Taliani Alitaliu prakticky darovali Air France, jej dlhy zaplatia sami

Talianska vláda síce označila záchranu Alitalie za svoje veľké víťazstvo, no podľa analytikov skutočným víťazom je najväčšia európska letecká firma Air France-KLM.

RÍM. Talianska vláda síce označila záchranu Alitalie za svoje veľké víťazstvo, no podľa analytikov skutočným víťazom je najväčšia európska letecká spoločnosť Air France-KLM. Tá totiž najnovšie prišla k štvrtinovému podielu v novej Alitalii takmer zadarmo a navyše, všetky náklady spojené s pôvodnou skrachovanou firmou uhradia talianski daňoví poplatníci.

Aj premiér Silvio Berlusconi, ktorý záchranu Alitalie cez konzorcium domácich podnikateľov presadil, označil najnovšiu dohodu s Air France-KLM za ponižujúcu a "pokus Francúzov o kolonizáciu".

Národné aerolinky skoro zadarmo

Francúzsko-holandská spoločnosť totiž prišla ani nie po roku od prvého pokusu o prevzatie talianskeho národného leteckého prepravcu ešte k lepšej dohode, keď zaplatila za 25 % novej Alitalie menej než pätinu z pôvodnej ponuky. Air France-KLM ešte začiatkom minulého roka ponúkala za problematickú Alitaliu 1,75 miliardy eur (52,72 miliardy Sk), zatiaľ čo teraz ju podiel v nej bude stáť len 323 miliónov eur (9,73 miliardy Sk). Pritom nová firma, do ktorej Air France-KLM vstúpila, je zbavená všetkých dlhov, problémov v oblasti pracovných nákladov aj stratových divízií.

Na druhej strane talianski daňoví poplatníci budú musieť zaplatiť všetky záväzky pôvodnej Alitalie v hodnote asi 4 miliardy eur (120,50 miliardy Sk), ako aj príspevky v nezamestnanosti pre prepustených zamestnancov, povedal ekonóm Tito Boeri. Tento objem predstavuje 0,3 % HDP, čo je zhruba toľko, koľko talianska vláda minula na podporu domácej ekonomiky sužovanej svetovou finančnou krízou.

Ľudia zaplatia dlhy aj drahšie letenky

"Air France-KLM sú jednoznačne víťazom v celom tomto projekte," povedal Boeri. "Získali dobrú spoločnosť s monopolom na kľúčovej trase Miláno-Rím a to bez toho, aby museli zaplatiť jej dlhy, čo za nich urobia Taliani."

Talianski daňoví poplatníci sa za to všetko budú musieť pravdepodobne pripraviť ešte aj na zvyšovanie cien leteniek práve na kľúčovej letovej trase Miláno-Rím, kde teraz Alitalia dominuje. V rámci reštrukturalizácie sa totiž spojila s menším rivalom v tejto oblasti, spoločnosťou Air One.

Aj keď Air France-KLM získala len 25 %, už o tri roky môže podľa dohody svoj podiel zvýšiť. Na základe kontraktu síce nesmie svoj podiel zvýšiť najbližšie štyri roky, ale môže tak urobiť, ak sa o tri roky Alitalia rozhodne uviesť svoje akcie na burzu. V prípade, že nie, počká Air France-KLM ešte rok a väčší podiel môže získať potom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 782
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 540
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 529
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 425
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 128
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 148
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 095
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 586
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 082
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 586

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutujú odborníci o propagande.

Neprehliadnite tiež

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.

Union poisťovňa sa prepadla do straty

Rok predtým bola spoločnosť ešte v zisku so sumou 1,85 milióna eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop