AKUTALIZOVANÉ 18:25

Vážny podpísal zmluvu s firmou, o ktorej na internete nič nenašiel

Najväčší tender v histórii Slovenska už niekoľko dní pozná meno víťaza, ale nie meno investora.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny stále nevie, kto stojí za firmou Ibertax. Pritom ide o člena konzorcia, ktoré vyhralo v najväčšom tendri v histórii Slovenska výstavbu a prevádzku elektronického systému výberu mýta.

Víťaz si od štátu vypýtal najvyššiu cenu - 850 miliónov eur s DPH. Od najlacnejšej ponuky ho delí 221 miliónov eur s DPH.

„Cez internet sme to skúmali, a nedospeli sme k rozhodnému výsledku," odpovedal včera na otázky novinárov o pozadí bratislavskej akciovky Ibertax minister Vážny. Pritom, ako sa vyjadrovalo víťazné konzorcium SanToll, ide o účelovo vytvorenú firmu „pre prípadný vstup investora".

Príčina, pre ktorú minister Vážny nemohol dospieť „rozhodnému výsledku", spočíva zrejme v tom, že Ibertax investora ešte len hľadá. Predseda predstavenstva Ibertaxu Peter Bezák včera povedal: „Ibertax poveril poradenskú firmu na rokovania, týkajúce sa vstupu do spoločnosti s partnermi podieľajúcimi sa na realizácii a financovaní projektu." O podrobnostiach plánuje informovať v krátkom čase.

Minister Vážny nevidí problém v tom, že nevie, kto stojí za Ibertaxom. Spoločnosť bez histórie i kancelárskych priestorov podľa neho splnila podmienky účasti v súťaži. Traja súťažiaci ich však nesplnili, a tak Ibertax spolu s francúzskym Sanefom nemusel s nikým súťažiť, lebo v nej zostal sám. Vyradení teraz svorne tvrdia, že podmienky splnili a súťaž bola zmanipulovaná v prospech víťaza.

Ponuky nezverejnia

V obrane proti týmto tvrdeniam Národná diaľničná spoločnosť ako vyhlasovateľ súťaže zvolila netradičný postup: vyradených uchádzačov požiadala, aby jej dovolili zverejniť ich ponuky. Jediný, kto s tým zatiaľ súhlasil, bolo konzorcium Slovakpass, ktoré sa do súťaže prihlásilo s najlacnejšou ponukou. Má však podmienku - Národná diaľničná zverejní ponuky aj ostatných súťažiacich vrátane víťazného konzorcia SanToll - Ibertax.

Rakúske konzorcium Kapsch, ktoré vybudovalo mýtny systém v Česku, podľa svojej hovorkyne Silvie Košťálovej stále nedostalo poštou oficiálnu žiadosť o súhlas. „Po jej doručení máme podľa zákona sedem dní na zváženie," povedala Košťálová.

Ďalší vyradený uchádzač, slovensko­švajčiarske konzorcium Tosy, žiadosť odmietol. Nedôveruje štátnej diaľničnej akciovke. „Prichádzalo vždy k jednostrannému výkladu našich vysvetlení. Nebudeme teraz dávať šancu diaľničnej spoločnosti, aby narábala s našimi informáciami," povedal Štefan Fecko z konzorcia. Nie je vylúčené, že ponuku zverejní konzorcium samo.

Uverejniť ponuku nechce ani víťaz. „Považujeme to za súčasť obchodného tajomstva a nášho know-how," povedal Bezák z Ibertaxu.

Vážny: Podliezali cenu

Vyradení uchádzači tvrdia, že SanToll-Ibertax bol v súťaži privilegovaný. Preto na Úrade pre verejné obstarávanie skončilo 12 námietok a krajský súd sa zaoberá ôsmimi žalobami vylúčených účastníkov.

Minister Vážny včera vysvetľoval niektoré medializované dôvody vyradenia. Iné, hoci aj závažnejšie, zverejniť nesmie, kým nemá súhlas súťažiacich.

Jeden zo zverejnených vládnych argumentov je ten, že dvaja z účastníkov pri takej nízkej cene, akú navrhli, by nedokázali postaviť systém tak, aby znížili počet „čiernych pasažierov" na sľubovanú úroveň.

Prípadom sa zaoberá aj Európska komisia. Minister Vážny povedal, že jej odpovie tak, ako požaduje - do 3. februára.

Fakty o mýte
  • l Mýtny systém má byť v plnej prevádzke 1. januára 2010.
  • l Pokryje približne dvetisíc kilometrov ciest.
  • l Prvé roky budú mýto platiť iba vozidlá nad 3,5 tony.
  • l Po roku 2013 by mali elektronické mýto platiť aj osobné autá
  • l V prvom roku prevádzky sa očakávajú výnosy z mýta 182,6 milióna eur.
  • l Zmluva je uzatvorená na 14 rokov s možnosťou predĺženia o ďalších 5 rokov.
  • l  Spoločnosť SkyToll, ktorú založili členovia konzorcia SanToll- Ibertax má tento rok investovať asi 265 miliónov eur (8 miliárd korún). Ak systém nebude fungovať načasť, o prostriedky príde.
ministerstvo dobravy, NDS, sita
SDKÚ: Tender je pochybný

Minister ani šéf diaľničnej spoločnosti podľa neho nevysvetlili základnú a podstatnú vec celého sporného tendra. Tou sú dôvody, pre ktoré NDS vylúčila zo súťaže renomované firmy, pričom všetky tri konzorciá vždy jasne deklarovali, že ich ponuky v plnej miere spĺňajú požiadavky tendra.

Obstarávanie elektronického mýta, pripomína Prokopovič, je najväčším tendrom, aký sa doteraz na Slovensku uskutočnil. "Pripomíname známe fakty - konzorcium firiem SanTollIbertax, ktoré tender "vyhralo", zostalo v súťaži ako jediné, a to i napriek tomu, že jeho členovia takýto typ projektu ešte doteraz nikde na svete na komerčnú prevádzku nerealizovali. A čo je podstatné, ich ponuka je výrazne najdrahšia, a to dokonca až o viac ako 215,76 milióna eur (6,5 miliardy Sk)," upozornil opozičný poslanec. Netransparentné miliardové tendre sa podľa neho stávajú už bežnou praxou súčasnej vládnej koalície.

Zmluva s víťazom tendra na elektronický výber mýta, konzorciom SanToll-Ibertax, bola podpísaná pred týždňom 13. januára. Za realizáciu satelitného mýtneho systému, ktorý bude prevádzkovať od 1. januára 2010 ďalších 13 rokov, by mal víťaz dostať okolo 863 miliónov eur.

Súťaž vyhlásila NDS ešte v roku 2007. Zo štyroch uchádzačov, ktorí predložili ponuky, zostal v hre iba jeden, ostatných troch výberová komisia z tendra vylúčila. Konzorcium SanToll-Ibertax označila komisia za víťaza súťaže v máji minulého roka. Od vyhlásenia tendra až do polovice novembra 2008 vyradení uchádzači (Kapsch, Slovakpass, Elektrovod Holding) podali celkovo 12 námietok. Poslednú námietku na priebeh tendra na výber elektronického mýta zamietol Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) 8. decembra minulého roka a vzhľadom na to, že novú námietku úrad počas zákonnej lehoty nedostal, podľa zákona mohol obstarávateľ zmluvu s víťazom podpísať.
tasr
Vec Smeru

Celú kontrolu nad mýtnym tendrom majú nominanti strany Smer. Tá totiž kontroluje aj ministerstvo dopravy aj Národnú diaľničnú spoločnosť. Cez nich sa do vedúcich pozícií v komisii dostali ľudia blízki podnikateľom Vladimírovi Póorovi a Milanovi Fiľovi.

Premiér Robert Fico je s tendrom tiež podrobne oboznámený. Výber najdrahšej ponuky ešte v lete vysvetľoval tým, že lacnejšie ponuky by mohli skončiť dodatkami, ktoré by zákazku napokon predražili.

Fico ukončeniu tendra pomohol aj tým, že v zrýchlenom legislatívnom konaní nechal schváliť takú zmenu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá fakticky znemožňuje podávanie ďalších námietok v tendri. Tie doteraz bránili uzavretiu súťaže.

Novela zákona bola jedným z bodov kritiky tendra, ktorú smerovala Európska komisia Bratislave. Predstavitelia Slovenska si oficiálny list so žiadosťou o vysvetlenie viacerých vecí týkajúcich sa mýta prebrali tesne pred Vianocami.

Konštantín Čikovský

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 002
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 651
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 679
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 285
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 749
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 653
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 408
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 910
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 892
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 831

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.