EUROKOMISIA SA ZAUJÍMA, PREČO VLÁDNA KOMISIA UPREDNOSTNILA NAJDRAHŠIU PONUKU

Únia skúma tender na mýto

Brusel zaujíma nielen to, prečo sa úradníkom nepáčili lacnejšie ponuky, ale aj o to, či bolo nutné meniť zákon.

Mýto od majiteľov vozidiel nad 3,5 tony sa u nás malo elektronicky vyberať už od januára 2009. Sporný tender ho však oddiali prinajmenšom o rok.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MICHAL TRŠKO)

BRATISLAVA. Európska komisia dala znova najavo, že sa jej nepáči, ako prebieha zákazka na dodávateľa mýtneho systému.

Ide o zákazku, ktorá bude stáť štát minimálne 20 miliárd korún a v ktorej výberová komisia riadená ľuďmi z ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti vyhodila všetkých uchádzačov, ktorí ponúkali nižšiu cenu ako posledný účastník tendra.

Prvý raz sa na výber dodávateľa mýta Brusel oficiálne pýtal pred pol rokom. Jeho výhrady boli v porovnaní s terajškom jemné. Šlo o to, že výberová komisia žiadala od jedného zo súťažiacich vopred slovenskú certifikáciu na časť mýtnej technológie, pričom to nebolo potrebné. Túto chybu si slovenská strana uznala a napravila.

Text druhého listu slovenské orgány taja, no väčšina jeho obsahu z kuloárov komisie prenikla. „Dostali sme list od eurokomisie. Nie je to však žiadosť o začatie konania vo veci mýta, ale len žiadosť o dodatočné informácie a vysvetlenia, ktoré sa týkajú súťaže o elektronické mýto,“ povedala hovorkyňa Stáleho zastúpenia Slovenska v Bruseli Zuzana Dutková.

Berú to vážne

Obsah listu priblížili denníku SME tri od seba nezávislé zdroje. Každý z nich má záujem na tom, aby sa vývoj tendra zmenil. No v prospech ich dôveryhodnosti hovorí, že ak by poskytli nepresné informácie, slovenské orgány by ich mohli jednoducho vyvrátiť. Stačilo by im zverejniť obsah oficiálnej korešpondencie s Bruselom.

Podnet na šetrenie dalo Bruselu taliansko-rakúske konzorcium Slovakpass, ktoré ponúklo v súťaži najnižšiu cenu. Stažovatelia komisiu presviedčali, že slovenské orgány zvýhodnili konzorcium francúzskej firmy SanToll a slovenskej firmy Ibertax, pretože voči nej nepostupovali rovnako tvrdo ako voči vyhodeným účastníkom.

Oficiálne Slovakpass aktuálnu situáciu nekomentuje, zhovorčivejší boli zástupcovia rakúskeho Kapschu. Aj táto firma ponúkla nižšiu cenu ako SanToll/Ibertax a tiež ju výberová komisia vyhodila. „Aj my máme informácie o podobných výhradách komisie,“ potvrdila kuloárne správy hovorkyňa Kapschu Silvia Košťálová. To, že sa eurokomisia zaoberala výhradami Slovakpassu, podľa nej znamená, že „sťažnosť považuje za opodstatnenú“.

Najlacnejšia ponuka v tendri na mýto pritom bola zhruba 19 miliárd korún, teda skoro o sedem menej, ako ponúkol SanToll a Ibertax.

Stanovisko ministerstva dopravy sa nám krátko pred Vianocami ani včera získať nepodarilo. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík mobil zdvihol. Na niekoľko rôznych otázok odpovedal rovnako: „Nevyjadrujeme sa k tendru, kým nebude uzatvorený.“ Preto sme sa nedozvedeli ani to, či pre prípadné výhrady eurokomisie diaľničná spoločnosť vyhlásenie víťaza oddiali.

Riziko sankcií

Po schválení kontroverznej novely zákona o verejnom obstarávaní už diaľničnej spoločnosti prakticky nič nestojí v ceste, aby SanToll vyhlásila za víťaza. Vyradené konzorciá nemôžu podávať k tendru námietky rovnakého charakteru.

Eurokomisia mala v liste poukázať aj na sporný zákon o verejnom obstarávaní, ktorý prakticky zamedzil dotknutým účastníkom tendra podávať námietky na Úrad pre verejné obstarávanie. Brusel nemá právo zrušiť tender.

Ak nejakú inú námietku podajú, musia za ňu zaplatiť kauciu 20 miliónov korún. Keď s ňou neuspejú, peniaze späť nedostanú. Doteraz ani raz neuspeli. Okrem toho námietky už nemajú odkladný účinok na priebeh súťaže, nemôžu teda odďaľovať prípadné vyhlásenie výsledku. Eurokomisia sa podľa neoficiálnych informácii má pýtať aj na túto spornú novelu.

Keby eurokomisia napokon rozhodla, že výhrady Slovakpassu sú oprávnené a že Slovensko porušilo pravidlá únie o verejnom obstarávaní, hrozili by nám stámiliónové sankcie. Traja dotknutí účastníci tendra by si mohli nárokovať náhradu škody v podobe ušlého zisku alebo nákladov, ktoré na súťaž vynaložili. „V prvom prípade by išlo o miliardy, v druhom o stovky miliónov korún,“ povedala Košťálová.

Mýtny tender
  • zákazka nebude lacnejšia ako 20 miliárd korún (660 mil. eur)
  • od leta tender stojí pre námietky vyradených súťažiacich
  • vláda pre tento tender nechala zmeniť zákon o verejnom obstarávaní

SanToll – Ibertax

SanToll je francúzska firma, ktorá má skúsenosti s mýtom

Ibertax – neznáma firma, ktorej vzniku pomáhali ľudia z J&T

Siemens – potvrdil, že sa na zákazke chce významne podieľať, hoci oficiálne nesúťaží

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 918
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 905
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 479
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 315
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 229
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 118
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 639
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 381
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 193
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 850

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Poľsko prichádza o slobodu, moc v krajine nemá kto kontrolovať

Vládna strana Právo a spravodlivosť postupne ovládla súdnictvo či verejnoprávne médiá.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Ministerstvo hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú. Vysvetľuje to vyššou robotizáciou.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.

Bývalé vedenie Rapid life odmieta viaceré zistenia nútenej správkyne

Právny zástupca bývalého vedenia je presvedčený, že správkyňa si neplní riadne svoje povinnosti a mala porušiť mlčanlivosť.