AUTOMOBILKY PRE KRÍZU VYRÁBAJÚ MENEJ ÁUT, PRETO NEPOTREBUJÚ TOĽKO PNEUMATÍK AKO DOPOSIAĽ

Gumári z Púchova znižujú výrobu

Krízu tvrdo dopadajúcu na automobilový priemysel pocítia aj v najväčších gumárňach na Slovensku.

Púchovské gumárne budú pre krízu vyrábať menej. Zatiaľ však neplánujú prepúšťať ani skracovať pracovný čas.(Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Púchovské gumárne vyrobia menej pneumatík. Dôvodom je finančná kríza. „Očakávame mierne znižovanie výroby,“ povedal Petr Sehnal, generálny manažér Continental Matador Truck Tires. Táto firma vyrába pneumatiky pre nákladné autá.

Po vstupe nemeckého koncernu Continental do púchovských gumární došlo k rozdeleniu firmy na dve samostatné spoločnosti.

O zníženej produkcii hovorí aj druhá z gumární, Continental Matador Rubber. Tá vyrába pneumatiky pre osobné autá, menšie nákladné autá a vozidlá s pohonom 4 x 4. Tento rok očakávajú pokles produkcie v súvislosti s dosahmi krízy o tri percentá. Podľa Miloša Radosa, riaditeľa pre marketing a predaj, dôvodom je finančná kríza. No ani jedna z gumární neplánuje skracovať pracovný čas alebo prepúšťať. Práve naopak. „Na budúci rok otvoríme novú halu na výrobu vysokorýchlostných pneumatík,“ povedal.

Ohrozená je šestina výroby

Za zníženým dopytom po pneumatikách sú výrobu obmedzujúce automobilky, ktoré znižujú svoje objednávky. Obe gumárne však upozorňujú, že automobilky sa podieľajú na ich produkcii len približne 15 percentami. Ide o takzvané prvé obutie nových áut priamo na výrobných linkách. Púchovské pneumatiky obúvajú napríklad vozidlá v bratislavskom Volks­wagene alebo mladoboleslavskej Škode. Podiel tejto výroby sa má znižovať. Zvyšných 85 percent vyrobených pneumatík oboch gumární je určených na náhradnú spotrebu. V tomto segmente gumárne problémy nepociťujú. Dokonca hovoria o pozitívnom dosahu krízy. Ceny pohonných látok sú na niekoľkomesačných minimách a „vodiči jazdia rovnako ako pred krízou. Takže sa dramaticky neznížila ani náhradná spotreba pneumatík“, povedal Rados.

Z celkového počtu pneumatík, ktoré sa vyrobia v Púchove, je určených pre tuzemský trh len 10 až 20 percent, zvyšok ide do zahraničia.

Krízu pociťujú všetci

Problémy s odbytom majú nielen v Púchove. V decembri oznámili najväčší producenti pneumatík na svete zníženie produkcie na budúci rok práve v dôsledku nižšieho dopytu zo strany automobiliek.

Svetová dvojka na trhu francúzsky Michelin robí škrty vo výrobe a podľa agentúry Reuters zníži v poslednom štvrťroku náklady o 150 miliónov eur. Najväčší americký výrobca pneumatík Goodyear oznámil aj prepúšťanie. V USA zatvorí sto predajní a prepustí 600 ľudí.

Problémy pocítil aj svetový líder, japonský Bridgestone. Podľa Reuters znížil odhad zisku na tento rok o štvrtinu pre znížený dopyt a silný jen. Rovnako odhad zisku znížil aj nemecký investor v Matadore, spoločnosť Continental.

Menej áut, menej pneumatík

Problémy výrobcov pneumatík spôsobili problémy automobiliek. Americké automobilky General Motors a Chrysler odvrátili či možno len oddialili krach pomocou 17 miliárd dolárov od Bushovej administratívy. Ázijské a európske automobilky oznamujú niekoľkotýždňové prerušenie výroby. Dôvodom je prepad dopytu po autách.

V USA sa za prvých 11 mesiacov tohto roka predalo o 430­tisíc áut menej ako minulý rok, čo je prepad o 37 percent. Európa je na tom len o málo lepšie. Francúzsky PSA plánuje obmedziť výrobu v prvom kvartáli budúceho roka o 30 percent, Chrysler dokonca o 40 percent.

Najväčšiemu výrobcovi áut na svete, japonskej Toyote, sa v druhom štvrťroku prevádzkový zisk prepadol o 72 percent. Predaj vozidiel Toyota v Japonsku, USA a v Európe sa v novembri medziročne znížil o 30 percent. Honda pred Vianocami znížila odhad ročného zisku o 67 percent.

Kto všetko má problémy?

Bridgestone znížil odhad zisku.

Michelin obmedzuje výrobu.

Goodyear prepúšťa.

Continental znížil odhad zisku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 943
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 848
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 297
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 071
  5. Kam do tepla v januári? 1 753
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 397
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 092
  9. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 071
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 900

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

DOMOV

Manžela jej zatkli komunisti, pracovala pod cudzími menami

Marte Ličkovej udelil prezident Andrej Kiska Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Neprehliadnite tiež

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.