BRATISLAVA. Česká koruna, maďarský forint i poľský zlotý sa oproti euru, ktoré bude onedlho našou domácou menou, už niekoľko mesiacov oslabujú. Neplatí to o slovenskej korune, ktorá od júla, keď sa stanovil konverzný kurz oproti euru, osciluje tesne nad jeho hodnotou 30,126 koruny za euro.
Oslabovanie domácich mien vývozu až tak nepomáha
Okolité meny sa oproti euru oslabujú pre dôsledky svetovej finančnej krízy. Príbeh je podobný: pôvodný optimizmus vystriedalo zhoršenie exportnej výkonnosti viac, ako sa čakalo. Maďarsko sa navyše zmieta v hospodárskych problémoch. Aj tento vývoj sa však časom otočí. „Meny konvergujúcich krajín sa budú oproti euru posilňovať,“ hovorí Peter Goliaš z inštitútu INEKO.
Podľa klasických poučiek by oslabovanie domácej meny oproti euru malo pomáhať exportérom. „Určitý vplyv to má, ale nie taký veľký. Pred troma rokmi bol kurz napríklad 32 českých korún za euro, dnes je okolo 27 českých korún,“ povedal Jaroslav Černý, hovorca automobilky Škoda Mladá Boleslav, ktorá dnes čelí veľkým odbytovým problémom.
Prežívame nezvyčajné časy
Oslabenie kurzu mien okolitých krajín oproti euru a teda aj oproti korune by mohlo byť pre ich exportérov cenovou výhodou. Vývozcovia na Slovensku by podľa klasických poučiek mali byť preto v nevýhode.
„Zatiaľ nemám od podnikateľov takéto signály. Je to však jedna z vecí, na ktoré som upozorňoval pri zavádzaní eura, že oslabovanie domácej meny môže v časoch hospodárskej krízy pomáhať prispôsobovať sa ekonomike,“ povedal Ján Oravec zo Združenia podnikateľov Slovenska.
Juraj Karpiš z inštitútu INESS si navyše myslí, že to, že sa už slovenská koruna neoslabuje, znamená vyššie náklady na mzdy pre zahraničných investorov na Slovensku.
Zväz chemického a farmaceutického priemyslu v stanovisku uviedol, že menový vývoj je pre podniky z týchto odvetví momentálne len sekundárnym problémom. Oveľa viac ich trápi, že kríza sa už začína prejavovať v poklese odbytu.
Problém odbytu podľa hlavného ekonóma VÚB Zdenka Štefanidesa nie je v kurzovom vývoji, ale v oslabení zahraničného dopytu. Pre prehlbujúcu sa hospodársku krízu a prehodnotenie očakávaní do budúcnosti firmy, ako aj spotrebitelia vo svete začali menej nakupovať.