PRIESKUM UKÁZAL, ŽE SLOVÁCI SI NAVZÁJOM DÔVERUJÚ MENEJ AKO KEDYKOĽVEK PREDTÝM

Ľudia si veria čoraz menej

Podozrievavosť medzi ľuďmi škodí spoločnosti aj ekonomike. Príčinami sú podľa odborníkov konkurencia, politici a médiá.

Ľudia na Slovensku veľmi neveria v čestnosť a nezištnosť iných. Sú skôr presvedčení, že opatrnosti v styku s inými nikdy nie je dosť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

BRATISLAVA. Prieskum Sociologického ústavu SAV ukázal, že občania na Slovensku sú extrémne opatrní. Na otázku, či sa dá väčšine ľudí vo všeobecnosti veriť, odpovedalo kladne len niečo viac ako 12 percent respondentov. Je to najmenej od roku 1991, odkedy sa prieskum zverejňuje.

Až 82 percent z opýtaných je naopak presvedčených, že opatrnosti v styku s inými ľuďmi nikdy nie je dosť. Výskum európskych hodnôt Socio­logického ústavu sa uskutočnil od polovice júla do konca augusta na vzorke 1509 respondentov.

Ľudia neveria v čestnosť a nezištnosť druhých

V roku 1999 odpovedalo kladne na otázku, či sa dá väčšine ľudí dôverovať, len o niečo viac respondentov - 15,4 percenta. Takýto výsledok nás vtedy zaradil medzi najmenej dôverujúcich ľudí v Európe. To, že väčšine ľuďom možno dôverovať, si vtedy v Európe v priemere myslelo 30,5 percenta opýtaných. Na Slovensku ich počet v roku 2004 stúpol na takmer 22 percent.

Sociologička ústavu Zuzana Kusá hovorí, že na Slovensku je nízka dôvera ľudí v čestnosť a nezištnosť tých druhých. „Predpokladáme totiž, že ľudia sú vo svojom jadre egoisti a nie sú veľmi čestní. Trend smeruje k väčšej opatrnosti,“ hovorí Kusá.

Potvrdzujú to aj odpovede na ďalšie otázky, ktoré boli do prieskumu dodatočne zaradené s cieľom vysvetliť, z čoho pramení nedôvera ľudí. Kým 27 percent respondentov si myslí, že ľudia sa väčšinou starajú len o seba, len päť percent je presvedčených, že sa väčšinou snažia pomáhať tým druhým. Takisto je viac tých, ktorí si myslia, že väčšina ľudí by sa ich pokúsila využiť (13,8 percenta), ako tých, ktorí si myslia, že väčšina ľudí by sa snažila byť čestná (6,4 percenta).

Nedôvera ľudí zvyšuje náklady

Eugen Jurzyca z inštitútu INEKO tvrdí, že dôvera je v ekonomike veľmi dôležitý fenomén. Nedôvera má obrovské náklady. „Čím je dôvera nižšia, tým vyššie sú takzvané tran­sakčné náklady. To znamená, že ak si ľudia medzi sebou nedôverujú, oveľa väčšiu úlohu musí zohrávať polícia a súdy. Musia sa pripravovať veľmi dlhé zmluvy a tie potom treba vymáhať,“ povedal Jurzyca.

V čase krízy má dôvera ešte významnejšiu úlohu, lebo nárast nedôvery môže negatívne ovplyvniť aj hospodársky rast. „Určite nie krátkodobo, ale v strednodobom a dlhodobom horizonte sa to určite prejaví,“ povedal Jurzyca.

Sociológ Ľubomír Falťan si myslí, že medziľudské vzťahy nie sú vždy dobré najmä pod vplyvom ekonomického tlaku. „Okrem toho sa viac hovorí o negatívnych kauzách a aj tým sa vytvára psychóza nedôvery, obáv. Od politikov až po to, čo často prezentujú médiá,“ povedal Falťan.

Ľudia sa obávajú aj toho, že v rámci tvrdej konkurencie zaváhajú a môžu byť ohrození. „Aj toto môže viesť k tomu, že vzťahy nemusia byť až také úprimné a nezištné, ale skôr také, aby som sebe nepoškodil, lebo tí druhí to môžu využiť na môj úkor,“ povedal Falťan.

Jurzyca si tiež myslí, že nedôveru medzi ľuďmi zvyšujú aj politici. „V ostatnom čase mnohí politici hrajú politickou kartou, ktorá je založená na rozoštvávaní rôznych skupín proti sebe, či už je to na základe národnostnej príslušnosti alebo príslušnosti k rôznym sociálnym skupinám. Tých príčin však bude určite viac.“

Kusá si myslí, že politici skôr len paratizujú na nedôvere. „Keď sa politici navzájom osočujú, zapadá to do obrazu sveta, že sa tu nedá nikomu dôverovať. Politici môžu nedôveru úspešne využívať a ďalej ju konzervovať.“

Podľa sociologičky Sylvie Porubänovej zohráva úlohu aj to, že od revolúcie budúci rok ubehne 20 rokov a ľudia do istej miery rekapitulujú. Majú tendenciu zabúdať na to zlé a pamätať si len to dobré. „Je celkom možné, že ľudia si takýmto spôsobom idealizujú medziľudské vzťahy a dôveru k ľuďom spred roku 1989 a dnešnú situáciu vidia veľmi kriticky.“

Prieskum

Myslíte si, že vo všeobecnosti sa dá väčšine ľudí veriť, alebo že v styku s inými treba byť veľmi opatrný?

Väčšine ľudí možno dôverovať

Rok 1991 20,6 %

Rok 1999 15,4 %

Európa 1999 30,5 %

Rok 2004 21,6 %

Rok 2008 12,4 %


Opatrnosti v styku s inými ľuďmi nikdy nie je dosť

Rok 1991 74,9 %

Rok 1999 81,7 %

Európa 1999 69,5 %

Rok 2004 78,4 %

Rok 2008 81,9 %

Zdroj: Sociologický ústav SAV

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 885
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 824
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 364
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 628
  5. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 576
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 534
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 088
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 687
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 574
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 233

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Techman tvrdí, že polovica hypoték čoskoro zdražie.

KOMENTÁRE

Keď sa z nájomného vraha stane Superstar

Scény pri prepustení Kajínka pripomínali skôr rockový koncert.

Neprehliadnite tiež

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur

Železničiari chcú modernizovať 112 toaliet za necelé dva milióny eur

Modernizácia má podľa dopravcu spočívať "v humanizácii priestoru WC bunky".

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.