BRATISLAVA. Vlaňajšie prehriatie trhu a súčasná finančná kríza tvrdo dopadli na podnikateľov v realitách. Tí, ktorí môžu, znižujú svoje náklady, prepúšťajú zamestnancov. Očakáva sa, že časť kancelárií zatvoria a ich majitelia sa budú venovať inej, momentálne výnosnejšej činnosti. Ľudia z biznisu hovoria o vlaňajšom znížení objemu sprostredkovaných obchodov o tridsať až šesťdesiat percent, ako v ktorom regióne. Na najväčšom realitnom trhu v Bratislave poklesli realitné obchody aj na polovicu toho, na čo boli realitky zvyknuté z vlaňajška.
V Česku polovica, u nás sa zatiaľ nevie
Prezident Národnej asociácie realitných kancelárií Ľubomír Kardoš nepripúšťa, že by sa krach týkal nejakého z približne dvesto aktívnych členov organizácie.
Nevylučuje však, že niektoré iné kancelárie pre súčasný stav zatvoria. „Najmä tie, ktoré sa popri realitnej činnosti venujú aj iným oblastiam, ktoré s realitami nesúvisia," hovorí.
Padnú podľa neho aj tie, ktoré sa na túto situáciu nepripravili, napríklad znižovaním stavov kmeňových zamestnancov. „Časť z realitných kancelárií skončí," mieni. Aká veľká bude, si netrúfa odhadnúť.
V Českej republike sa v tlači objavili dohady, že by mohla skrachovať až polovica realitiek. Podobný odhad má pre mesto Prešov Vladimír Guttek z realitnej kancelárie Istor. Z viac ako dvadsiatich prešovských realitných kancelárií podľa neho môže skončiť až polovica. Stagnácia trhu, ktorá prišla už vlani na jar, podľa Gutteka ešte potrvá. „No nemyslím si, že by dobré realitné kancelárie mali padnúť," mieni Guttek.
Zachrániť ich môže doterajšia dobrá povesť, pre tú získajú klientov, ktorí na trhu ešte sú, správa nehnuteľností či predaj realít v zahraničí. Podľa Jaroslava Dolnáka z bratislavskej firmy 1. Merkur Reality na svoju stratégiu z minulosti tento rok doplatia realitky, ktoré do biznisu vkladali vlastný kapitál - nakúpili desiatky bytov a tie potom predávali.
Provízie môžu klesnúť aj rásť
Jasné však je, že aj úspešné realitné kancelárie si v najbližšom období budú musieť riadne utiahnuť opasky. „Ak si niekto predstavoval, že bude mať sekretárky alebo zázemie, to teraz pôjde ťažko," hovorí Guttek.
Snaha získať klienta a predať nehnuteľnosť môže viesť aj k znižovaniu provízií. „Určite pôjdu dolu provízie, no záleží na tom kto a ako doteraz pracoval," hovorí Guttek. V súčasnosti sa za „slušnú" províziu považujú dve, tri, najviac šesť percent. Pod dve percentá sa však realitke s kanceláriou, autami na obhliadky a telefónmi podľa šéfa asociácie nevyplatí ísť.
Realitky sa pritom dostávajú do nepríjemnej situácie. Z provízie z jedného ukončeného obchodu musia financovať náklady na sprostredkovanie mnohých ďalších, čo ešte pred rokom nebolo potrebné.
Môže však nastať aj iná situácia. „Predávajúci, ktorí sa nebudú vedieť nehnuteľnosti zbaviť, ponúknu sami vyššie provízie, ak sa realitke podarí do určitej lehoty nájsť kupcu," mieni Kardoš.
Dôraz na exkluzivitu
Klienti realitných kancelárií, ktoré tento rok prežijú, by sa mali pripraviť na to, že makléri budú viac tlačiť na uzatváranie exkluzívnych zmlúv. Tie totiž zaručujú realitke, že nehnuteľ〜nosť bude predávať len ona. „Ak viete, že byt okrem vás má v ponuke ďalších desať kancelárií, máte len desatinovú šancu, že získate späť svoje náklady. A to je demotivujúce," hovorí Kardoš.
Nadchádzajúce zmeny však môžu trhu aj prospieť. „Prečistia sa nielen rady developerov, ktorí už preháňali svoje marže, ale aj rady realitných kancelárií, ktoré napríklad išli cestou podvodov v zmluvách," mieni Kardoš. Ide o prípady, keď niektoré podmienky v zmluve boli uvedené malými písmenami a realitky viac chytali klientov na nevrátiteľné preddavky na provízie a pokuty, než sa snažili predať ich nehnuteľnosti.