EUROKOMISIA SA ZAUJÍMA, PREČO VLÁDNA KOMISIA UPREDNOSTNILA NAJDRAHŠIU PONUKU

Únia skúma tender na mýto

Brusel zaujíma nielen to, prečo sa úradníkom nepáčili lacnejšie ponuky, ale aj o to, či bolo nutné meniť zákon.

Mýto od majiteľov vozidiel nad 3,5 tony sa u nás malo elektronicky vyberať už od januára 2009. Sporný tender ho však oddiali prinajmenšom o rok.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MICHAL TRŠKO)

BRATISLAVA. Európska komisia dala znova najavo, že sa jej nepáči, ako prebieha zákazka na dodávateľa mýtneho systému.

Ide o zákazku, ktorá bude stáť štát minimálne 20 miliárd korún a v ktorej výberová komisia riadená ľuďmi z ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti vyhodila všetkých uchádzačov, ktorí ponúkali nižšiu cenu ako posledný účastník tendra.

Prvý raz sa na výber dodávateľa mýta Brusel oficiálne pýtal pred pol rokom. Jeho výhrady boli v porovnaní s terajškom jemné. Šlo o to, že výberová komisia žiadala od jedného zo súťažiacich vopred slovenskú certifikáciu na časť mýtnej technológie, pričom to nebolo potrebné. Túto chybu si slovenská strana uznala a napravila.

Text druhého listu slovenské orgány taja, no väčšina jeho obsahu z kuloárov komisie prenikla. „Dostali sme list od eurokomisie. Nie je to však žiadosť o začatie konania vo veci mýta, ale len žiadosť o dodatočné informácie a vysvetlenia, ktoré sa týkajú súťaže o elektronické mýto,“ povedala hovorkyňa Stáleho zastúpenia Slovenska v Bruseli Zuzana Dutková.

Berú to vážne

Obsah listu priblížili denníku SME tri od seba nezávislé zdroje. Každý z nich má záujem na tom, aby sa vývoj tendra zmenil. No v prospech ich dôveryhodnosti hovorí, že ak by poskytli nepresné informácie, slovenské orgány by ich mohli jednoducho vyvrátiť. Stačilo by im zverejniť obsah oficiálnej korešpondencie s Bruselom.

Podnet na šetrenie dalo Bruselu taliansko-rakúske konzorcium Slovakpass, ktoré ponúklo v súťaži najnižšiu cenu. Stažovatelia komisiu presviedčali, že slovenské orgány zvýhodnili konzorcium francúzskej firmy SanToll a slovenskej firmy Ibertax, pretože voči nej nepostupovali rovnako tvrdo ako voči vyhodeným účastníkom.

Oficiálne Slovakpass aktuálnu situáciu nekomentuje, zhovorčivejší boli zástupcovia rakúskeho Kapschu. Aj táto firma ponúkla nižšiu cenu ako SanToll/Ibertax a tiež ju výberová komisia vyhodila. „Aj my máme informácie o podobných výhradách komisie,“ potvrdila kuloárne správy hovorkyňa Kapschu Silvia Košťálová. To, že sa eurokomisia zaoberala výhradami Slovakpassu, podľa nej znamená, že „sťažnosť považuje za opodstatnenú“.

Najlacnejšia ponuka v tendri na mýto pritom bola zhruba 19 miliárd korún, teda skoro o sedem menej, ako ponúkol SanToll a Ibertax.

Stanovisko ministerstva dopravy sa nám krátko pred Vianocami ani včera získať nepodarilo. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík mobil zdvihol. Na niekoľko rôznych otázok odpovedal rovnako: „Nevyjadrujeme sa k tendru, kým nebude uzatvorený.“ Preto sme sa nedozvedeli ani to, či pre prípadné výhrady eurokomisie diaľničná spoločnosť vyhlásenie víťaza oddiali.

Riziko sankcií

Po schválení kontroverznej novely zákona o verejnom obstarávaní už diaľničnej spoločnosti prakticky nič nestojí v ceste, aby SanToll vyhlásila za víťaza. Vyradené konzorciá nemôžu podávať k tendru námietky rovnakého charakteru.

Eurokomisia mala v liste poukázať aj na sporný zákon o verejnom obstarávaní, ktorý prakticky zamedzil dotknutým účastníkom tendra podávať námietky na Úrad pre verejné obstarávanie. Brusel nemá právo zrušiť tender.

Ak nejakú inú námietku podajú, musia za ňu zaplatiť kauciu 20 miliónov korún. Keď s ňou neuspejú, peniaze späť nedostanú. Doteraz ani raz neuspeli. Okrem toho námietky už nemajú odkladný účinok na priebeh súťaže, nemôžu teda odďaľovať prípadné vyhlásenie výsledku. Eurokomisia sa podľa neoficiálnych informácii má pýtať aj na túto spornú novelu.

Keby eurokomisia napokon rozhodla, že výhrady Slovakpassu sú oprávnené a že Slovensko porušilo pravidlá únie o verejnom obstarávaní, hrozili by nám stámiliónové sankcie. Traja dotknutí účastníci tendra by si mohli nárokovať náhradu škody v podobe ušlého zisku alebo nákladov, ktoré na súťaž vynaložili. „V prvom prípade by išlo o miliardy, v druhom o stovky miliónov korún,“ povedala Košťálová.

Mýtny tender
  • zákazka nebude lacnejšia ako 20 miliárd korún (660 mil. eur)
  • od leta tender stojí pre námietky vyradených súťažiacich
  • vláda pre tento tender nechala zmeniť zákon o verejnom obstarávaní

SanToll – Ibertax

SanToll je francúzska firma, ktorá má skúsenosti s mýtom

Ibertax – neznáma firma, ktorej vzniku pomáhali ľudia z J&T

Siemens – potvrdil, že sa na zákazke chce významne podieľať, hoci oficiálne nesúťaží

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 111
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 395
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 322
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 039
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 094
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 193
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 092
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 963
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 064
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 045

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Facebook Live: Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

V sobotu 29. apríla uplynulo presne 21 rokov od okamihu, kedy tragicky zahynul Róbert Remiáš.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

PLUS

Nevstupovať. Iba ak zháňate hašiš (reportáž)

Boli sme na mieste, ktoré funguje ako európsky veľkosklad drog.

BRATISLAVA

Podnájom v Bratislave stojí približne toľko ako hypotéka

Najlacnejšie podnájmy sú v Dúbravke a Karlovej Vsi.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop