BUDAPEŠŤ. V rozhovore pre TASR to dnes potvrdila zástupkyňa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) v Budapešti Soňa Jelínková.
SACR už v decembri začala avizovať cez maďarské médiá, že na Slovensku bude od 1. januára platiť euro. Bolo to obdobie, keď sa v Maďarsku začal výkyv kurzu forintu voči euru. "V januári zahraničné zastúpenie SACR v Budapešti informovalo prostredníctvom viacerých maďarských médií o tom, že sme menili menu, a nie zvyšovali ceny.
Turistov z Maďarska ubudlo
Napriek tomu klesol počet maďarských návštevníkov na Slovensku. Vidíme to na svahoch, v mestách, rôznych vodných parkoch blízko hraníc," konštatovala. "Na svahoch lyžiarskych stredísk sa maďarský návštevník neobjavuje tak často ako vlani. Vtedy sme mali 11-% nárast maďarských návštevníkov na Slovensku, tento rok to určite nebude, lebo v prvom mesiaci už Maďari na slovenské lyžiarske svahy neprišli," dodala Jelínková.
Podľa jej slov sú Maďari informovaní o eure. "Žiaľ, nie je to naša chyba, pretože forint tak strašne klesol od minulého leta, že maďarskí klienti zrejme nebudú mať ani na to, aby na Slovensko prišli. Problém je totiž v tom, že tí, ktorí chodili do niektorých alpských stredísk, respektíve chodili do Rakúska, Francúzska a Švajčiarska, tí ďalej budú chodiť do Rakúska, Francúzska a Švajčiarska. Ale, žiaľ, tí, ktorí chodili na Slovensko, zrejme zostanú na dovolenke doma," poznamenala Jelínková.
Eura za zľakli
Maďari sa podľa nej zľakli eura v SR. Okrem toho sa boja aj svojej vlastnej hospodárskej situácie. V Maďarsku stúpa nezamestnanosť, zatvárajú sa podniky, hlavy rodín v podstate musia myslieť na niečo iné, ako je cestovanie.
Ďalším problémom je podpora domáceho cestovného ruchu. "Maďarský štát nesmierne podporuje domáci cestovný ruch už niekoľko rokov, sú tu takzvané rekreačné šeky, ktoré pomáhajú domácemu cestovnému ruchu. Preto tí, ktorí chodili na Slovensko, zrejme zostanú doma a so svojimi rekreačnými šekmi budú relaxovať v domácich centrách cestovného ruchu," zdôraznila.
Zástupkyňa SACR si napriek tomu myslí, že maďarský klient sa na Slovensko vráti, pretože SR je blízka susedná krajina, ktorá nevyžaduje cestovanie lietadlom. "Čiže, na tomto sa dá ušetriť, len treba do reklamy a propagácie vložiť nejaké peniaze. Maďarsko, Rumunsko, Rakúsko v rámci globálnej krízy vedia, že keď do reklamy nebudú dávať peniaze, tak všetko ustane a zostane na mŕtvom bode. Myslím si, že aj Slovensko by malo ísť týmto smerom a v okolitých štátoch v rámci cestovného ruchu sa zaoberať kampaňou a predstavovať SR ako jednu z možných destinácií cestovného ruchu," uzavrela Jelínková.