PPP projekty sú podľa Počiatka dobrou možnosťou stimulácie

Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na budovanie dopravnej infraštruktúry sú podľa ministra financií Jána Počiatka jednou z najlepších možností, ako v súčasnej ...

BRATISLAVA. Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na budovanie dopravnej infraštruktúry sú podľa ministra financií Jána Počiatka jednou z najlepších možností, ako v súčasnej hospodárskej kríze stimulovať ekonomiku a nezaťažovať štátny rozpočet. Minister to povedal po stredajšom rokovaní vlády. Ako dodal, výpadok zahraničného dopytu sa nebude dať vykompenzovať domácimi aktivitami, avšak poskytnú aspoň potrebný impulz. "Práve preto sa dnes vyjavili PPP projekty ako jeden z najlepších variantov, pretože to nezaťažuje rozpočet v tomto najhoršom období, ale môže to priniesť relatívne veľký stimul takmer až na úrovni 2 % hrubého domáceho produktu do ekonomiky," povedal Počiatek.

Slovensko je preto podľa ministra oproti iným krajinám, ktoré by chceli takéto projekty na stimuláciu hospodárstva využiť, vo výhode. Dopravné PPP projekty má totiž do značnej miery rozpracované. "Nábeh tých PPP projektov je naozaj zdĺhavý a komplikovaný, čiže aj iné krajiny keby chceli tento inštrument použiť, tak túto možnosť nemajú a museli by ekonomiku stimulovať jedine z rozpočtu, čo by automaticky znamenalo navýšenie deficitu," povedal Počiatek. Pripustil však, že banky môžu ísť v súčasnej napätej situácii na finančných trhoch do PPP projektov s vyššími úrokmi. "Treba si ale uvedomiť, čo riešime v tento moment. Máme havarijný a krízový scenár. Čiže tu je teraz úloha vyriešiť to najhoršie obdobie, do ktorého ideme," dodal.

Ministerstvo dopravy pritom už v stredu začalo intenzívne rokovania o príprave koncesnej zmluvy s víťazom druhého tendra PPP na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce, francúzsko-holandským konzorciom Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V. Minister dopravy Ľubomír Vážny po stredajšom zasadnutí vlády vyslovil predpoklad, že zmluva s vybraným uchádzačom na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice by mohla byť podpísaná do konca februára tohto roku v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Stavať by sa malo začať pravdepodobne v marci.

Vážny zároveň v stredu oznámil, že ponuku v tendri na výstavbu a prevádzku piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov predložili dve medzinárodné konzorciá. O získanie koncesie sa uchádzajú francúzsko-švédske konzorcium Vinci Concessions S.A. - Skanska Infrastructure Development AB a šesťčlenné združenie vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorom sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-Sk, a.s. Tretí balík PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 479
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 413
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 147
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 051
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 965
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 653
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 652
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 265
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 424
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 875

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

KOMENTÁRE

Dočkáme sa ešte koalície Smeru s ĽSNS?

Za čiarou sú nielen Mizíkove dávne i nedávne výroky.

KOMENTÁRE

Danko si v Národnej rade otvoril čitáreň (Schutzov týždeň)

Smernicu z rezortu vnútra vyvinul sám Kaliňák.

Neprehliadnite tiež

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.

Sinn: Za americké ekonomické problémy môže Wall Street a nie Nemecko

Podľa Sinna sú v pozadí slabšieho eura dva dôvody.

Prečo by otcovia mali spozornieť, keď sa od mája zvýšia materské dávky

Materská dávka dosiahne takmer čistú mzdu, získať ju môže aj otec.

Slováci počas členstva v Únii získali z rozpočtu viac ako 18,6 miliardy eur

Prostredníctvom európskych peňazí sa na Slovensku vybudovalo 155 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop