ŽELEZNIČNÉ CARGO SA ZAVIAZALO NEPREPÚŠŤAŤ. KAMIONISTI TO MAJÚ ŤAŽŠIE, ŠTÁT ICH NECHRÁNI

Krízou trpí aj nákladná doprava

Vodič kamiónu bol kedysi nedostatkovou profesiou, no dnes má problém nájsť prácu. Kamióny pre krízu bežne stoja odparkované.

Tento rok sa po železnici prepraví pre krízu menej než zvyčajne. Cargo ráta s tým, že bude v prvom štvrťroku potrebovať len 7–tisíc vagónov. Obvykle je to o desaťtisíc viac.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Výnimkou počas krízy nie sú ani nákladní prepravcovia. Železničná spoločnosť Cargo ešte v prvom polroku minulého roka napĺňala svoje prepravné plány. Firma s jediným akcionárom - Slovenskou republikou - krízu začala najviac pociťovať koncom minulého roka a jej vyhliadky nie sú dobré.

„V prvom štvrťroku očakávame prepad výkonov na úrovni 35 až 40 percent," tvrdí hovorkyňa spoločnosti Margaréta Grecová. Pod prepad sa podpísalo najmä zníženie prepravy pre automobilový priemysel, stavebníctvo a hutníctvo.

Železničné odbory majú memorandum

Zamestnanci Carga sa o prácu báť nemusia. Odbory totiž koncom minulého roka tlačili pod hrozbou štrajku na ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, aby železničný sektor pred krízou ochránil. Výsledkom je memorandum o riešení ekonomického a sociálneho stavu v železničnom sektore.

„Podpisom sa spoločnosť zaviazala neprepúšťať zamestnancov železníc a neprijímať rozhodnutia, ktoré majú významný vplyv na znižovanie počtu zamestnancov," povedala Grecová. Firma podľa nej momentálne v úzkej kooperácii s akcionárom hľadá cestu riešenia krízovej situácie.

Ondrej Matej, bývalý predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko v rokoch 2005 až 2006 tvrdí, že Cargo by si dnes s krízou poradilo ľahšie, keby sa sprivatizovalo. Ani štátom vynútená ochrana pracovných miest nie je dobrým riešením.

„Firmy reagujú tým, že skracujú pracovný čas a ohlasujú prepúšťania, aby zachovali prácu aspoň niektorým. Ak to Cargo neurobí, možno bude musieť dostať štátnu injekciu," povedal Matej. V najhoršom prípade môžu, podľa neho, veritelia dospieť až k návrhu na konkurz.

Cargo zatiaľ udržanie zamestnanosti zvláda. Podľa Grecovej sú zamestnanci, ktorí majú na starosti opravy železničných koľajových vozidiel, vyťažení podľa plánu. Rušňovodiči nákladných vlakov sa zasa môžu ocitnúť na osobnom vlaku.

Kamióny stoja

Zatiaľ čo železničiari sa o prácu zatiaľ báť nemusia, iná situácia je v kamiónovej preprave, kde štát firmy nechráni. „Pokles výkonov v cestnej nákladnej doprave sa pohybuje medzi 30 - 40 percentami oproti predchádzajúcemu obdobiu," povedal Pavol Reich, generálny tajomník Združenia cestných dopravcov Slovenska (ČESMAD).

V prepočte podľa Reicha možno povedať, že ak auto prešlo 11 až 12-tisíc kilometrov mesačne, tak dnes je to 7 až 8-tisíc. „Ak predtým auto zarobilo zhruba 10-tisíc eur (300-tisíc korún), dnes je to o tretinu menej."

Firmy preto nepotrebujú vodičov kamiónov tak, ako ešte pred pár mesiacmi. „Takto pred rokom sme mali 16 vodičov, dnes ich je 13," hovorí Matej Dudek z modranskej firmy ZATOX International. Aj keď kedysi bolo najväčším problémom zohnať dobrého vodiča, dnes dostáva denne elektronicky niekoľko žiadostí o prácu. Práca pre nových však nie je.

„Minulý rok sme kupovali tri nákladné autá, dve z nich stoja," povedal Dudek. Lízing za nevyužité nákladiaky však beží stále. Mesačne vyjde splátka na jeden kamión aj na stotisíc. Vrátiť kamión môže podľa Dudeka vyjsť〜 ešte drahšie. „Nikto vám akontáciu nevráti a podobne je to aj s už splatenými splátkami," povedal.

Problémy s nevyťaženými kamiónmi sa prepravcovia snažia tlmiť. „Medzi také opatrenia patrí vrátenie nákladiakov lízingovým spoločnostiam. Alebo vozidlový park, ktorý nemá prácu, dočasne odhlasujú z evidenčných čísiel," povedal Reich. Prepravcovia tak ušetria na dani z motorových vozidiel a poistení.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 817
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 243
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 355
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 181
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 565
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 331
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 421
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 867
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 825
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 764

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Výbuch na koncerte v Manchestri neprežilo 22 ľudí

Polícia potvrdila, že vo vstupnej hale sa odpálil samovražedný atentátnik.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

KULTÚRA

Dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala aj s Pepsi.

ŠPORT

Cígera odmietli aj Višňovský, Handzuš, Országh a Bača

To, že hráči z NHL neprišli na šampionát, berie ako podraz.

Neprehliadnite tiež

Zatvoria sa počas sviatkov aj nákupné centrá a kiná? (anketa)

Nákupné centrá zvažujú, ako sa postavia k zákazu predaja počas sviatkov, ktorý začne platiť od júna.

Chorvátsko sa obáva recesie. Čo to znamená pre Slovákov?

Chorvátska vláda vymenovala reštrukturalizačný tím, aby prevzal kontrolu nad podnikaním firmy a zachránil, čo môže.

Trump predstaví ambiciózny rozpočet. Médiá mu neveria

Rozpočet Bieleho domu chce znižovať dane, no očakáva z nich rovnaké príjmy.

Eurozóna sa nedohodla na uvoľnení pomoci Grécku

Ďalšiu tranžu z medzinárodného úverového programu by Atény mohli čerpať ešte pred nástupom leta.