SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Štát pripravil alternatívny plán výstavby diaľnic

Ministerstvo dopravy pripravilo alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu v prípade nerealizovania troch projektov verejno-súkromného ...

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy pripravilo alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu v prípade nerealizovania troch projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1. Problémom náhradného riešenia však ostáva jeho finančné pokrytie a časový sklz oproti PPP projektom o päť až osem mesiacov kvôli príprave verejného obstarávania a zmene Operačného programu Doprava. Vyplýva to z informácie o zabezpečení plnenia opatrenia vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov. Vláda vzala materiál na vedomie na stredajšom zasadnutí.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy preto odporučilo, aby ministerstvo financií nezáväzne pripravilo ako zálohové riešenie financovania úsekov D1 a R1, plánovaných cez PPP projekty, priamo zo štátneho rozpočtu. Malo by ísť o prostriedky nad rámec súčasnej rozpočtovej kapitoly vo výške okolo 232,36 mil. € pre rok 2009 a zhruba 829,85 mil. € pre rok 2010.

K alternatívnemu plánu výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu je podľa ministerstva dopravy potrebné pristúpiť až po prípadnom skutočnom neúspechu PPP projektov pre nedostatok finančných prostriedkov v bankách. V prípade druhého balíka na R1 približne vo februári a prvého a tretieho balíka na D1 v marci a máji tohto roka. Rezort dopravy pozorne monitoruje vývoj na trhoch a medzi účastníkmi tendrov na PPP projekty na Slovensku. Účastníci verejného obstarávania na projekty diaľnice D1 požadujú podstatne viac času na prípravu financovania.

Skryť Vypnúť reklamu

"Situácia vo financovaní PPP projektov ostáva nezmenená. Finančná kríza zúžila možnosti bánk, ktoré sa mienia uchádzať o koncesiu, na minimum," uvádza ministerstvo dopravy. Financovanie výstavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami môže byť podľa predpokladov rezortu dopravy zabezpečené bez multilaterálnych bankových inštitúcií ako Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) či Európska investičná banka (EIB). Ak by bolo financovanie z ich strany predsa len potrebné, malo by sa to riešiť po dopracovaní niektorých dokumentov pre ich interné potreby súvisiace so schvaľovaním.

Ministerstvo dopravy hodnotí situáciu s dvoma projektmi PPP na D1 ako významne odlišnú. A to aj napriek tomu, že spolupracuje s ministerstvom financií na tom, aby bolo financovanie zo strany EBRD a EIB významne navýšené nad už deklarovaný zámer. "V prípade úspechu by to mohlo znamenať, že tieto dve inštitúcie by mali participovať do výšky 50 % celkového objemu financovania týchto projektov, ktorý presahuje 4 mld. €. V každom prípade ale existuje riziko, že ani takáto participácia nebude dostatočná na finančné zabezpečenie projektov, vzhľadom na ich celkovú veľkosť v kontexte terajšej situácie na finančných trhoch," dodáva rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 482
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 8 041
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 685
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 328
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 373
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 975
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 703
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 267
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 825
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 630
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


9 h
Juraj Sagan (vpravo) s bratom Petrom.

Budúcnosť Juraja Sagana nie je známa.


a 1 ďalší 4 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Neprehliadnite tiež

Šéf Slovakia Travel Václav Mika.

Nová štátna organizácia na podporu cestovného ruchu nenadväzuje na Slovenskú agentúru pre cestovný ruch.


SITA 7 h
Ilustračná foto.

Najviac bolo už tradične v hygiene budov a prevádzky.


SITA 7 h
Ilustračné foto

Benzín 95 je drahší ako vlani o zhruba 23 percent a benzín 98 o 20 percent.


SITA 8 h

Výrobcovia a dodávatelia nemajú podľa vlády proti nákupcom reťazcov žiadnu šancu.


TASR 10 h
Skryť Zatvoriť reklamu