AKUTALIZOVANÉ 18:25

Vážny podpísal zmluvu s firmou, o ktorej na internete nič nenašiel

Najväčší tender v histórii Slovenska už niekoľko dní pozná meno víťaza, ale nie meno investora.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny stále nevie, kto stojí za firmou Ibertax. Pritom ide o člena konzorcia, ktoré vyhralo v najväčšom tendri v histórii Slovenska výstavbu a prevádzku elektronického systému výberu mýta.

Víťaz si od štátu vypýtal najvyššiu cenu - 850 miliónov eur s DPH. Od najlacnejšej ponuky ho delí 221 miliónov eur s DPH.

„Cez internet sme to skúmali, a nedospeli sme k rozhodnému výsledku," odpovedal včera na otázky novinárov o pozadí bratislavskej akciovky Ibertax minister Vážny. Pritom, ako sa vyjadrovalo víťazné konzorcium SanToll, ide o účelovo vytvorenú firmu „pre prípadný vstup investora".

Príčina, pre ktorú minister Vážny nemohol dospieť „rozhodnému výsledku", spočíva zrejme v tom, že Ibertax investora ešte len hľadá. Predseda predstavenstva Ibertaxu Peter Bezák včera povedal: „Ibertax poveril poradenskú firmu na rokovania, týkajúce sa vstupu do spoločnosti s partnermi podieľajúcimi sa na realizácii a financovaní projektu." O podrobnostiach plánuje informovať v krátkom čase.

Minister Vážny nevidí problém v tom, že nevie, kto stojí za Ibertaxom. Spoločnosť bez histórie i kancelárskych priestorov podľa neho splnila podmienky účasti v súťaži. Traja súťažiaci ich však nesplnili, a tak Ibertax spolu s francúzskym Sanefom nemusel s nikým súťažiť, lebo v nej zostal sám. Vyradení teraz svorne tvrdia, že podmienky splnili a súťaž bola zmanipulovaná v prospech víťaza.

Ponuky nezverejnia

V obrane proti týmto tvrdeniam Národná diaľničná spoločnosť ako vyhlasovateľ súťaže zvolila netradičný postup: vyradených uchádzačov požiadala, aby jej dovolili zverejniť ich ponuky. Jediný, kto s tým zatiaľ súhlasil, bolo konzorcium Slovakpass, ktoré sa do súťaže prihlásilo s najlacnejšou ponukou. Má však podmienku - Národná diaľničná zverejní ponuky aj ostatných súťažiacich vrátane víťazného konzorcia SanToll - Ibertax.

Rakúske konzorcium Kapsch, ktoré vybudovalo mýtny systém v Česku, podľa svojej hovorkyne Silvie Košťálovej stále nedostalo poštou oficiálnu žiadosť o súhlas. „Po jej doručení máme podľa zákona sedem dní na zváženie," povedala Košťálová.

Ďalší vyradený uchádzač, slovensko­švajčiarske konzorcium Tosy, žiadosť odmietol. Nedôveruje štátnej diaľničnej akciovke. „Prichádzalo vždy k jednostrannému výkladu našich vysvetlení. Nebudeme teraz dávať šancu diaľničnej spoločnosti, aby narábala s našimi informáciami," povedal Štefan Fecko z konzorcia. Nie je vylúčené, že ponuku zverejní konzorcium samo.

Uverejniť ponuku nechce ani víťaz. „Považujeme to za súčasť obchodného tajomstva a nášho know-how," povedal Bezák z Ibertaxu.

Vážny: Podliezali cenu

Vyradení uchádzači tvrdia, že SanToll-Ibertax bol v súťaži privilegovaný. Preto na Úrade pre verejné obstarávanie skončilo 12 námietok a krajský súd sa zaoberá ôsmimi žalobami vylúčených účastníkov.

Minister Vážny včera vysvetľoval niektoré medializované dôvody vyradenia. Iné, hoci aj závažnejšie, zverejniť nesmie, kým nemá súhlas súťažiacich.

Jeden zo zverejnených vládnych argumentov je ten, že dvaja z účastníkov pri takej nízkej cene, akú navrhli, by nedokázali postaviť systém tak, aby znížili počet „čiernych pasažierov" na sľubovanú úroveň.

Prípadom sa zaoberá aj Európska komisia. Minister Vážny povedal, že jej odpovie tak, ako požaduje - do 3. februára.

Fakty o mýte
  • l Mýtny systém má byť v plnej prevádzke 1. januára 2010.
  • l Pokryje približne dvetisíc kilometrov ciest.
  • l Prvé roky budú mýto platiť iba vozidlá nad 3,5 tony.
  • l Po roku 2013 by mali elektronické mýto platiť aj osobné autá
  • l V prvom roku prevádzky sa očakávajú výnosy z mýta 182,6 milióna eur.
  • l Zmluva je uzatvorená na 14 rokov s možnosťou predĺženia o ďalších 5 rokov.
  • l  Spoločnosť SkyToll, ktorú založili členovia konzorcia SanToll- Ibertax má tento rok investovať asi 265 miliónov eur (8 miliárd korún). Ak systém nebude fungovať načasť, o prostriedky príde.
ministerstvo dobravy, NDS, sita
SDKÚ: Tender je pochybný

Minister ani šéf diaľničnej spoločnosti podľa neho nevysvetlili základnú a podstatnú vec celého sporného tendra. Tou sú dôvody, pre ktoré NDS vylúčila zo súťaže renomované firmy, pričom všetky tri konzorciá vždy jasne deklarovali, že ich ponuky v plnej miere spĺňajú požiadavky tendra.

Obstarávanie elektronického mýta, pripomína Prokopovič, je najväčším tendrom, aký sa doteraz na Slovensku uskutočnil. "Pripomíname známe fakty - konzorcium firiem SanTollIbertax, ktoré tender "vyhralo", zostalo v súťaži ako jediné, a to i napriek tomu, že jeho členovia takýto typ projektu ešte doteraz nikde na svete na komerčnú prevádzku nerealizovali. A čo je podstatné, ich ponuka je výrazne najdrahšia, a to dokonca až o viac ako 215,76 milióna eur (6,5 miliardy Sk)," upozornil opozičný poslanec. Netransparentné miliardové tendre sa podľa neho stávajú už bežnou praxou súčasnej vládnej koalície.

Zmluva s víťazom tendra na elektronický výber mýta, konzorciom SanToll-Ibertax, bola podpísaná pred týždňom 13. januára. Za realizáciu satelitného mýtneho systému, ktorý bude prevádzkovať od 1. januára 2010 ďalších 13 rokov, by mal víťaz dostať okolo 863 miliónov eur.

Súťaž vyhlásila NDS ešte v roku 2007. Zo štyroch uchádzačov, ktorí predložili ponuky, zostal v hre iba jeden, ostatných troch výberová komisia z tendra vylúčila. Konzorcium SanToll-Ibertax označila komisia za víťaza súťaže v máji minulého roka. Od vyhlásenia tendra až do polovice novembra 2008 vyradení uchádzači (Kapsch, Slovakpass, Elektrovod Holding) podali celkovo 12 námietok. Poslednú námietku na priebeh tendra na výber elektronického mýta zamietol Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) 8. decembra minulého roka a vzhľadom na to, že novú námietku úrad počas zákonnej lehoty nedostal, podľa zákona mohol obstarávateľ zmluvu s víťazom podpísať.
tasr
Vec Smeru

Celú kontrolu nad mýtnym tendrom majú nominanti strany Smer. Tá totiž kontroluje aj ministerstvo dopravy aj Národnú diaľničnú spoločnosť. Cez nich sa do vedúcich pozícií v komisii dostali ľudia blízki podnikateľom Vladimírovi Póorovi a Milanovi Fiľovi.

Premiér Robert Fico je s tendrom tiež podrobne oboznámený. Výber najdrahšej ponuky ešte v lete vysvetľoval tým, že lacnejšie ponuky by mohli skončiť dodatkami, ktoré by zákazku napokon predražili.

Fico ukončeniu tendra pomohol aj tým, že v zrýchlenom legislatívnom konaní nechal schváliť takú zmenu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá fakticky znemožňuje podávanie ďalších námietok v tendri. Tie doteraz bránili uzavretiu súťaže.

Novela zákona bola jedným z bodov kritiky tendra, ktorú smerovala Európska komisia Bratislave. Predstavitelia Slovenska si oficiálny list so žiadosťou o vysvetlenie viacerých vecí týkajúcich sa mýta prebrali tesne pred Vianocami.

Konštantín Čikovský

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 966
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 366
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 887
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 561
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 202
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 025
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 244
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 947
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 194
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 043

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Bratislavskí poslanci mali brať úplatky. Za hazard aj proti nemu

Ak v marci prejde úplný zákaz hazardu v Bratislave, tri roky bude jediným otvoreným kasínom v meste Banco v hoteli Crowne Plaza. Licenciu má ako jediné do roku 2021.

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna poisťovňa

Pozrite si výber úsporných opatrení.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

KULTÚRA

V Prahe nedokážu pochopiť, čo za reláciu o folklóre máme

Šou Zem spieva hodnotí Marína Mrázková zo súboru Limbora.

Neprehliadnite tiež

Kellnerova PPF rozbieha v Británii banku, píšu české HN

Investícia je vo výške necelej miliardy korún, teda 37 miliónov eur.

Indikátor ekonomického sentimentu dosiahol najlepšiu hodnotu za šesť rokov

Na vývoj priaznivo vplýval rast dôvery v priemysle či v službách.

Hrušovský začal kontrolovať Eximbanku

Politický obchod bývalý šéf KDH Pavol Hrušovský vylúčil.

Ceny ropy mierne vzrástli

Ceny opäť podporilo zníženie ťažby OPEC.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop