BRATISLAVA. Púchovské gumárne vyrobia menej pneumatík. Dôvodom je finančná kríza. „Očakávame mierne znižovanie výroby,“ povedal Petr Sehnal, generálny manažér Continental Matador Truck Tires. Táto firma vyrába pneumatiky pre nákladné autá.
Po vstupe nemeckého koncernu Continental do púchovských gumární došlo k rozdeleniu firmy na dve samostatné spoločnosti.
O zníženej produkcii hovorí aj druhá z gumární, Continental Matador Rubber. Tá vyrába pneumatiky pre osobné autá, menšie nákladné autá a vozidlá s pohonom 4 x 4. Tento rok očakávajú pokles produkcie v súvislosti s dosahmi krízy o tri percentá. Podľa Miloša Radosa, riaditeľa pre marketing a predaj, dôvodom je finančná kríza. No ani jedna z gumární neplánuje skracovať pracovný čas alebo prepúšťať. Práve naopak. „Na budúci rok otvoríme novú halu na výrobu vysokorýchlostných pneumatík,“ povedal.
Ohrozená je šestina výroby
Za zníženým dopytom po pneumatikách sú výrobu obmedzujúce automobilky, ktoré znižujú svoje objednávky. Obe gumárne však upozorňujú, že automobilky sa podieľajú na ich produkcii len približne 15 percentami. Ide o takzvané prvé obutie nových áut priamo na výrobných linkách. Púchovské pneumatiky obúvajú napríklad vozidlá v bratislavskom Volkswagene alebo mladoboleslavskej Škode. Podiel tejto výroby sa má znižovať. Zvyšných 85 percent vyrobených pneumatík oboch gumární je určených na náhradnú spotrebu. V tomto segmente gumárne problémy nepociťujú. Dokonca hovoria o pozitívnom dosahu krízy. Ceny pohonných látok sú na niekoľkomesačných minimách a „vodiči jazdia rovnako ako pred krízou. Takže sa dramaticky neznížila ani náhradná spotreba pneumatík“, povedal Rados.
Z celkového počtu pneumatík, ktoré sa vyrobia v Púchove, je určených pre tuzemský trh len 10 až 20 percent, zvyšok ide do zahraničia.
Krízu pociťujú všetci
Problémy s odbytom majú nielen v Púchove. V decembri oznámili najväčší producenti pneumatík na svete zníženie produkcie na budúci rok práve v dôsledku nižšieho dopytu zo strany automobiliek.
Svetová dvojka na trhu francúzsky Michelin robí škrty vo výrobe a podľa agentúry Reuters zníži v poslednom štvrťroku náklady o 150 miliónov eur. Najväčší americký výrobca pneumatík Goodyear oznámil aj prepúšťanie. V USA zatvorí sto predajní a prepustí 600 ľudí.
Problémy pocítil aj svetový líder, japonský Bridgestone. Podľa Reuters znížil odhad zisku na tento rok o štvrtinu pre znížený dopyt a silný jen. Rovnako odhad zisku znížil aj nemecký investor v Matadore, spoločnosť Continental.
Menej áut, menej pneumatík
Problémy výrobcov pneumatík spôsobili problémy automobiliek. Americké automobilky General Motors a Chrysler odvrátili či možno len oddialili krach pomocou 17 miliárd dolárov od Bushovej administratívy. Ázijské a európske automobilky oznamujú niekoľkotýždňové prerušenie výroby. Dôvodom je prepad dopytu po autách.
V USA sa za prvých 11 mesiacov tohto roka predalo o 430tisíc áut menej ako minulý rok, čo je prepad o 37 percent. Európa je na tom len o málo lepšie. Francúzsky PSA plánuje obmedziť výrobu v prvom kvartáli budúceho roka o 30 percent, Chrysler dokonca o 40 percent.
Najväčšiemu výrobcovi áut na svete, japonskej Toyote, sa v druhom štvrťroku prevádzkový zisk prepadol o 72 percent. Predaj vozidiel Toyota v Japonsku, USA a v Európe sa v novembri medziročne znížil o 30 percent. Honda pred Vianocami znížila odhad ročného zisku o 67 percent.
Bridgestone znížil odhad zisku.
Michelin obmedzuje výrobu.
Goodyear prepúšťa.
Continental znížil odhad zisku.