RUŽOMBEROK. Za zníženie odberu zberového papiera v prvých januárových týždňoch papierenskými podnikmi môže plynová kríza, počas ktorej bola výroba v dvoch spracovateľských firmách zastavená. V súčasnosti už všetky papierenské podniky pracujú na plné kapacity a v tomto roku plánujú odobrať od dodávateľov podobné množstvá ako v minulosti, keď ročne zužitkovali spolu takmer 210.000 ton zberového papiera. Informoval o tom dnes generálny sekretár Zväzu celulózo-papierenského priemyslu (ZCPP) SR Juraj Dlhopolček.
"Papierenské podniky odmietajú, že by mali podiel na súčasnej situácii v zníženom odbere zberového papiera od obyvateľstva, či spoločností zaoberajúcich sa jeho separáciou. Slovensko má vybudované jedny z najväčších kapacít na spracovanie zberového papiera na obyvateľa v Európe. Pritom asi 80 % produktov vyrobených zo zberového papiera smeruje na vývoz," poznamenal Dlhopolček. Podľa neho neustále sa znižuje aj dovoz zberového papiera. Kým v roku 2002 sa dovážala približne polovica, vlani to bolo len okolo 12 % zo spotreby. Za oživenie domáceho trhu so zberovým papierom, vďačí odvetvie činnosti Recyklačného fondu. Na Slovensku sa podarilo dosiahnuť 52-% návratnosť, čiže pomer vyzbieraného k predanému papieru, čo je v európskych podmienkach veľmi dobré číslo.
Poukázal na to, že v SR neustále rastú množstvá vyseparovaných druhotných surovín, čo je vysoko pozitívne. Na druhej strane mnohé spracovateľské podniky pracujú na plné kapacity, napr. spracovatelia papiera, či sklári, ale firmy nestačia odoberať všetko vyzbierané množstvo druhotných surovín. Situáciu zhoršuje od novembra 2008 prebytok zberového papiera na európskom trhu a pokles jeho cien. Na hľadaní riešení prebytkov zberového papiera v SR sa musí podieľať ministerstvo životného prostredia a perspektívne aj exekutíva EÚ. Pravdepodobne už nastal čas aj pre netradičné spôsoby zhodnocovania druhotných surovín, napríklad pri zberovom papieri jeho energetické zhodnocovanie.
"Tradičné zhodnocovanie zberového papiera na výrobu hygienických papierov je v súčasnosti na hraniciach svojich možností. Štruktúra vyrábaného sortimentu je limitovaná požiadavkami zákazníkov. Možnosti vývozu hygienických výrobkov do zahraničia sú obmedzené konkurenciou a tým, že nad 150 km už dopravné náklady prevyšujú hranice rentability predaja. Hotové zabalené hygienické výrobky totiž obsahujú hlavne vzduch. Aj dopyt po kartónových obaloch sa v čase krízy znižuje", vysvetlil Dlhopolček.