Cyklotrónové centrum by sa malo dostavať

Cyklotrónové centrum by sa malo dostavať. Uvádza sa to v návrhu riešení kľúčových problémov realizácie projektu cyklotrón z dielne Úradu pre normalizáciu, metrológiu a ...

BRATISLAVA. Cyklotrónové centrum by sa malo dostavať. Uvádza sa to v návrhu riešení kľúčových problémov realizácie projektu cyklotrón z dielne Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR (ÚNMS), ktorým by sa v blízkej budúcnosti mala zaoberať vláda. "V materiáli sa odporúča, aby kabinet schválil kroky smerujúce k dokončeniu projektu Cyklotrónového centra s tým, že jednotlivé aplikácie cyklotrónu budú uvedené do používania postupne,“ povedala pre agentúru SITA Mária Lazarová z kancelárie predsedu ÚNMS. Zároveň dodala, že návrh bol predložený na medzirezortné pripomienkové konanie ešte 19. decembra minulého roka a vláda by o ňom mala rokovať v januári tohto roku.

Na základe materiálu úradu by sa mal kabinet rozhodnúť, aké budú jeho ďalšie kroky v súvislosti s cyklotrónovým centrom. "Predkladaný návrh nemožno sprístupniť podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám z dôvodu, že obsahuje obchodné tajomstvo,“ reagovala Lazarová na žiadosť agentúry SITA o jeho predloženie. Podľa nej tiež obsahuje dôverné a citlivé informácie, ktorých neobmedzené sprístupnenie by mohlo mať za následok vznik povinnosti nahradiť spôsobenú škodu, ako aj vznik hrozby negatívnych medzinárodnoprávnych dôsledkov. Cyklotrón má pritom v rámci deblokácie dlhu na Slovensko dodať Rusko.

Analýza dostavby cyklotrónu by mala podľa pôvodných informácií vychádzať z auditu spoločnosti Deloitte Advisory, ako aj z domácich a zahraničných analýz. ÚNMS ešte začiatkom novembra minulého roka upozorňoval, že sa objavujú hlasy, ktoré hovoria o morálnej zastaranosti celého projektu, pričom otázne je údajne aj jeho využitie. Za jeho dokončenie sa však na odbornom seminári venovanom tejto problematike postavili odborníci Slovenskej akadémie vied, Slovenského metrologického ústavu, Univerzity Komenského, Onkologického ústavu Sv. Alžbety, Slovenskej technickej univerzity ako aj Slovenskej zdravotníckej univerzity. Predseda úradu Peter Lukáč zároveň ešte začiatkom novembra vyhlásil, že úrad bude navrhovať presun gescie nad projektom centra pod niektorý vládny rezort. Ako alternatívy uviedol napríklad Ministerstvo zdravotníctva SR alebo Ministerstvo školstva SR.

Do projektu cyklotrónu sa zatiaľ preinvestovalo vyše 166 mil. € a podľa odhadov Lukáča z obdobia pred vypracovaním auditu si jeho dostavba vyžiada ešte ďalších približne 66 mil. €. Následná prevádzka zariadenia by daňových poplatníkov stála ročne ďalšie stovky miliónov korún. Prvá zmluva o jeho dodávke bola podpísaná ešte v roku 1996. Po dvanástich rokoch sa úrad rozhodol dať vypracovať audit. Vysvetlil to tým, že chce celý projekt správne nasmerovať a posunúť dopredu, a tak sa mu ako kľúčové javilo, aby ho zmapoval a otvoril odbornú diskusiu. Tým jeho predseda odôvodnil aj podpis zmluvy medzi ÚMNS a spoločnosťou Deloitte Advisory, s.r.o. za 2,49 mil. € bez dane z pridanej hodnoty na poradenstvo pri riešení cyklotrónu. Výšku zákazky, ako aj časovú tieseň použitú v procese verejného obstarávania formou rokovacieho konania bez zverejnenia, vysvetlil Lukáč hodnotou celého projektu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 894
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 619
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 549
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 143
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 817
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 666
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 518
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 303
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 399

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michael Kocáb: Som hrdý slniečkar, s tvrdou silou nemáme šancu

Pre SME hovorí, že nie je rusofób. Aj to mohlo podľa neho prispieť k bezproblémovému odsunu sovietskych vojsk.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop