BRATISLAVA. Výsledok tendra na elektronický výber mýta, v ktorom zvíťazilo konzorcium SanToll - Ibertax s jedinou platnou ponukou, je podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomíra Palčáka potrebné rešpektovať.
Pochybnosti o priebehu a výsledku tendra sú podľa neho skôr len nepotvrdené dohady. Ako ďalej Palčák povedal pre agentúru SITA, podstatné je to, že Slovensko prišlo vlani kvôli meškaniu so zavedením elektronického výberu mýta približne o 5 miliárd korún. "Ak by sa táto situácia naťahovala ďalej, mohli by sme prísť ročne už o 6 až 7 miliárd korún," dodal Palčák s tým, že ak to umožňovali právne predpisy, zmluvu s koncesionárom bolo potrebné podpísať. Ak nenastanú nejaké zložité komplikácie, výber mýta by mohol podľa šéfa VÚD začať fungovať v zmluvnom termíne od začiatku budúceho roku.
Musia začať rýchlo
"Teraz už bude záležať na koncesionárovi, ktorý má podpísanú zmluvu, aby si vo veľmi krátkom čase zabezpečil subdodávateľov, hlavne čo sa týka centrálneho a informačného systému, OBU jednotiek. Skúsenosti v okolitých krajinách ukázali, že napríklad v Českej republike bol obrovský problém s výstavbou brán, čím bol termín spochybnený," pokračoval Palčák.
Keďže Slovensko sa rozhodlo pre satelitný systém, problémov by podľa neho malo byť menej. Ide o veľmi komplikovaný proces. Na Slovensku je podľa súťažných podkladov potrebné vybudovať zhruba 60 kontaktných miest, ďalšie distribučné miesta, Palčák si však myslí, že sa do dá za jedenásť mesiacov zvládnuť. Pôvodne sa predpokladalo s vybudovaním mýtneho systému za osem mesiacov. Palčák sa domnieva, že je tu určitá rezerva a víťazné konzorcium dokáže mýtny systém včas vybudovať.
Odborne to zvládnu
To, či nie je niečo v poriadku so zložením konzorcia, alebo kto je za firmou Ibertax, chce Palčák radšej nechať posúdiť kompetentným. "A tí zatiaľ povedali, že všetko je v poriadku. Francúzsky spoločník v konzorciu, firma Sanef, je dostatočnou zárukou na to, aby aj z odborného pohľadu bol systém kvalitný," povedal ďalej Palčák. Za trinásť rokov prevádzky mýtneho systému v SR by sa podľa odhadov mohlo vybrať s postupným nárastom spolu okolo 120 miliárd korún.
Tieto odhady sú založené na prognózach vývoja intenzity dopravy. V roku 2013 alebo 2014 by mal byť mýtny systém rozšírený aj o výber poplatkov pre osobné automobily. Európska únia pripravuje metodiku výpočtu pre osobné automobily. Tá bude podľa Palčáka iná ako pre nákladné automobily vzhľadom na rozdielny vplyv na životné prostredie. "Okrem ekonomického efektu je to aj nástroj na určité zastavenie neúnosného nárastu cestnej dopravy a presunu na železničnú dopravu," uzavrel Palčák.