BRATISLAVA. Ukázať pri platení čašníkovi svoju spokojnosť s obsluhou, prostredím či jedlom cez prepitné nie je povinné, no patrí medzi dobré zvyky.
Pri platení eurom sú však zákazníci oveľa opatrnejší. Buď nedajú tringelt vôbec, alebo nechajú niečo z výdavku, tvrdia čašníci. Hoci sa podľa nich niekedy stane aj to, že to hosť s výškou tringeltu v eurách preženie.
„Prax to rýchlo vyčistí, ľudia si na nové sumy, a teda aj na nové určovanie prepitného postupne zvyknú,“ povedal splnomocnenec vlády pre zavedenie eura Igor Barát. Psychologicky je totiž podľa neho ťažšie pri účte v kaviarni napríklad 4,20 eura podať 5-eurovku a povedať 4,30 alebo 4,50. V takomto prípade však necháte čašníkovi od troch do desiatich korún.
Zákazníci si pomaly zvykajú
Podľa niektorých čašníkov si ľudia na euro už začínajú zvykať a vedia aj lepšie odhadnúť výšku prepitného.
„Trošku sa to už upravilo, prvé dni ľudia nevedeli, aká je hodnota eura. Teraz už nechávajú asi 70 percent zo štandardu,“ hovorí majiteľ žilinskej kaviarne Mane Caffe Marián Galuška. Minulý týždeň, ak zákazník zaplatil v korunách, nechal si podľa neho vydať do posledného centu. Okrem toho asi 40 až 50 percent ľudí platilo kartou – teda bez prepitného. Kaviareň totiž pre uľahčenie vydávania počas duálneho obehu ponúka zákazníkom päťpercentnú zľavu pri platbe kartou.
Výrazný pokles výšky tringeltov v minulom týždni si Galuška vysvetľuje tým, že „ľudia si neuvedomovali, aká je hodnota jedného centu v korunách, a preto dávali nízke prepitné“.
Podobnú skúsenosť má čašníčka z reštaurácie na Obchodnej ulici v Bratislave. Viackrát sa jej stalo, že ľudia buď nedali nič, alebo jej dávali priveľa . Neuvedomovali si totiž hodnotu eura: „Je to síce malý peniaz, ale má veľkú hodnotu.“
Aj podľa majiteľa galantskej reštaurácie Taverna Tibora Vizváriho sú ľudia opatrnejší pri platení aj odrátavaní peňazí. „Čašníci sa sťažovali, že zákazníci nechávajú len tie maličké eurocenty, lebo si myslia, že ktoviekoľko to je,“ povedal.
Prepitné po novom
Podľa niektorých čašníkov zákazníci nechávajú prepitné v eurách zvyčajne 20 až 50 centov – teda 6 až 15 korún. Niekedy však aj jedno až dve eurá - teda 30 až 60 korún. Závisí od toho, koľko platili. „Som opatrnejšia, keď dávam tringelt, radšej si dám vydať, a potom sa rozhodnem, koľko nechám čašníkovi, ale určite niečo nechám,“ hovorí jedna zo zákazníčok.
Podľa Baráta v prípade, že obsluha bola perfektná a ani podávaným jedlám a nápojom nič nechýbalo, je primerané nechať čašníkovi pri platení kávy s cenou 1,36 eura prepitné od z 4 centy, maximálne do 1,50 eura. Za obed v cene okolo 4,50 eura zaplatiť aj s prepitným niečo medzi 4,70 až päť eur. „Závisí to však aj od situácie a prívetivosti obsluhujúceho, veľa totiž robí práve dojem, ktorý na vás personál urobí,“ povedal Barát.
Viaceré kaderníctva a holičstvá po novom roku zdraželi. Stali sa tak horúcimi kandidátmi na čiernu listinu.
BRATISLAVA. Pri platení za strihanie v kaderníctve prekvapila viacerých zákazníkov v novom roku nielen platba v eurách, ale aj suma na účte.
Niektoré kaderníctva totiž vykročili do nového roka s novými cenami. „V lete som za ostrihanie zaplatil stovku, teraz to boli zrazu štyri eurá,“ povedal jeden zo zákazníkov. Zaplatil o 20,50 koruny, teda necelých 70 centov viac.
Kaderníci sa však bránia: „Ceny sme zvýšili, ale len o 23 percent pre zdraženie nájmu a zvýšenie odvodov o 400 korún. Ak by sme ceny nezdvihli, môžeme to tu zavrieť,“ povedala kaderníčka z holičstva Adam Katarína Grachová. Za ostrihanie vlasov tu teraz zaplatíte päť eur (niečo vyše 150 korún), namiesto minuloročných 120 korún (3,98 eura).
Zvyšovať ceny pre nárast cien vstupov sa chystá aj majiteľka kaderníctva Maja v Trenčíne Mária Bachyncová. „Nezvyšovala som ešte ceny, ale pravdepodobne budem musieť, lebo mám vyššie poplatky.“ Podľa nej patria jej ceny určite k jedným z najnižších v okolí. Zatiaľ ich totiž len prepočítala z korún na eurá a zaokrúhlila tak, „aby to bolo na celé sumy a nebolo tam toľko drobných.“
Ceny teraz nemenila ani spoločnosť Frisör Klier, ktorá prevádzkuje kadernícke salóny vo viacerých slovenských mestách. „Ceny sme len preklopili do eur,“ povedala riaditeľka spoločnosti Denisa Golaisová. Ceny v kaderníctvach spoločnosti zvýšili v júni minulého roka, dodala. V bratislavskej pobočke spoločnosti v Poluse zaplatíte v súčasnosti pri krátkych vlasoch za pánsky strih 9,63 eura (290 korún) a za dámsky 16,92 eura (509,50 koruny).
Ceny nezmenilo ani kaderníctvo pri Tescu v centre Bratislavy. Za strihanie tu zaplatíte 5,31 eura (teda 160 korún).
Zvýšenie cien v kaderníctvach a holičstvách už zachytilo aj Združenie slovenských spotrebiteľov. „Zaoberáme sa tým. Vlani v decembri stúpli ceny v kaderníctvach oproti prvej polovici roka v priemere o 40 až 50 percent,“ povedal predseda tohto združenia Josef Lounek.
Kaderníci, ktorých prešetrovalo združenie, sa odvolávali na zvýšenie mestských poplatkov za tieto služby či zdraženie nájmu a energií. Združenie to však neuspokojilo a zvýšenie cien za strihanie či trvalú preveruje ďalej. „Tam kde bolo zdraženie markantné, tam preverujeme podnikateľov pre zaradenie na čiernu listinu,“ povedal Lounek.
Prepitné nie je povinné, preto ho nedávajte automaticky, ale iba ak ste skutočne spokojný s obsluhou.
Ak si nie ste istý, koľko je vhodné nechať navyše, dajte si všetko vydať, skúste si prepočítať výdavok na koruny, a potom sa rozhodnite, akú sumu necháte čašníkovi dodatočne.
Nehanbite sa zaokrúhliť pri prepitnom napríklad len na najbližších 10 centov (tri koruny), pri väčších sumách na 50 centov (15 korún).
Takáto výška prepitného je pri platení v baroch, reštauráciách, kaviarňach úplne v poriadku.