Mýtny systém bude podľa Palčáka jedinečný

Systém elektronického výberu mýta na Slovensku bude podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka jedinečný.

BRATISLAVA. SR bude podľa neho prvou krajinou, kde okrem diaľnic a rýchlostných komunikácií v dĺžke necelých 600 kilometrov bude spoplatnených aj približne 1 800 kilometrov ciest nižšej kategórie. "Takto zložitý systém, aby vo svojej podstate fungoval jednoducho a spoľahlivo, musí byť postavený na báze najmodernejších IT technológií. Tým, že to ideme robiť v jednej etape, vyhneme sa podobným problémom, aké boli v Česku, kde po vybudovaní prvej etapy na diaľniciach nemôžu postaviť ten istý systém na cestách prvej triedy," uviedol ďalej Palčák. Vývoj cestnej dopravy bude podľa neho dôvodom na postupné rozširovanie spoplatnených úsekov, minimálne pre nákladnú dopravu. Slovensko bude z tohto pohľadu veľmi dobré pripravené.

Argumenty kritikov o tom, že cena mýtneho systému je predražená a že traja uchádzači boli z tendra vylúčení neprávom, sú podľa riaditeľa VÚD postavené na tenkom ľade. "VÚD v roku 2006 v rámci medzinárodného projektu CONNECT na základe analýz cien týchto systémov vo svete stanovil maximálnu cenu investičných nákladov na slovenské pomery vo výške okolo 9 mld. Sk (298,75 mil. €). Druhá časť ceny sú prevádzkové náklady, ktoré podľa zahraničných skúsenosti sú na úrovni 12 % až 15% vybraných poplatkov," pokračoval Palčák.

Na Slovensku by malo byť podľa neho za 13 rokov prevádzky mýtneho systému vybraných 120 mld. Sk (3,983 mld. €). Predpokladané maximálne celkové prevádzkové náklady by tak mali byť na úrovni 14,4 mld. Sk (477,99 mil. €) až 18 mld. Sk (597,49 mil. €). Čiže celková cena za mýtny systém u nás by mala byť maximálne na úrovni 23,4 mld. Sk (776,74 mil. €) až 27 mld. Sk (896,24 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty. Túto hranicu, zdôraznil šéf VÚD, neprekročila ani jedná z ponúk, keď najdrahšia ponuka bola vyše 21 mld. Sk (697,07 mil. €) bez dane. "Z toho vyplýva, že na Slovensku budeme mať systém cenovo porovnateľný so systémami vo svete. A čo je najviac dôležité, priamy ekonomický efekt pre SR bude za 13 rokov takmer 100 mld. Sk (3,319 mld. €), a to bez toho, aby sa do toho vložilo čo len jedno euro," dodal Palčák.

Výstavba mýtneho systému je podľa Palčáka natoľko zložitý proces a súťažné podklady boli tak podrobne a rozsiahlo špecifikované, že nie je možné, aby politici boli schopní a kompetentní posúdiť adekvátnosť dôvodov vylúčenia uchádzačov z tendra. Odborníci by museli byť komplexne oboznámení s celou dokumentáciou a jednotlivými ponukami, aby mohli zaujať objektívne stanovisko. Preto je podľa riaditeľa VÚD potrebné rešpektovať rozhodnutie o výsledkoch tendra na elektronický výber mýta, všetko ostatné je len v rovine dohadov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 797
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 406
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 425
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 936
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 975
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 807
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 595
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 475
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 511
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop