Bulharský expremiér: Rusko nesmie plyn používať ako politickú zbraň

Vďaka nemu krajina, ktorá mala vždy bližšie k Rusku, vstúpila do EÚ a NATO. Bývalý bulharský premiér, dnes poslanec, IVAN KOSTOV (na snímke 24 časa) tvrdí, že Sofii v podobnom konflikte s Ruskom, aký má dnes Ukrajina, Moskva ustúpila.



Máte doma dosť plynu?

„Počas chladných dní sme ho nemali dosť. Používame kozub."

U vás doma zima nie je?

„Posledné dni bola veľká."

Čo nás priviedlo do najhoršej krízy za desaťročia?

„Neočakávali sme, že Rusko použije plyn ako politický nástroj."

Ako by mala únia reagovať?

„Cesta plynu cez Ukrajinu je politicky kompromitovaná. Európske krajiny by mali hľadať alternatívne zdroje plynu. Alebo každá krajina by si mala dohodnúť iné ceny a poplatky za prepravu. Únia by nemala mať protiruskú politiku, ale ani my, východoeurópske krajiny, by sme nemali byť trójske kone Ruska v únii. Ani politika konfrontácie, ani politika servility. Únia by mala dosiahnuť, aby Rusko dodávky plynu nepoužívalo ako politickú zbraň."

Bulharsko sa pripojilo k projektu South Stream, ktorý má priviezť plyn nakúpený od Ruska do Európy, ale obchádza Ukrajinu. Je alternatívou?

„Som proti tomuto projektu. Po prvé, raz by sme sa mohli dostať do pozície Ukrajiny ako tranzitnej krajiny ruských plynových dodávok. Bude to zlá pozícia, ak sa Rusko bude ďalej správať takto."

Bulharsko by sa teda mohlo jedného dňa stať ďalšou Ukrajinou?

„Áno. Druhým dôvodom je veľká nespravodlivosť ohľadom daní za prepravu. Rusko teraz za prepravu platí Ukrajine 1,6 dolára a Bulharsku 1,67 za prepravu 1000 kubíkov plynu na 100 kilometrov. (Bulharsko redistribuuje ruský plyn do Turecka, Grécka a Macedónska - pozn. red.) Cena za plyn, ktorú sme Rusku platili v minulosti, bola 90 dolárov za 1000 kubíkov. Teraz je päťkrát vyššia. Keďže za desať rokov sa dolár veľmi znehodnotil, Ukrajina aj Bulharsko majú dôvod dohodnúť s Ruskom vyššie poplatky za prepravu. Po tretie, South Stream je neuskutočniteľný pre problémy v Gazprome. To nie je projekt realizovateľný v blízkej budúcnosti."

A čo Nabucco, ktoré by do západnej Európy privádzalo stredoázijský plyn cez Turecko, Balkán a Maďarsko?

„Nabucco znamená skutočnú diverzifikáciu dodávok. Vláda USA však musí najprv uvoľniť embargo uvalené na Irán, ktorý sa má na ňom podieľať."

V politike ste už 20 rokov. Keď ste sa dohadovali s Ruskom a Ukrajinou, kto bol spoľahlivejší partner?

„Moja vláda bola pod silným ruským tlakom. Aj my sme preto na našu obranu pred Ruskom použili rovnaký nástroj, ako Ukrajina použila proti Rusku, keď jej zastavilo dodávky. Pohrozili sme, že zastavíme prepravu cez Bulharsko. Boli rovnako nahnevaní, ako sú dnes. Ale ustúpili. Nespoľahliví sú obaja. Viac ukrajinských oligarchov sedí na plynovode a kradne plyn."

Keby ste sa mohli vrátiť do rokov, keď ste boli premiérom (1997 - 2001), začali by ste s diverzifikáciou?

„My sme nemali možnosti, ktoré sú dnes. Do Českej republiky začal prichádzať plyn zo Severného mora až v roku 2001. A plynovod z Turecka cez Grécko do Talianska vtedy ako projekt ešte neexistoval. (Dohoda bola podpísaná v roku 2007, zatiaľ sa nevybudoval - pozn. red.). My sme postavili asi 270 kilometrov rýchlostných plynovodov, veľa kompresorových staníc, aby sme zabezpečili dodávky pre Turecko, Grécko a Macedónsko. Posilnili sme pozíciu Bulharska ako redistribútora plynu. Pre našich susedov to znamenalo diverzifikáciu, pre nás dobrý obchod. Vstúpili sme do programu INOGATE (ktorý podporuje spoluprácu v energetike medzi Európskou úniou a pobrežnými štátmi Čierneho a Kaspického mora - pozn. red.). Jeho súčasťou je aj Nabucco."

Vezme si Európa z tejto krízy konečne ponaučenie?

„Európska komisia je len krôčik od toho, aby si jasne uvedomila, že Rusko aj Ukrajina sú nespoľahliví partneri. A Európska únia je len krôčik od toho, aby mala spoločnú energetickú politiku pri zmluvách, ktoré sa budú odteraz uzatvárať.

Dohodli sa

Včera podvečer podpísali v Moskve šéfovia ruského Gazpromu Alexander Miller a ukrajinského Naftogazu Oleg Dubina dohody o dodávkach plynu na Ukrajinu a jeho tranzite do Európy.

PRAHA, MOSKVA. K obnoveniu dodávok plynu podľa ruského premiéra Vladimira Putina by malo dôjsť v krátkom čase. Keď plyn prekročí ukrajinsko­ruskú hranicu, prejde zhruba 36 hodín, kým sa objaví v Európe.
Hlavnými figúrami na včerajšej podpisovej ceremónii boli premiéri Ukrajiny Julia Tymošenková a Ruska Vladimir Putin. Ukrajinská premiérka pristúpila na to, že Kyjev a Moskva v roku 2009 definitívne prechádzajú na trhové európske ceny, ktoré sa v tomto roku pohybujú okolo 450 dolárov za tisíc kubických metrov.

Moskva však dala Kyjevu 20­percentnú zľavu, čo by znamenalo, že za tisíc kubíkov Ukrajinci zaplatia 360 dolárov, teda zhruba dvakrát toľko ako vlani. Rusko zas za tranzit zaplatí rovnako ako v roku 2008, takže má tiež od Ukrajincov zľavu.

Dohody sú podľa Putina cenné predovšetkým preto, že sú dlhodobé a upravujú vzájomné ekonomické vzťahy na budúcich desať rokov.

Predstavitelia Gazpromu vyhlásili, že Ukrajina bude v roku 2009 v priemere platiť za tisíc kubických metrov menej ako 250 dolárov, čo je cena, ktorú Moskva pôvodne požadovala a na ktorú Kyjev nepristúpil. „Podľa prognózy môže byť cena nižšia ako 250 dolárov," vyhlásil šéf Gazpromu Miller.
Kríza totiž zráža ceny ropy, od ktorej sa odvíjajú ceny plynu. Preto je podľa Gazpromu možné, že niekedy v marci sa Ukrajina dostane pod hranicu 200 dolárov, ktorú požadovala na začiatku sporu. Plyn by preto mal zlacnieť aj pre zákazníkov v Európe.

Petra Procházková,
agentúra Epicentrum

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 480
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 147
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 145
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 267
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 168
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 278
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 088
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 517
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 633
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 516

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop