BRATISLAVA. Napriek výborným snehovým podmienkam tatranské svahy zívajú prázdnotou. „Prepad prišiel po 10. januári, išlo sa dole aj s cenami, nepomohlo to," povedal Peter Chudý, riaditeľ Združenia pre rozvoj cestovného ruchu Vysoké Tatry. Normálne podľa neho lyžuje v Tatrách okolo 30tisíc ľudí denne, z toho len osemtisíc sa tam aj ubytuje.
Hoci január býva tradične slabým obdobím, tento rok je prepad návštevnosti po takzvanom zlatom týždni od 27. decembra do 10. januára výraznejší. Podľa Chudého sa zbehlo viacero negatívnych faktorov - hospodárska kríza, 80-percentný pokles návštevníkov z Ruska, Ukrajiny a Pobaltia, ale aj plynová kríza.
Tohtoročnej sezóne nepridali ani posledné dve zimy, ktoré neboli bohaté na sneh. To mohlo podľa Chudého odradiť ruské cestovky. „Garancia snehu tu už teraz je, ale musíme získať späť stratenú dôveru," priznal. Turistov z Východu odlákala aj akcia rakúskych aeroliniek, hotelov a vlekov, ktoré im ponúkajú až 30percentnú zľavu na lyžovačku v Alpách.
Prisilné euro a šetrenie
Podľa niektorých analytikov silné euro turizmu na Slovensku nepomáha. „Česká koruna sa veľmi prudko oslabuje, forint je na historicky najslabšej úrovni oproti euru. A poľský zlotý sa prepadá na najslabšiu úroveň od septembra 2004," povedala analytička NextFinance Markéta Šichtařová.
Práve to podľa Chudého odrádza susedov od dovolenky v Tatrách. „Poliaci a Česi si okamžite prepočítali, že sa im dovolenka na Slovensku predraží," hovorí.
Kým za celodennú lyžovačku na poľskej strane zaplatia okolo 13 eur (400 korún), na Slovensku ich vyjde minimálne o polovicu drahšie, vysvetlil.
Podľa analytika Volksbank Vladimíra Vaňa je za prepadom hlavne ruských turistov najmä kríza. „Obdobie zvýšenej neistoty z vyhliadok hospodárstva sprevádza aj odloženie výdavkov na také tovary a služby, ktoré nie sú nevyhnutne predmetom základnej potreby, ako je napríklad aj zahraničná dovolenka," povedal.
Hoci podľa Vaňa práve euro môže pritiahnuť do Tatier turistov z eurozóny, ich rozhodnutie pre Slovensko však ovplyvní nielen cena, ale aj spokojnosť s úrovňou služieb.
Lyžovačku niekde zachraňujú domáci a šport
Niektoré hotely preto začali lákať turistov výhodnými akciami. Napríklad spoločnosť Tatranské lanové dráhy ponúka zdarma lístky na vleky, ak sa v niektorom z ich hotelov ubytujete minimálne na štyri dni.
„Reagovali sme dostatočne skoro, už začiatkom decembra, to pritiahlo hlavne ľudí zo Slovenska," povedala riaditeľka marketingu spoločnosti Katarína Šarafínová.
Hotel Fis zachraňuje zase šport. „Sme vyťažení na sto percent, blížia sa juniorské majstrovstvá v skoku na lyžiach, ubytovaných máme hlavne športovcov," povedala recepčná hotela.
Iní sa snažia zachrániť sezónu znížením cien - niektoré zariadenia zlacneli o 20 až 30 percent. Riaditeľ hotela Patria v Štrbskom Plese Jozef Bendžala hovorí, že Patria je na tom ešte dobre. „Zachraňujeme to marketingovými aktivitami. V okolí sú na tom aj horšie," povedal.
ŠTRBSKÉ PLESO. Vo Vysokých Tatrách januárová nálada kopíruje počasie. Je zamračené, okolo bodu mrazu a mrholí. Dobré časy a stovky ruských, ukrajinských a poľských lyžiarov pripomína už len reklama
s textom v azbuke pri prázdnych turniketoch lyžiarskeho vleku na Štrbskom Plese.
Parkovisko pod svahmi Štrbského Plesa je takmer plné, ale kopce takmer prázdne. Jozef Slávik, dobrovoľný záchranár Horskej služby, si práve dal dolu lyže.
„Keď to porovnám s minulými rokmi, je tu menej ako polovica ľudí. Kurz zlotého klesol a Poliaci dostávajú nejaké eurá, ak zostanú dovolenkovať doma. Ceny lístkov sú v Poľsku polovičné, tak načo by sem chodili,“ hovorí záchranár.
Málo turistov a klesajúce tržby potvrdzujú požičovne lyží a bufety. Niektorí tvrdia, že zarobia denne o viac ako polovicu menej.
Muž za pultom bufetu Pri mostíkoch sa neponáhľa. Obslúžil dve Poľky, ďalší traja hostia sedia, to je všetko.
„Ako ide biznis? Vidíte, nie? Niekedy sme tu obsluhovali štyria a nestíhali sme. Teraz som tu sám,“ hovorí bufetár. Kým sme spolu hovorili, neprišiel do bufetu v tvare veľkého iglu nikto.
Turisti skutočne obchádzajú Vysoké Tatry. Individuálna turistika stagnuje, firmy rušia pobyty, podnikateľom hrozia straty. Hotelieri hlásia všeobecný pokles klientely. Hovoria, že január tohto roku je podstatne slabší ako minuloročný. Niektorí odhadujú, že zahraničných turistov je v Tatrách menej o 40 percent až o polovicu.
Riaditeľ hotela Patria Jozef Bendžala tvrdí, že Poliaci to robia lepšie. Masívna reklama
a štátna podpora domácej turistiky je úspešná. Poliaci, ktorým sa minulý týždeň v pondelok začali prázdniny, neprešli, tak ako zvyčajne, na slovenskú stranu Tatier.
Podľa skúseného hoteliera časť z nich presvedčila poľská reklama, že na Slovensku je draho a druhá časť neuverila, že sme nezvyšovali ceny po prechode z koruny na euro. „Popravde, ani sme ich veľmi nepresviedčali.“