Palčák: Kvôli meškaniu tendra sme prišli o miliardy korún

Ak nenastanú nejaké komplikácie, výber mýta by mal podľa riaditeľa VÚD začať fungovať v zmluvnom termíne od 1. januára 2010

BRATISLAVA. Výsledok tendra na elektronický výber mýta, v ktorom zvíťazilo konzorcium SanToll - Ibertax s jedinou platnou ponukou, je podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomíra Palčáka potrebné rešpektovať.

Pochybnosti o priebehu a výsledku tendra sú podľa neho skôr len nepotvrdené dohady. Ako ďalej Palčák povedal pre agentúru SITA, podstatné je to, že Slovensko prišlo vlani kvôli meškaniu so zavedením elektronického výberu mýta približne o 5 miliárd korún. "Ak by sa táto situácia naťahovala ďalej, mohli by sme prísť ročne už o 6 až 7 miliárd korún," dodal Palčák s tým, že ak to umožňovali právne predpisy, zmluvu s koncesionárom bolo potrebné podpísať. Ak nenastanú nejaké zložité komplikácie, výber mýta by mohol podľa šéfa VÚD začať fungovať v zmluvnom termíne od začiatku budúceho roku.

Musia začať rýchlo

"Teraz už bude záležať na koncesionárovi, ktorý má podpísanú zmluvu, aby si vo veľmi krátkom čase zabezpečil subdodávateľov, hlavne čo sa týka centrálneho a informačného systému, OBU jednotiek. Skúsenosti v okolitých krajinách ukázali, že napríklad v Českej republike bol obrovský problém s výstavbou brán, čím bol termín spochybnený," pokračoval Palčák.

Keďže Slovensko sa rozhodlo pre satelitný systém, problémov by podľa neho malo byť menej. Ide o veľmi komplikovaný proces. Na Slovensku je podľa súťažných podkladov potrebné vybudovať zhruba 60 kontaktných miest, ďalšie distribučné miesta, Palčák si však myslí, že sa do dá za jedenásť mesiacov zvládnuť. Pôvodne sa predpokladalo s vybudovaním mýtneho systému za osem mesiacov. Palčák sa domnieva, že je tu určitá rezerva a víťazné konzorcium dokáže mýtny systém včas vybudovať.

Odborne to zvládnu

To, či nie je niečo v poriadku so zložením konzorcia, alebo kto je za firmou Ibertax, chce Palčák radšej nechať posúdiť kompetentným. "A tí zatiaľ povedali, že všetko je v poriadku. Francúzsky spoločník v konzorciu, firma Sanef, je dostatočnou zárukou na to, aby aj z odborného pohľadu bol systém kvalitný," povedal ďalej Palčák. Za trinásť rokov prevádzky mýtneho systému v SR by sa podľa odhadov mohlo vybrať s postupným nárastom spolu okolo 120 miliárd korún.

Tieto odhady sú založené na prognózach vývoja intenzity dopravy. V roku 2013 alebo 2014 by mal byť mýtny systém rozšírený aj o výber poplatkov pre osobné automobily. Európska únia pripravuje metodiku výpočtu pre osobné automobily. Tá bude podľa Palčáka iná ako pre nákladné automobily vzhľadom na rozdielny vplyv na životné prostredie. "Okrem ekonomického efektu je to aj nástroj na určité zastavenie neúnosného nárastu cestnej dopravy a presunu na železničnú dopravu," uzavrel Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 891
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 512
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 529
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 196
  5. Kam do tepla v januári? 1 843
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 677
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 596
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 464
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 402
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 919

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.

Agentúra S&P potvrdila ratingy Českej republiky

Česká republika obstála v hodnotení medzinárodnej ratingovej agentúry.

Nemci našli v dieselových motoroch Audi softvér na reguláciu emisií

Audi musí povolať do servisom viac ako 120-tisíc áut.

Americké akciové indexy stúpli na nové rekordné maximá

Investori si nevšímali, že Kongres neschváli dočasný rozpočet pre federálnu vládu.