EUROKOMISIA SA ZAUJÍMA, PREČO VLÁDNA KOMISIA UPREDNOSTNILA NAJDRAHŠIU PONUKU

Únia skúma tender na mýto

Brusel zaujíma nielen to, prečo sa úradníkom nepáčili lacnejšie ponuky, ale aj o to, či bolo nutné meniť zákon.

Mýto od majiteľov vozidiel nad 3,5 tony sa u nás malo elektronicky vyberať už od januára 2009. Sporný tender ho však oddiali prinajmenšom o rok.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MICHAL TRŠKO)

BRATISLAVA. Európska komisia dala znova najavo, že sa jej nepáči, ako prebieha zákazka na dodávateľa mýtneho systému.

Ide o zákazku, ktorá bude stáť štát minimálne 20 miliárd korún a v ktorej výberová komisia riadená ľuďmi z ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti vyhodila všetkých uchádzačov, ktorí ponúkali nižšiu cenu ako posledný účastník tendra.

Prvý raz sa na výber dodávateľa mýta Brusel oficiálne pýtal pred pol rokom. Jeho výhrady boli v porovnaní s terajškom jemné. Šlo o to, že výberová komisia žiadala od jedného zo súťažiacich vopred slovenskú certifikáciu na časť mýtnej technológie, pričom to nebolo potrebné. Túto chybu si slovenská strana uznala a napravila.

Text druhého listu slovenské orgány taja, no väčšina jeho obsahu z kuloárov komisie prenikla. „Dostali sme list od eurokomisie. Nie je to však žiadosť o začatie konania vo veci mýta, ale len žiadosť o dodatočné informácie a vysvetlenia, ktoré sa týkajú súťaže o elektronické mýto,“ povedala hovorkyňa Stáleho zastúpenia Slovenska v Bruseli Zuzana Dutková.

Berú to vážne

Obsah listu priblížili denníku SME tri od seba nezávislé zdroje. Každý z nich má záujem na tom, aby sa vývoj tendra zmenil. No v prospech ich dôveryhodnosti hovorí, že ak by poskytli nepresné informácie, slovenské orgány by ich mohli jednoducho vyvrátiť. Stačilo by im zverejniť obsah oficiálnej korešpondencie s Bruselom.

Podnet na šetrenie dalo Bruselu taliansko-rakúske konzorcium Slovakpass, ktoré ponúklo v súťaži najnižšiu cenu. Stažovatelia komisiu presviedčali, že slovenské orgány zvýhodnili konzorcium francúzskej firmy SanToll a slovenskej firmy Ibertax, pretože voči nej nepostupovali rovnako tvrdo ako voči vyhodeným účastníkom.

Oficiálne Slovakpass aktuálnu situáciu nekomentuje, zhovorčivejší boli zástupcovia rakúskeho Kapschu. Aj táto firma ponúkla nižšiu cenu ako SanToll/Ibertax a tiež ju výberová komisia vyhodila. „Aj my máme informácie o podobných výhradách komisie,“ potvrdila kuloárne správy hovorkyňa Kapschu Silvia Košťálová. To, že sa eurokomisia zaoberala výhradami Slovakpassu, podľa nej znamená, že „sťažnosť považuje za opodstatnenú“.

Najlacnejšia ponuka v tendri na mýto pritom bola zhruba 19 miliárd korún, teda skoro o sedem menej, ako ponúkol SanToll a Ibertax.

Stanovisko ministerstva dopravy sa nám krátko pred Vianocami ani včera získať nepodarilo. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík mobil zdvihol. Na niekoľko rôznych otázok odpovedal rovnako: „Nevyjadrujeme sa k tendru, kým nebude uzatvorený.“ Preto sme sa nedozvedeli ani to, či pre prípadné výhrady eurokomisie diaľničná spoločnosť vyhlásenie víťaza oddiali.

Riziko sankcií

Po schválení kontroverznej novely zákona o verejnom obstarávaní už diaľničnej spoločnosti prakticky nič nestojí v ceste, aby SanToll vyhlásila za víťaza. Vyradené konzorciá nemôžu podávať k tendru námietky rovnakého charakteru.

Eurokomisia mala v liste poukázať aj na sporný zákon o verejnom obstarávaní, ktorý prakticky zamedzil dotknutým účastníkom tendra podávať námietky na Úrad pre verejné obstarávanie. Brusel nemá právo zrušiť tender.

Ak nejakú inú námietku podajú, musia za ňu zaplatiť kauciu 20 miliónov korún. Keď s ňou neuspejú, peniaze späť nedostanú. Doteraz ani raz neuspeli. Okrem toho námietky už nemajú odkladný účinok na priebeh súťaže, nemôžu teda odďaľovať prípadné vyhlásenie výsledku. Eurokomisia sa podľa neoficiálnych informácii má pýtať aj na túto spornú novelu.

Keby eurokomisia napokon rozhodla, že výhrady Slovakpassu sú oprávnené a že Slovensko porušilo pravidlá únie o verejnom obstarávaní, hrozili by nám stámiliónové sankcie. Traja dotknutí účastníci tendra by si mohli nárokovať náhradu škody v podobe ušlého zisku alebo nákladov, ktoré na súťaž vynaložili. „V prvom prípade by išlo o miliardy, v druhom o stovky miliónov korún,“ povedala Košťálová.

Mýtny tender
  • zákazka nebude lacnejšia ako 20 miliárd korún (660 mil. eur)
  • od leta tender stojí pre námietky vyradených súťažiacich
  • vláda pre tento tender nechala zmeniť zákon o verejnom obstarávaní

SanToll – Ibertax

SanToll je francúzska firma, ktorá má skúsenosti s mýtom

Ibertax – neznáma firma, ktorej vzniku pomáhali ľudia z J&T

Siemens – potvrdil, že sa na zákazke chce významne podieľať, hoci oficiálne nesúťaží

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 387
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 938
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 114
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 834
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 314
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 035
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 948
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 585
  9. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 516
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 458

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

ŠPORT

Dvaja hráči dali hetrik. Diváci v Bratislave videli 22 gólov

Oba tímy delia dve miesta v tabuľke.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.