Mýtny systém bude podľa Palčáka jedinečný

Systém elektronického výberu mýta na Slovensku bude podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka jedinečný.

BRATISLAVA. SR bude podľa neho prvou krajinou, kde okrem diaľnic a rýchlostných komunikácií v dĺžke necelých 600 kilometrov bude spoplatnených aj približne 1 800 kilometrov ciest nižšej kategórie. "Takto zložitý systém, aby vo svojej podstate fungoval jednoducho a spoľahlivo, musí byť postavený na báze najmodernejších IT technológií. Tým, že to ideme robiť v jednej etape, vyhneme sa podobným problémom, aké boli v Česku, kde po vybudovaní prvej etapy na diaľniciach nemôžu postaviť ten istý systém na cestách prvej triedy," uviedol ďalej Palčák. Vývoj cestnej dopravy bude podľa neho dôvodom na postupné rozširovanie spoplatnených úsekov, minimálne pre nákladnú dopravu. Slovensko bude z tohto pohľadu veľmi dobré pripravené.

Argumenty kritikov o tom, že cena mýtneho systému je predražená a že traja uchádzači boli z tendra vylúčení neprávom, sú podľa riaditeľa VÚD postavené na tenkom ľade. "VÚD v roku 2006 v rámci medzinárodného projektu CONNECT na základe analýz cien týchto systémov vo svete stanovil maximálnu cenu investičných nákladov na slovenské pomery vo výške okolo 9 mld. Sk (298,75 mil. €). Druhá časť ceny sú prevádzkové náklady, ktoré podľa zahraničných skúsenosti sú na úrovni 12 % až 15% vybraných poplatkov," pokračoval Palčák.

Na Slovensku by malo byť podľa neho za 13 rokov prevádzky mýtneho systému vybraných 120 mld. Sk (3,983 mld. €). Predpokladané maximálne celkové prevádzkové náklady by tak mali byť na úrovni 14,4 mld. Sk (477,99 mil. €) až 18 mld. Sk (597,49 mil. €). Čiže celková cena za mýtny systém u nás by mala byť maximálne na úrovni 23,4 mld. Sk (776,74 mil. €) až 27 mld. Sk (896,24 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty. Túto hranicu, zdôraznil šéf VÚD, neprekročila ani jedná z ponúk, keď najdrahšia ponuka bola vyše 21 mld. Sk (697,07 mil. €) bez dane. "Z toho vyplýva, že na Slovensku budeme mať systém cenovo porovnateľný so systémami vo svete. A čo je najviac dôležité, priamy ekonomický efekt pre SR bude za 13 rokov takmer 100 mld. Sk (3,319 mld. €), a to bez toho, aby sa do toho vložilo čo len jedno euro," dodal Palčák.

Výstavba mýtneho systému je podľa Palčáka natoľko zložitý proces a súťažné podklady boli tak podrobne a rozsiahlo špecifikované, že nie je možné, aby politici boli schopní a kompetentní posúdiť adekvátnosť dôvodov vylúčenia uchádzačov z tendra. Odborníci by museli byť komplexne oboznámení s celou dokumentáciou a jednotlivými ponukami, aby mohli zaujať objektívne stanovisko. Preto je podľa riaditeľa VÚD potrebné rešpektovať rozhodnutie o výsledkoch tendra na elektronický výber mýta, všetko ostatné je len v rovine dohadov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 007
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 631
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 679
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 292
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 745
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 653
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 404
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 913
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 897
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 829

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.