ZMLUVA NA MÝTNY SYSTÉM ČAKÁ NA PODPIS. EUROKOMISIA VŠAK CHCE O TENDRI INFORMÁCIE

Diaľničná môže podpísať mýto dnes

Národná diaľničná spoločnosť môže podpísať zmluvu s víťazom tendra na elektronické mýto aj dnes. Kedy tak urobí, zatiaľ nie je jasné.

Mýto mali pôvodne od budúceho roka platiť nákladné autá elektronicky.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Národnej diaľničnej spoločnosti už nič nebráni, aby podpísala zmluvu na stavbu a prevádzku elektronického systému na výber mýta. Do sviatkov tak urobiť nemohla pre námietky, ktoré podali vylúčené konzorciá na úrad pre verejné obstarávanie. Podľa riaditeľa kancelárie predsedu úradu Igora Pätoprstého 14–dňová lehota od doručenia posledného rozhodnutia úradu uplynula 23. decembra, prípadne včera.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa počas roka vyjadril, že by chcel zmluvu uzatvoriť do konca roka. Naposledy pre denník Pravda pripustil, že sa zmluva možno podpíše medzi sviatkami: „Po Vianociach budeme pracovať, nie je to vylúčené.“ Včerajší termín na podpis zmluvy štátna diaľničná spoločnosť nevyužila. Jej hovorca Marcel Jánošík povedal, že spoločnosť bude o výsledkoch tendra a podpise zmluvy informovať.

List od komisie je na ceste

Na Slovensko však mieri list Európskej komisie. Tá chce k tendru dodatočné informácie. „List sme zaslali hlavnému adresátovi, ktorým je ministerstvo dopravy,“ povedala včera hovorkyňa stáleho zastúpenia Slovenska v Bruseli Zuzana Dutková. Ako informovalo tlačové oddelenie ministerstva, rezort zatiaľ „žiadne oficiálne stanovisko nemá“. Európska komisia by mala informácie o obsahu listu sprístupniť po piatom januári.

Vyradené taliansko-rakúske konzorcium Slovakpass tvrdí, že komisia listom reagovala na jeho sťažnosti. Ponuka Slovakpassu vo výške okolo 19 miliárd korún (približne 630 miliónov eur) bola totiž oproti najdrahšej a zároveň jedinej, ktorá v súťaži zostala, nižšia o 6,67 miliardy korún (221 miliónov eur). Konzorcium tvrdí, že Národná diaľničná sa jeho argumentmi nezaoberala. „Všetko, čo nám vyčítali, že v ponuke chýba, v nej bolo,“ povedal Peter Newole zo Slovakpassu. Preto sa komisia podľa neho zaujíma aj o sťažnosti na zvýhodňovanie najdrahšej ponuky.

Slovakpassu sa nepáčilo ani to, že členovia komisie nemali požadovanú prax a odbornosť, ani argument, že ponúkaná cena je nezvyčajne nízka. Konzorcium teda bude chcieť svoje peniaze naspäť. Podľa Newoleho len právnici a biznis plán vyšli konzorcium zhruba na milión eur (vyše 30 miliónov korún). Ušlý zisk predstavuje ďalšie milióny eur. Na tender sa sťažovali aj ďalší dvaja vyradení uchádzači. Úrad pre verejné obstarávanie zamietol dokopy 12 námietok a Krajský súd v Bratislave rieši 7 žalôb. Viacero sťažností sa týka privilegovania najdrahšej ponuky.

Námietky za 20 miliónov

S najdrahšou ponukou prišlo francúzsko-slovenské konzorcium SanToll Ibertax. Ako blízko je k podpisu zmluvy, sa nám nepodarilo zistiť. „Keďže tender nie je uzavretý, nebudeme ho komentovať,“ povedal komunikačný poradca konzorcia Richard Menczer.

Slovenský partner v konzorciu, Ibertax, bol vyradenými súťažiacimi často kritizovaný, lebo ide o neznámu bratislavskú akciovku. „V Európe je to čosi celkom nezvyčajné,“ povedal na adresu Ibertaxu Newole. Celý tender podľa neho vrhá zlé svetlo na Slovensko. „Bulharsko a Rumunsko nie sú v Európe vnímané pozitívne, čo sa týka korupcie, ale už niekoľko mesiacov sa aj Slovensko javí Európe dosť zvláštne,“ povedal Newole. Tvrdí tiež, že komisia si plánuje posvietiť aj na zmenu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá otvorila cestu podpisu zmluvy. Za každú novú námietku by konzorciá mali platiť 20 miliónov korún (vyše 660–tisíc eur). Nové námietky navyše neodďalujú podpis zmluvy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 432
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 881
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 665
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 475
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 095
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 089
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 776
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 624
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 168
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.