Zákon, ktorý mal posilniť postavenie výrobcov potravín na úkor obchodných reťazcov, je nanič.
BRATISLAVA. Hovorca Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore Stanislav Nemec priznal, že napriek tomu, že od januára nadobudne účinnosť zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, predajcovia stupňujú tlak na dodávateľov a pritvrdzujú podmienky.
Hovorí, že sa to deje až tak, že "svojich obchodných partnerov privádzajú doslova do zúfalstva". Signalizujú to podľa informácií S. Nemca mnohí výrobcovia potravín, ktorí sú združení v komore potravinárov a poľnohospodárov.
Pre výrobcov nie lepšie, ale horšie
Podpredseda komory pre potravinárstvo a obchod Dušan Janíček povedal, že zatiaľ čo v minulosti museli dodávatelia vo forme rôznych poplatkov spätne odviesť obchodu až do 18 % z objemu tržieb, v súčasnosti sa tieto požiadavky podľa prieskumu komory zvýšili na 20 až 25 %.
"Napríklad rôzne marketingové akcie, ktoré tradične musia financovať dodávatelia, sa najnovšie majú zabezpečovať prostredníctvom tretích, s obchodom kooperujúcich firiem."
Dušan Janíček, podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory
Viacerí potravinári preto podľa D. Janíčka váhajú s podpisom nových nevýhodných kontraktov, no čas neúprosne beží a veľa im ho na definitívne rozhodnutie neostáva. "A tí, čo zmluvy už podpísali, to urobili zo strachu, lebo obchodné reťazce v plnom rozsahu využívajú skutočnosť, že dodávatelia nemajú prakticky žiadnu možnosť sťažovať sa,“ dodal D. Janíček.
"Napríklad rôzne marketingové akcie, ktoré tradične musia financovať dodávatelia sa najnovšie majú zabezpečovať prostredníctvom tretích, s obchodom kooperujúcich firiem," pokračoval Dušan Janíček. Ako dodal, niektoré systémy nútia dodávateľov podpísať deklarácie, že nie sú na odberateľoch závislí a že ich obchodný vzťah je vyvážený a vzájomne výhodný.
"Jeden z najväčších reťazcov svojim partnerom v dodávateľskej sfére oznámil, že od budúceho roka prestane vo vlastnej réžii vydávať ponukové letáky, na ktoré museli prispievať aj producenti," uviedol ďalej D. Janíček. Zároveň však podľa jeho slov nová spoločnosť začne vydávať pravidelnú tlačovinu s jeho menom a dodávateľom odporúča, aby do nej prispievali vo forme inzercie. Ide teda podľa neho o novú formu vynucovania si poplatkov, ktorá sa právne vzťahuje na inú spoločnosť.
"V dôsledku toho tieto zdroje nebude možné pri prípadnej kontrole príslušného reťazca zahrnúť do 3-percentného limitu, ktorého prekročenie v období jedného roka by sa dalo charakterizovať a v súlade s platnou legislatívou aj primerane sankcionovať ako neprimeranú podmienku,“ informoval ešte D. Janíček.
Kto z koho
Podobný charakter má podľa slov D. Janíčka tiež "posilňovanie“ niektorých foriem "predných marží“ - napríklad množstevných zliav a bonusov, ktorých výška začala medziročne stúpať aj o niekoľko percentuálnych bodov. "Rastúce požiadavky obchodu môžu v konečnom dôsledku vyústiť do toho, že ich dodávatelia jednoducho nebudú ďalej schopní znášať," tvrdí ďalej D. Janíček.
Spotrebitelia sa preto podľa neho v novom roku môžu dočkať toho, že v predajniach nenájdu všetky svoje obľúbené značky potravín, na ktoré si už zvykli a ktoré vyhovujú ich stravovacím nárokom. "V takom prípade by mali žiadať obchod o nápravu, alebo vyhľadať iné predajne, v ktorých nájdu to, čo potrebujú," zdôraznil D. Janíček.