WASHINGTON. Vianoce bez stromčeka nie sú pre milióny Američanov tými pravými sviatkami. A preto bez ohľadu na krízu, ktorá núti ľudí šetriť, biznis so stromčekmi prekvitá.
Globálna finančná kríza a úsporné opatrenia sa "stromčekovému biznisu" vyhli. Od farmárov, ktorí pestujú jedličky, po predajcov, všetci zhodne tvrdia, že aj keď sa ostatní obchodníci sťažujú na slabé tržby, pre nich je tohoročné sezóna rovnaká ako po iné roky.
"Hoci predaj neláme rekordy, nemôžeme sa sťažovať ako iní obchodníci," skonštatoval Rick Rusin, ktorý už sedem rokov predáva v Chicagu vianočné stromčeky. "Niektorí ľudia síce šomrú na vysoké ceny, ale to robia každý rok."
Mnohí Američania majú pre krízu hlbšie do vrecka, ale vianočný stromček je pre nich neodmysliteľnou súčasťou sviatkov. A tak sa rozhodli uskromniť pri nákupe darčekov a iných vecí, aby si mohli tento tradičný symbol Vianoc dovoliť.
Vlani utratilo 31,3 milióna amerických domácností za živý vianočný stromček približne 1,3 miliardy USD (28,06 miliardy Sk), čo bolo o 9 % viac ako v roku 2006. Predaj umelých stromčekov v roku 2007 stúpol medziročne o 87 % na 17,4 miliónov kusov. A hoci podľa najnovších údajov ministerstva obchodu tržby v maloobchode v novembri klesli o 1,8 %, farmár Tom Trechter, ktorý každý rok dodáva na vianočný trh zhruba 100.000 stromčekov zaregistroval dokonca mierny nárast odbytu oproti vlaňajšku.
Niečo sa však predsa len zmenilo. Zatiaľ čo po iné roky išli najviac na odbyt stromčeky vysoké aspoň dva metre, tento rok ľudia uprednostnili 1,5-metrové stromčeky.
Informovala o tom agentúra Reuters.