BRATISLAVA.
"Najvhodnejším variantom s prihliadnutím na finančnú náročnosť je dokončenie projektu s jednou aplikáciou týkajúcou sa výroby rádiofarmák a s postupnou implementáciou ďalších častí," informovala TASR Mária Lazarová z Kancelárie predsedu ÚNMS o výsledkoch auditu, ktorý dal vzhľadom na niektoré nejasnosti týkajúce sa projektu vypracovať úrad. V súčasnej celosvetovej krízovej situácii sa však podľa úradu tento návrh môže skomplikovať v súvislosti s jeho finančnou náročnosťou.
"V projekte zostáva naďalej veľa problémových otázok, ale výsledky auditu potvrdili, že vzhľadom na jeho rozostavanosť sa v súčasnosti javí najefektívnejším riešením jeho dostavba," uviedol predseda ÚNMS Peter Lukáč.
Auditom odporučený variant dostavby umožňuje rozdelenie a kontrolu investičných nákladov na dlhšie obdobie a spomalí nárast prevádzkových nákladov. Zároveň minimalizuje riziko súdnych sporov, keďže audit poukázal aj na viaceré nejasnosti týkajúce sa zmluvných záväzkov, ktoré vznikli počas predchádzajúcich rokov, mieni Lukáč. Zvolený variant je podľa neho zároveň najrealistickejší, najmä z pohľadu postupného budovania expertízy a prevádzkových zručností. Navrhované riešenie má podporu väčšej časti oslovených členov odbornej komunity na Slovensku. Podmienkou dostavby by malo byť aj určenie definitívneho užívateľa diela, ktorý by ho prevzal do svojho riadenia. ÚNMS SR pripravil návrh riešenia na rokovanie vlády, ktorá by o ďalšej budúcnosti projektu mala rozhodnúť.
Predseda ÚNMS v októbri minulého roka konštatoval, že projekt má za sebou viac ako 12-ročnú históriu a investovalo sa v ňom vyše 165,97 milióna eur (5 miliárd Sk). Na dokončenie projektu by podľa odhadov ÚNMS malo ísť ďalších 66,39 milióna eur (2 miliardy Sk), ročná prevádzka cyklotrónu si vyžiada 3,32 milióna eur (100 miliónov Sk) ročne.