grecová. Pod prepad sa podpísalo najmä zníženie prepravy pre automobilový priemysel, stavebníctvo a hutníctvo.

Železničné odbory majú memorandum

Zamestnanci Carga sa o prácu báť nemusia. Odbory totiž koncom minulého roka tlačili pod hrozbou štrajku na ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, aby železničný sektor pred krízou ochránil. Výsledkom je memorandum o riešení ekonomického a sociálneho stavu v železničnom sektore.

„Podpisom sa spoločnosť zaviazala neprepúšťať zamestnancov železníc a neprijímať rozhodnutia, ktoré majú významný vplyv na znižovanie počtu zamestnancov," povedala Grecová. Firma podľa nej momentálne v úzkej kooperácii s akcionárom hľadá cestu riešenia krízovej situácie.

Ondrej Matej, bývalý predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko v rokoch 2005 až 2006 tvrdí, že Cargo by si dnes s krízou poradilo ľahšie, keby sa sprivatizovalo. Ani štátom vynútená ochrana pracovných miest nie je dobrým riešením.

„Firmy reagujú tým, že skracujú pracovný čas a ohlasujú prepúšťania, aby zachovali prácu aspoň niektorým. Ak to Cargo neurobí, možno bude musieť dostať štátnu injekciu," povedal Matej. V najhoršom prípade môžu, podľa neho, veritelia dospieť až k návrhu na konkurz.

Cargo zatiaľ udržanie zamestnanosti zvláda. Podľa Grecovej sú zamestnanci, ktorí majú na starosti opravy železničných koľajových vozidiel, vyťažení podľa plánu. Rušňovodiči nákladných vlakov sa zasa môžu ocitnúť na osobnom vlaku.

Kamióny stoja

Zatiaľ čo železničiari sa o prácu zatiaľ báť nemusia, iná situácia je v kamiónovej preprave, kde štát firmy nechráni. „Pokles výkonov v cestnej nákladnej doprave sa pohybuje medzi 30 - 40 percentami oproti predchádzajúcemu obdobiu," povedal Pavol Reich, generálny tajomník Združenia cestných dopravcov Slovenska (ČESMAD).

V prepočte podľa Reicha možno povedať, že ak auto prešlo 11 až 12-tisíc kilometrov mesačne, tak dnes je to 7 až 8-tisíc. „Ak predtým auto zarobilo zhruba 10-tisíc eur (300-tisíc korún), dnes je to o tretinu menej."

Firmy preto nepotrebujú vodičov kamiónov tak, ako ešte pred pár mesiacmi. „Takto pred rokom sme mali 16 vodičov, dnes ich je 13," hovorí Matej Dudek z modranskej firmy ZATOX International. Aj keď kedysi bolo najväčším problémom zohnať dobrého vodiča, dnes dostáva denne elektronicky niekoľko žiadostí o prácu. Práca pre nových však nie je.

„Minulý rok sme kupovali tri nákladné autá, dve z nich stoja," povedal Dudek. Lízing za nevyužité nákladiaky však beží stále. Mesačne vyjde splátka na jeden kamión aj na stotisíc. Vrátiť kamión môže podľa Dudeka vyjsť〜 ešte drahšie. „Nikto vám akontáciu nevráti a podobne je to aj s už splatenými splátkami," povedal.

Problémy s nevyťaženými kamiónmi sa prepravcovia snažia tlmiť. „Medzi také opatrenia patrí vrátenie nákladiakov lízingovým spoločnostiam. Alebo vozidlový park, ktorý nemá prácu, dočasne odhlasujú z evidenčných čísiel," povedal Reich. Prepravcovia tak ušetria na dani z motorových vozidiel a poistení.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 647
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 643
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 592
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 600
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 119
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 806
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 865
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 259
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 972
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 603

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenku za menej ako sto eur.

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop