AKTUALIZOVANÉ 19:25

PSA Peugeot bude prepúšťať

Trnavská fabrika je prvou automobilkou u nás, ktorá oficiálne oznámila, že bude musieť prepustiť časť kmeňových zamestnancov.

Takmer dvesto zamestnancov trnavského Peugeotu bude musieť firmu nedobrovoľne opustiť. Niektorí z nich majú šancu udržať si prácu, ak by sa do konca roka situácia na trhu zlepšila.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Trnavský závod PSA Peugeot prepustí do konca tohto roka 190 zamestnancov. Automobilku k tomu prinútil pokles predaja áut na európskom trhu. Po prepustení bude zamestnávať tritisíc ľudí.

Hovorca PSA Peter Švec povedal, že o prácu prídu zamestnanci technického a obslužného personálu z projektového tímu, ktorý pracoval na spustení výroby nového modelu Citroën C3 Picasso. Sériovú výrobu modelu chce automobilka spustiť koncom marca. Jeho výrobou bude kompenzovať pokles výroby vozidla Peugeot 207. Denná výroba v závode sa aj napriek prepúšťaniu udrží na úrovni 850 vozidiel.

Hovorca automobilky včera nevylúčil, že ak by sa situácia na automobilovom trhu do konca roka zlepšila, niektorých z dotknutých zamestnancov by si mohli ponechať. Momentálne však platí, že firma im dá možnosť rozviazania pracovného pomeru dohodou so štvor- alebo päťmesačným odstupným podľa počtu odpracovaných rokov.

O prepúšťaní sa doteraz hovorilo najmä v súvislosti s bratislavským Volkswagenom, ktorý už pred niekoľkými rokmi nabehol na trojzmennú prevádzku. Volkswagen v priebehu minulého roka nepredĺžil zmluvy mnohým externým zamestnancom.

Volkswagen dnes zamestnáva o tisícku menej kmeňových zamestnancov oproti roku 2007. Bratislavský závod ponúkol v januári zamestnancom na výber buď štedré odstupné, alebo flexikonto. Tí, čo sa dobrovoľne dohodnú s firmou na ukončení pracovného pomeru, môžu skončiť so zaujímavou hotovosťou. Podľa zdroja z prostredia firmy sa našli ľudia, ktorí finančnú odmenu prijali. „Išlo aj o 320-tisíc korún," tvrdí zdroj.

Kia sa prepúšťať nechystá. „Neprepustili sme zatiaľ nikoho. Ale pre krízu sme od 12. januára chceli prejsť na šesťhodinový pracovný čas. Do toho prišla plynová kríza. Po jej skončení od 19. januára do konca januára pracovali zamestnanci v priemere sedem hodín denne," povedal hovorca firmy Dušan Dvořák. Na šesťhodinový pracovný čas prešla automobilka až od 2. februára. „Zatiaľ neplánujeme žiadne iné opatrenia, ktoré by sa týkali zamestnancov. Šetriť chceme napríklad na energiách," dodal.

Partner audítorskej firmy KPMG Ľuboš Vančo predpovedá, že zatiaľ ide iba o prvotné opatrenia a môže byť len otázkou času, kedy sa kríza dotkne automobiliek viac. „Je dobré, že firmy rozmýšľajú spôsobom, že sa snažia využiť flexičasy či krátenie úväzkov," hovorí Vančo.

Dotované autá? U nás zatiaľ nie.

Nemecko sa rozhodlo dotovať predaj osobných áut. O rovnakom opatrení uvažujú aj v Česku. U nás to téma zatiaľ nie je.

BRATISLAVA. Slabý dopyt po autách riešia už nielen automobilky a predajcovia, ale najnovšie aj vlády. Nemecká vláda ponúka dotáciu 2500 eur pre každého, kto sa teraz rozhodne kúpiť si nové auto.

Podobnú podporu možno zavedú aj v Česku. Opozičná ČSSD navrhuje, aby majitelia áut starších ako desať rokov dostali 25-tisíc českých korún, ak si kúpia nové auto do 1,5 milióna českých korún. Vicepremiér Alexander Vondra sa včera prihovoril za jednotný európsky plán na obnovu vozového parku, ktorý by pomohol automobilkám v kríze.

Podporné opatrenia nevylučuje úplne ani naše ministerstvo financií. „Z pohľadu podpory rastu dopytu po osobných automobiloch ide o atraktívne opatrenie hlavne z pohľadu kupujúcich, avšak z pohľadu verejných financií je to finančne náročné," povedal hovorca rezortu Miroslav Šmál. Podobné opatrenie by navyše podľa neho aj tak nenahradilo v plnej miere chýbajúci dopyt.

Nad možnosťou dotovaných nových áut zatiaľ neuvažuje premiér Robert Fico. Jeho hovorkyňa Silvia Glendová nám včera povedala, že keby to tak bolo, zrejme by sa tým zaoberala Rada pre hospodársku krízu.

(dak, of)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 356
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 488
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 724
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 244
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 007
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 988
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 901
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 701
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 495
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 897

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

PRIMÁR

Ako začať plávať v zrelom veku a neublížiť si

Spevní vám chrbát, posilní srdce a naučíte sa poriadne dýchať. Zbytočnými chybami si však začiatočníci zaťažujú kĺby a chrbticu, najmä v jej krčnej časti.

Neprehliadnite tiež

Regulačný úrad na cenových rozhodnutiach pracuje, zatiaľ platia vlaňajšie

ÚRSO po konzultácii s distribučnými spoločnosťami ukončil proces vypracovania novej vyhlášky o cenovej regulácii v elektroenergetike pred dvoma týždňami.

Ficove trhanie faktúr neplatí, ľudia ich musia zaplatiť, tvrdí Sulík

Podľa Karola Galeka premiér chaos v energetike prehlbuje, jednak tým, že navádza ľudí na neplatenie faktúr a jednak tým, že dáva ľuďom nereálne sľuby.

Banskobystrický kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov na opravy ciest

Pellegrini povedal, že ak si aj starostovia a starostky myslia, že všetko je fajn, lebo cesty sa na území kraja opravujú, je to na úkor rozpočtu samosprávneho kraja.

Britov už viac znepokojuje vývoj ekonomiky ako prisťahovalci

Zatiaľ čo politici plánujú brexit, voličov začínajú znepokojovať obavy zo straty pracovných miest.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop