TOKIO. Na príčine je pokles svetového dopytu po autách, ako aj posilňovanie japonského jenu, ktoré znižuje príjmy zo zahraničia.
Globálna finančná kríza vážne zasiahla automobilový priemysel na celom svete. Podľa najnovších údajov predaj vozidiel značky Toyota na najväčšom trhu, v USA, klesol v decembri 2008 medziročne o 37 %.
Japonská automobilka má však problémy aj na domácom trhu, kde vlani predala len 3,2 milióna áut, čo je najmenej za 34 rokov.
V decembri Toyota oznámila, že prvýkrát vo svojej 70-ročnej histórii očakáva za fiškálny rok 2008/2009, ktorý sa končí 31. marca, stratu, a to vo výške 150 miliárd jenov (1,18 miliárd eur).
Koncom minulého roka automobilka oznámila, že zastaví výrobu vo svojich 12 japonských závodoch v januári na tri dni. Štyri z týchto závodov vyrábajú autá a zvyšné produkujú motory a ďalšie komponenty.
Informovali o tom agentúry Reuters a AP.