AUTOMOBILKY VEDELI, ŽE ICH ČAKAJÚ PROBLÉMY. ZISTILI, ŽE MAJÚ ŠŤASTIE, KEĎŽE KRÍZA PRIŠLA SKÔR, AKO SA ROZBEHLI

Nie sú trhy ako trhy. My autá potrebujeme

Slovensko má šťastie, že kríza neprišla až o dva roky, keď mali všetky tri ťahúne našej ekonomiky bežať naplno.

Slovensko má šťastie, že kríza neprišla až o dva roky, keď mali všetky tri ťahúne našej ekonomiky bežať naplno.

BRATISLAVA. Autopredajcovia nebudú mať v strednej a východnej Európe také výrazné problémy, ako na západe kontinentu, prípadne v USA a Japonsku.

V západných krajinách je bežné, že každá domácnosť má minimálne jedno auto. „Ďalší automobil do rodiny už nemusí byť taký akútny,“ povedal šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík v diskusii pre TV SME.

Na Západe už ľudia zvažujú, či naozaj potrebujú kúpiť ďalšie auto, alebo či je výmena za novší model naozaj nevyhnutná. „V tých krajinách, kde auto začína byť nevyhnutnosťou v tomto hektickom svete a kde ide o kúpu prvého auta do rodiny, je to iné,“ myslí si Uhrík. Takáto situácia je aj na Slovensku.

Dokazujú to aj štatistiky, podľa ktorých ľudia u nás do novembra nakúpili o štyritisíc osobných áut viac ako za celý minulý rok. Uhrík očakáva, že tento rok bude rekordný v nákupe nových áut, ale aj dovezených ojazdených vozidiel. Situácia je rovnaká aj v predaji nákladných áut a autobusov, ktoré nakupujú živnostníci a firmy na svoju podnikateľskú činnosť.

Očakávania vplyvov krízy a prechod na euro sa však už prejavili aj na Slovensku. V novembri sa medziročne predalo o približne desať percent menej áut ako v rovnakom mesiaci minulého roka. Aj to je však podľa Uhríka spôsobené tým, že díleri a výrobcovia dobiehajú staršie objednávky. S napätím sa preto čakajú čísla o závere roku.

Slovensko má pritom šťastie v nešťastí. Podľa Uhríka je pre našu ekonomiku dobré, že finančná kríza prišla teraz a nie až o dva roky. Na plné obrátky totiž „fičal“ iba jeden výrobca – bratislavský Volkswagen. Ten musel znížiť objem výroby pre znižujúci sa objem objednávok. Z troch zmien prešiel iba na dve a začal prepúšťať. Žilinská Kia a trnavské PSA takéto radikálne kroky robiť nemuseli. Iba dočasne prerušili plány v prechode na tri zmeny.

Automobilky mali však čas pripraviť sa na problémy, lebo, ako priznal Uhrík, „začali ich evidovať skôr, ako sa objavili prvé príznaky krízy“.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Kia autá vyváža po častiach

Automobiloví producenti majú spôsob, ako svoje exportné náklady čo najviac eliminovať.

Všetky krajiny sa snažia ochrániť svoj trh pred vplyvmi krízy. Ale ak jedna krajina prijme opatrenia, ktoré jej síce pomôžu, problémy môže narobiť zase inej krajine. Napríklad Rusko tento týždeň oznámilo, že zvyšuje dovozné clo na nové vozidlá z pôvodných 25 na 30 percent. Cieľom opatrenia je v čase svetovej krízy chrániť domáci automobilový priemysel a urobiť dovoz vozidiel nerentabilným.

((video))

Toto môže spôsobiť problémy krajinám, ktorých hospodárstvo je postavené na automobilovom priemysle, podobne, ako je to na Slovensku. Napríklad žilinská automobilka Kia značnú časť svojej produkcie vyváža do Ruska. „Na tento trh išlo tento rok až 18 percent našej produkcie, čo je viac ako 34–tisíc áut,“ povedal hovorca automobilky Dušan Dvořák.

Automobilka sa však vynašla už dávnejšie. Robotníci v Tepličke nad Váhom zmontujú autá tejto kórejskej značky, následne ich prevezme kórejská firma Carmel Logistics v Bytčici, ktorá ich demontuje na súčiastky. V takomto stave prechádza auto ruské hranice, pričom importér platí iba päťpercentné clo za dovoz súčiastok. Takto rozmontované auto preberie spoločnost Autotor v Kaliningrade, ktorá ho dá znovu dokopy. Podobné princípy využívajú aj iní výrobcovia áut. Podľa šéfa Združenia au tomobilového priemyslu Jozefa Uhríka má aj bratislavský Volkswagen v Košiciach firmu, ktorá pripravuje autá na Ukrajinu a ruský trh.

Takýto „špekulantský“ prístup by však Rusom nemal prekážať, pretože podporuje zamestnanosť v ich krajine. Pričom v novembri prijala Štátna duma zákony zvyšujúce motiváciu zahraničných firiem vyrábať vozidlá v Rusku.


Katarína Ragáčová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 760
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 191
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 372
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 171
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 556
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 484
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 823
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 805
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 871
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 019

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop