Fico: Stavbu terminálu by kríza nemala ohroziť

Výstavbu nového terminálu a rekonštrukciu súčasnej odletovej haly na bratislavskom letisku M.R. Štefánika za plánovaných 2,8 miliardy korún bez dane z pridanej hodnoty by súčasná ekonomická kríza nemala ohroziť.

(Zdroj: SME - PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Výstavbu nového terminálu a rekonštrukciu súčasnej odletovej haly na bratislavskom letisku M.R. Štefánika za plánovaných 2,8 miliardy korún (92,9 milióna eur) bez dane z pridanej hodnoty by súčasná ekonomická kríza nemala ohroziť.

S peniazmi na stavbu sa totiž v štátnom rozpočte v najbližších rokoch počíta, povedal dnes na slávnostnom položení základného kameňa nového terminálu premiér Robert Fico.

"Je to stavba, ktorá je finančne zabezpečená, preto nám záleží na jej realizácii aj z toho dôvodu, ak by náhodou bol výpadok v hospodárskom raste z iných príčin, aby sme takýmito stavbami nahradili ten výpadok," uviedol Fico.

Vláda očakáva v najbližších rokoch spomalenie ekonomického rastu krajiny najmä pre pokles dopytu zo zahraničia. Výkon hospodárstva, ktorý v posledných rokoch patril k najvyšším v Európskej únii, chce preto udržať miliardovými stavebnými projektmi; napríklad budovaním diaľnic či dostavbou jadrovej elektrárne v Mochovciach.

Väčšinu financií na výstavbu, 2,1 miliardy korún (69,7 milióna eur), poskytne letiskovej spoločnosti štát, zvyšnú časť si letisko požičia. Nový terminál postaví spoločnosť Zipp Bratislava, ktorá zabezpečí aj rekonštrukciu súčasnej odletovej haly. Firma ponúkla v tendri z trojice záujemcov najnižšiu cenu, 2,59 miliardy korún (85,97 milióna eur).

Zipp by mal práce ukončiť do februára 2012. Úspešný záujemca má najskôr vybudovať terminál aj s vybavením, následne zbúrať starú halu a na jej mieste terminál dostavať.

Po dokončení projektu by malo najväčšie slovenské letisko, ktoré kontroluje štát, zvládnuť ročne vybaviť asi päť miliónov pasažierov. Jeho ročná kapacita je v súčasnosti zhruba 2,6 milióna cestujúcich, za prvých deväť mesiacov tohto roka vybavilo viac ako 1,8 milióna ľudí.

Väčšinu akcií bratislavského letiska chcela bývalá vláda predať, súčasný kabinet však privatizáciu zrušil. Vláda ustúpila aj od zámeru vytvoriť spoločný podnik s viedenským letiskom. Podľa Fica je možné letisko, ktoré môže konkurovať väčším terminálom vo Viedni či Budapešti, rozvíjať aj bez zahraničných investorov.

Na budúci rok by sa mohlo rozhodnúť aj o ďalšom rozvoji malých regionálnych letísk v Žiline, Poprade, Sliači a Piešťanoch. Krajským samosprávam a mestám, ktoré majú v týchto spoločnostiach podiely, totiž chýbajú financie na investície, a preto sa uvažuje, že by malé letiská mohol prevziať štát.

Materiál o ich ďalšom rozvoji má predložiť vláde minister dopravy Ľubomír Vážny. "Ja osobne sa prikláňam k tomu, aby sme prevzali akcie týchto štyroch letísk pod štát a rozvíjali to pod štátom," povedal dnes minister.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 354
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 188
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 509
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 394
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 766
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 623
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 969
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 716
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 499
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 451

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.