Taliani Alitaliu prakticky darovali Air France, jej dlhy zaplatia sami

Talianska vláda síce označila záchranu Alitalie za svoje veľké víťazstvo, no podľa analytikov skutočným víťazom je najväčšia európska letecká firma Air France-KLM.

RÍM. Talianska vláda síce označila záchranu Alitalie za svoje veľké víťazstvo, no podľa analytikov skutočným víťazom je najväčšia európska letecká spoločnosť Air France-KLM. Tá totiž najnovšie prišla k štvrtinovému podielu v novej Alitalii takmer zadarmo a navyše, všetky náklady spojené s pôvodnou skrachovanou firmou uhradia talianski daňoví poplatníci.

Aj premiér Silvio Berlusconi, ktorý záchranu Alitalie cez konzorcium domácich podnikateľov presadil, označil najnovšiu dohodu s Air France-KLM za ponižujúcu a "pokus Francúzov o kolonizáciu".

Národné aerolinky skoro zadarmo

Francúzsko-holandská spoločnosť totiž prišla ani nie po roku od prvého pokusu o prevzatie talianskeho národného leteckého prepravcu ešte k lepšej dohode, keď zaplatila za 25 % novej Alitalie menej než pätinu z pôvodnej ponuky. Air France-KLM ešte začiatkom minulého roka ponúkala za problematickú Alitaliu 1,75 miliardy eur (52,72 miliardy Sk), zatiaľ čo teraz ju podiel v nej bude stáť len 323 miliónov eur (9,73 miliardy Sk). Pritom nová firma, do ktorej Air France-KLM vstúpila, je zbavená všetkých dlhov, problémov v oblasti pracovných nákladov aj stratových divízií.

Na druhej strane talianski daňoví poplatníci budú musieť zaplatiť všetky záväzky pôvodnej Alitalie v hodnote asi 4 miliardy eur (120,50 miliardy Sk), ako aj príspevky v nezamestnanosti pre prepustených zamestnancov, povedal ekonóm Tito Boeri. Tento objem predstavuje 0,3 % HDP, čo je zhruba toľko, koľko talianska vláda minula na podporu domácej ekonomiky sužovanej svetovou finančnou krízou.

Ľudia zaplatia dlhy aj drahšie letenky

"Air France-KLM sú jednoznačne víťazom v celom tomto projekte," povedal Boeri. "Získali dobrú spoločnosť s monopolom na kľúčovej trase Miláno-Rím a to bez toho, aby museli zaplatiť jej dlhy, čo za nich urobia Taliani."

Talianski daňoví poplatníci sa za to všetko budú musieť pravdepodobne pripraviť ešte aj na zvyšovanie cien leteniek práve na kľúčovej letovej trase Miláno-Rím, kde teraz Alitalia dominuje. V rámci reštrukturalizácie sa totiž spojila s menším rivalom v tejto oblasti, spoločnosťou Air One.

Aj keď Air France-KLM získala len 25 %, už o tri roky môže podľa dohody svoj podiel zvýšiť. Na základe kontraktu síce nesmie svoj podiel zvýšiť najbližšie štyri roky, ale môže tak urobiť, ak sa o tri roky Alitalia rozhodne uviesť svoje akcie na burzu. V prípade, že nie, počká Air France-KLM ešte rok a väčší podiel môže získať potom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 046
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 524
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 051
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 972
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 906
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 762
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 493
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.