NOVELIZOVANÝ ZÁKONNÍK PRÁCE JE PREKÁŽKOU PRI PREKONÁVANÍ KRÍZY

Firmy chcú pružný trh práce

Flexikonto a práca do mínusových hodín za stopercentnú mzdu, ktoré predstavila automobilka Volkswagen, sa pozdáva aj iným firmám. Právnik si myslí, že pri nepružnom Zákonníku práce to môže byť problém.

Výška mzdy pri odstavenej výrobe sa firmám zdá vysoká.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Premiér Fico chce firmám prispieť na odvody za tých zamestnancov, ktorí budú mať pre krízu kratší pracovný týždeň o deň či dva.

Viceprezidentovi U. S. Steel Košice Miroslavovi Kiraľvargovi sa toto opatrenie pozdáva. Hovorí, že kríza sa raz skončí a podniky budú potrebovať vyškolených zamestnancov. „Chceme si ich udržať a prezentovaná kompenzácia odvodov môže byť účinným nástrojom, ako znížiť náklady, " povedal Kiraľvarga.

Platia väčšinu, aj keď nevyrábajú

Automobilka Kia v súčasnosti skrátila výrobu v dvojzmennej prevádzke z 38 hodín a 45 minút týždenne v priemere na 35 hodín týždenne. Podľa Zákonníka práce musí však ľuďom za zvyšné 3 hodiny a 45 minút zaplatiť 60 percent mzdy.

„Ak mal zamestnávateľ silný posledný štvrťrok, môže sa stať, že už 60 percent z priemerného zárobku v nasledujúcom štvrťroku je viac ako 100 percent bežného zárobku. Je morálne nepracovať a súčasne mať vyšší príjem, a to navyše vtedy, keď zamestnávateľ nemôže tvoriť hodnoty?" pýta sa Ivan Dubovan z oddelenia ľudských zdrojov v Samsungu.

Podľa Dubovana zmena inkriminovaného paragrafu Zákonníka práce o prekážkach na strane zamestnávateľa by v súčasnosti pomohla firmám preklenúť krízu s čo najmenšími stratami. „Ak mal tento paragraf ambíciu krátkodobo chrániť príjem zamestnanca, z dlhodobého hľadiska ho pripravuje o budúcnosť. Rovnako aj zamestnávateľa," povedal Dubovan.

Ak odídu, rozdiel doplatia

Automobilka Volkswagen plánuje paragraf o prekážke na strane zamestnávateľa vyriešiť mínusovými hodinami. Preto chce zaviesť takzvané flexikontá. „Pracovník zostáva plánovane doma a vytvára si pri plnom zárobku mínusový zostatok na flexikonte. Neskôr bude mínusové konto vyrovnané nadčasovými hodinami," povedala hovorkyňa Daniela Rutsch.

Flexikontá plánuje automobilka zaviesť na roky 2009 až 2012. Mínusový zostatok môže byť maximálne 300 hodín.

Viacerým firmám sa flexikonto pozdáva, problém vidia v prípade, ak momentálne nemajú dostatok peňazí na vyplácanie plnej mzdy. Druhým problémom je to, ak zamestnanec dá výpoveď vo chvíli, keď má na konte neodpracované hodiny, za ktoré dostal zaplatené.

„Pri skončení pracovného pomeru zamestnanec dopláca rozdiel medzi 60 percentami mzdy a plnou mzdou. Pri rozviazaní pomeru z organizačných a zdravotných dôvodov zamestnanec neplatí," povedala Miriam Repiská z Volkswagenu.

Právnik Marek Benedik upozorňuje na úskalia takéhoto riešenia. „Predpokladám, že keď si bude zamestnanec „odrábať" pracovné voľno nadčasmi, za tie zaplatené mať nebude. Zákonník práce takýto postup nepredpokladá," povedal.

Zákonník upravuje situácie, keď je prekážka na strane zamestnávateľa tak, že zamestnancovi prináleží časť mzdy. „Je to riziko zamestnávateľa," povedal právnik.

„Je však zrejmé, že snaha automobilky je plne legitímna a racionálna, a rovnako je zrejmé aj to, že Zákonník práce je ešte stále nepružný, čo sa ukazuje v plnej nahote," povedal Benedik.

„Zákonník práce je flexibilný a v zásade flexikonto nevylučuje," povedal hovorca ministerstva práce Michal Stuška po rokovaní Rady pre hospodársku krízu, na ktorej sa dohodli na okruhu siedmich opatrení. „Tieto sčasti suplujú aj návrh flexikonta," povedal Stuška.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.