SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Druhý blok Bohuníc postupne odstavili

Druhý blok jadrovej elektrárne V1 v Jaslovských Bohuniciach od stredajšieho poludnia postupne znižoval svoj výkon na nulu.

JASLOVSKÉ BOHUNICE. Celkový proces znižovania výkonu sa ukončil ešte v stredu podvečer. Podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka sa týmto momentom zavŕšil záväzok predchádzajúcej vlády odstaviť druhý blok elektrárne V1 do konca roka 2008. Úplný proces vyradenia V1 však bude trvať ešte ďalších 15 až 20 rokov. Jahnátek však pripustil aj možnosť obnovenia prevádzky jadrovej elektrárne V1. Takýto krok bude podľa neho predmetom diskusií v budúcom roku vzhľadom na zmenené ekonomické podmienky oproti situácii, keď Slovensko pristúpilo k tomuto záväzku. "S touto alternatívou uvažujeme," uviedol na brífingu Jahnátek, pričom dodal, že rozhodnutie o obnovení výroby elektrickej energie v elektrárni V1 nebude záležať len od vlády. Jadrová elektráreň V1 mala pätinový podiel vo výrobe energie na Slovensku. Od začiatku prevádzky vyrobila viac ako 159 mil. MWh elektriny.

Skryť Vypnúť reklamu

K postupnému odstaveniu oboch blokov elektrárne V1 sa Slovensko zaviazalo v rámci prístupových rokovaní o vstupe do Európskej únie. V súlade s týmto záväzkom bol prvý blok V1 odstavený k 31. decembru 2006. Podľa Ľubomíra Jahnátka možno konštatovať, že Slovensko svoj záväzok splnilo. Generálny riaditeľ štátnej akciovej spoločnosti Javys, ktorá prevádzkuje elektráreň V1, Ján Valko uviedol, že odstavenie elektrárne nebolo vyvolané nevyhovovujúcich technickým stavom. Ocenil pritom nedávne rozhodnutie vlády o výstavbe nového jadrového zdroja v Jaslovských Bohuniciach. Nová jadrová elektráreň by si mala vyžiadať celkové náklady zhruba 4 až 6 mld. € a mala by byť postavená do roku 2020, pričom prípravná fáza by mala trvať do roku 2014, kedy by mala začať aj jej výstavba.

Skryť Vypnúť reklamu

Odstavením aj druhého bloku V1 sa Slovensko podľa slov Jána Valka dostane z pozície exportéra elektrickej energie do pozície jej dovozcu. Podľa Jahnátka by však v najbližšom období nemalo pocítiť ohrozenie dodávok energie, aj keď pripustil, že nákupné ceny budú iné ako v prípade V1. Celková suma nákladov na úplne vyradenie elektrárne V1 môže podľa riaditeľa spoločnosti Javys dosiahnuť 1,328 mld. € . Podľa ministra hospodárstva však stále existuje alternatíva obnovenia činnosti týchto dvoch blokov. Podľa jeho slov bude Slovensko presadzovať v prípade akútneho nedostatku na energetickom trhu pri možnom ohrození dodávok elektrickej energie možnosť spustiť tieto dva bloky znovu do prevádzky. "Technicky je to možné zhruba do doby jeden a pol roka bez nejakých väčších problémov," doplnil Valko.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Jahnátka v podobnom duchu uvažujú aj ostatné európske krajiny. Poukázal pritom na limitované finančné možnosti na výstavbu nových zdrojov, či na neustály rast spotreby. "Veľké členské štáty EÚ sa pripravujú na proces predĺženia životnosti existujúcich jadrových elektrárni minimálne o 20 rokov, práve z dôvodu, že v krátkom časovom horizonte nebudú k dispozícii nové projekty pre výstavbu nových jadrových blokov a nebude zrejme ani dostatok finančných prostriedkov," konštatoval Jahnátek.

Výstavba jadrovej elektrárne V1 s dvoma blokmi VVER 440 typu V 230 v Jaslovských Bohuniciach sa začala 24. apríla 1972 budovaním pomocných objektov elektrárne v lokalite, kde už boli k dispozícii objekty pre dodávateľov zo zariadení staveniska vybudovaného v rámci predchádzajúcej výstavby jadrovej elektrárne A1. O rok neskôr 25. apríla 1973 položili základný kameň na stavbe hlavného výrobného bloku. Príprava a realizácia výstavby elektrárne vrátane jej uvedenia do prevádzky prebiehala v spolupráci organizácií z Československa a Ruska. Prevládajúca časť dodávok primárnej jadrovej časti elektrárne bola ruskej výroby, zariadenia sekundárneho okruhu, nejadrovej časti elektrárne, dodali československé organizácie. Celková doba výstavby 1. a 2. bloku elektrárne nepresiahla šesť rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý blok V1 dosiahol po prvý raz minimálny kontrolovaný výkon reaktora v novembri 1978 a v decembri 1978 ho uviedli do skúšobnej prevádzky. Druhý blok JE V1 dosiahol minimálny kontrolovaný výkon reaktora 15. marca 1980 a 26. marca 1980 ho uviedli do skúšobnej prevádzky. V elektrárni V1 sa od uvedenia do prevádzky uskutočnilo viac ako tisíc technických úprav. Medzinárodne akceptovateľnú úroveň bezpečnosti dosiahla JE V1 ukončením rekonštrukčných prác v roku 2000.

Jadrová elektráreň V1 Jaslovské Bohunice patrí do spoločnosti Jadrová vyraďovacia spoločnosť, a.s. Tá vznikla premenovaním firmy GovCo, a.s., ktorá prevzala zodpovednosť za prevádzkovanie jadrovej elektrárne V1 od 1. apríla 2006 na základe rozhodnutia vlády SR o privatizácii 66-percentného podielu Slovenských elektrární, a.s. Spoločnosť GovCo vznikla 6. júla 2005 a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva hospodárstva SR. Okrem elektrárne V1 prevzala spoločnosť GovCo zodpovednosť aj za vyraďovanie jadrovoenergetických zariadení a za zaobchádzanie s rádioaktívnymi odpadmi a vyhoreným jadrovým palivom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  4. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  5. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  8. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  9. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  10. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 830
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 459
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 304
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 320
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 193
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 967
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 533
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 142
  9. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 2 000
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 826
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister Matovič.

Kollárovci by prípade podľa neho mohli prísť o SIS.


2 h
Peter Sagan v žltom drese na Okolo Slovenska 2021.

Slovenský cyklista si udržal žltý dres.


Sportnet a 1 ďalší 31m
Vica Kerekes

Jesse Eisenberg ju obdivuje, koľkými jazykmi rozpráva.


17. sep
Oliver Galata.

Oliver Galata o zmenách v kancelárskom segmente.


15. sep
Ilustračné foto.

Dáta je ľahké nesprávne interpretovať.


Neprehliadnite tiež

Ilustračná foto.

Najviac bolo už tradične v hygiene budov a prevádzky.


SITA 15m
Ilustračné foto

Benzín 95 je drahší ako vlani o zhruba 23 percent a benzín 98 o 20 percent.


SITA 35m
Vozíky, ktoré sa voľne zasúvajú, má v Petržalke Tesco. Billa zatiaľ  vozíky meniť neplánuje.

Podľa nej nemajú výrobcovia a dodávatelia proti nákupcom reťazcov žiadnu šancu.


TASR 3 h
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Škoda teraz vyrába jeden čisto elektrický automobil.


ČTK 4 h
Skryť Zatvoriť reklamu