Štát pripravil alternatívny plán výstavby diaľnic

Ministerstvo dopravy pripravilo alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu v prípade nerealizovania troch projektov verejno-súkromného ...

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy pripravilo alternatívny plán výstavby diaľnic financovaných priamo zo štátneho rozpočtu v prípade nerealizovania troch projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1. Problémom náhradného riešenia však ostáva jeho finančné pokrytie a časový sklz oproti PPP projektom o päť až osem mesiacov kvôli príprave verejného obstarávania a zmene Operačného programu Doprava. Vyplýva to z informácie o zabezpečení plnenia opatrenia vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch v podmienkach realizácie PPP projektov. Vláda vzala materiál na vedomie na stredajšom zasadnutí.

Ministerstvo dopravy preto odporučilo, aby ministerstvo financií nezáväzne pripravilo ako zálohové riešenie financovania úsekov D1 a R1, plánovaných cez PPP projekty, priamo zo štátneho rozpočtu. Malo by ísť o prostriedky nad rámec súčasnej rozpočtovej kapitoly vo výške okolo 232,36 mil. € pre rok 2009 a zhruba 829,85 mil. € pre rok 2010.

K alternatívnemu plánu výstavby diaľnic zo štátneho rozpočtu je podľa ministerstva dopravy potrebné pristúpiť až po prípadnom skutočnom neúspechu PPP projektov pre nedostatok finančných prostriedkov v bankách. V prípade druhého balíka na R1 približne vo februári a prvého a tretieho balíka na D1 v marci a máji tohto roka. Rezort dopravy pozorne monitoruje vývoj na trhoch a medzi účastníkmi tendrov na PPP projekty na Slovensku. Účastníci verejného obstarávania na projekty diaľnice D1 požadujú podstatne viac času na prípravu financovania.

"Situácia vo financovaní PPP projektov ostáva nezmenená. Finančná kríza zúžila možnosti bánk, ktoré sa mienia uchádzať o koncesiu, na minimum," uvádza ministerstvo dopravy. Financovanie výstavby úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami môže byť podľa predpokladov rezortu dopravy zabezpečené bez multilaterálnych bankových inštitúcií ako Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) či Európska investičná banka (EIB). Ak by bolo financovanie z ich strany predsa len potrebné, malo by sa to riešiť po dopracovaní niektorých dokumentov pre ich interné potreby súvisiace so schvaľovaním.

Ministerstvo dopravy hodnotí situáciu s dvoma projektmi PPP na D1 ako významne odlišnú. A to aj napriek tomu, že spolupracuje s ministerstvom financií na tom, aby bolo financovanie zo strany EBRD a EIB významne navýšené nad už deklarovaný zámer. "V prípade úspechu by to mohlo znamenať, že tieto dve inštitúcie by mali participovať do výšky 50 % celkového objemu financovania týchto projektov, ktorý presahuje 4 mld. €. V každom prípade ale existuje riziko, že ani takáto participácia nebude dostatočná na finančné zabezpečenie projektov, vzhľadom na ich celkovú veľkosť v kontexte terajšej situácie na finančných trhoch," dodáva rezort dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 402
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 163
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 944
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 616
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 758
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 450
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 191
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 683
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 245
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 655

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci a Švédi čistia Európu od slovenských zbraní

Poliaci rozbili gang pašujúci slovenské zbrane, Švédi na prípade stále pracujú.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

Neprehliadnite tiež

Amazon ruší poplatky za dopravu, posielať balíčky bude zadarmo

Firma je jeden z naj­väč­ších e-sho­pov na svete so širokou ponukou sortimentu.

Slovensko chce loviť turistov v Rusku a Bielorusku

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop