Estónsko navrhuje zmenu inflačného kritéria pre prijatie eura

Estónsko, ktoré by chcelo zaviesť spoločnú európsku menu, vyzvalo na zmenu inflačného kritéria pre vstup do eurozóny.

BRUSEL

Podľa maastrichtských kritérií kandidát na zavedenie eura nesmie mať infláciu vyššiu, ako je priemer troch krajín Európskej únie s najnižšou mierou inflácie, plus-mínus 1,5 percentuálneho bodu.

Tallin však tvrdí, že by bolo lepšie určiť ako základnú podmienku pre zavedenie eura infláciu pod úrovňou 2 %, čo je hranica cenovej stability Európskej centrálnej banky (ECB).

Rast spotrebiteľských cien v Estónsku sa v novembri spomalil medziročne na 8 % z októbrových 9,8 %.

Keďže Tallin nemôže kontrolovať svetové ceny ropy a energií, nemôže podľa estónskeho premiéra Andrusa Ansipa dostať plne pod kontrolu ani infláciu. Vzhľadom na to, že ekonomická aktivita v krajinách EÚ klesá a zároveň s ňou sa znižuje aj inflácia, pre Estónsko bude oveľa ťažšie splniť inflačné kritérium pre vstup do eurozóny.

Maastrichtské kritérium bolo definované v roku 1998, ešte pred vznikom eurozóny. Jean-Claude Juncker, predseda Eurogroup, ekonomického zoskupenia ministrov financií eurozóny, v roku 2006 naznačil, že toto kritérium je možné v prípade potreby aktualizovať.

Prvý pokus Estónska aj susedného Lotyšska o prijatie eura v roku 2006 stroskotal práve preto, že obe krajiny mali príliš vysokú mieru inflácie.

Tallin by chcel splniť maastrichtské kritérium do roku 2010 a v nasledujúcom roku zaviesť euro. Podľa Ansipa to však nebude ľahké a objavili sa aj správy o možnom posune tohto termínu.

Informovala o tom agentúra Reuters.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 677
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 502
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 861
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 020
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 102
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 609
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 308
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 269
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 217
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 677

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Titul venoval Sagan manželke a šampiónovi, ktorý zahynul

Využil jedinú šancu, ktorú mal. Má tretí titul majstra sveta.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.