SME

Nie sú trhy ako trhy. My autá potrebujeme

Slovensko má šťastie, že kríza neprišla až o dva roky, keď mali všetky tri ťahúne našej ekonomiky bežať naplno.

Slovensko má šťastie, že kríza neprišla až o dva roky, keď mali všetky tri ťahúne našej ekonomiky bežať naplno.

BRATISLAVA. Autopredajcovia nebudú mať v strednej a východnej Európe také výrazné problémy, ako na západe kontinentu, prípadne v USA a Japonsku.

V západných krajinách je bežné, že každá domácnosť má minimálne jedno auto. „Ďalší automobil do rodiny už nemusí byť taký akútny,“ povedal šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík v diskusii pre TV SME.

Na Západe už ľudia zvažujú, či naozaj potrebujú kúpiť ďalšie auto, alebo či je výmena za novší model naozaj nevyhnutná. „V tých krajinách, kde auto začína byť nevyhnutnosťou v tomto hektickom svete a kde ide o kúpu prvého auta do rodiny, je to iné,“ myslí si Uhrík. Takáto situácia je aj na Slovensku.

Dokazujú to aj štatistiky, podľa ktorých ľudia u nás do novembra nakúpili o štyritisíc osobných áut viac ako za celý minulý rok. Uhrík očakáva, že tento rok bude rekordný v nákupe nových áut, ale aj dovezených ojazdených vozidiel. Situácia je rovnaká aj v predaji nákladných áut a autobusov, ktoré nakupujú živnostníci a firmy na svoju podnikateľskú činnosť.

Očakávania vplyvov krízy a prechod na euro sa však už prejavili aj na Slovensku. V novembri sa medziročne predalo o približne desať percent menej áut ako v rovnakom mesiaci minulého roka. Aj to je však podľa Uhríka spôsobené tým, že díleri a výrobcovia dobiehajú staršie objednávky. S napätím sa preto čakajú čísla o závere roku.

Slovensko má pritom šťastie v nešťastí. Podľa Uhríka je pre našu ekonomiku dobré, že finančná kríza prišla teraz a nie až o dva roky. Na plné obrátky totiž „fičal“ iba jeden výrobca – bratislavský Volkswagen. Ten musel znížiť objem výroby pre znižujúci sa objem objednávok. Z troch zmien prešiel iba na dve a začal prepúšťať. Žilinská Kia a trnavské PSA takéto radikálne kroky robiť nemuseli. Iba dočasne prerušili plány v prechode na tri zmeny.

Automobilky mali však čas pripraviť sa na problémy, lebo, ako priznal Uhrík, „začali ich evidovať skôr, ako sa objavili prvé príznaky krízy“.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Kia autá vyváža po častiach

Automobiloví producenti majú spôsob, ako svoje exportné náklady čo najviac eliminovať.

Všetky krajiny sa snažia ochrániť svoj trh pred vplyvmi krízy. Ale ak jedna krajina prijme opatrenia, ktoré jej síce pomôžu, problémy môže narobiť zase inej krajine. Napríklad Rusko tento týždeň oznámilo, že zvyšuje dovozné clo na nové vozidlá z pôvodných 25 na 30 percent. Cieľom opatrenia je v čase svetovej krízy chrániť domáci automobilový priemysel a urobiť dovoz vozidiel nerentabilným.

((video))

Toto môže spôsobiť problémy krajinám, ktorých hospodárstvo je postavené na automobilovom priemysle, podobne, ako je to na Slovensku. Napríklad žilinská automobilka Kia značnú časť svojej produkcie vyváža do Ruska. „Na tento trh išlo tento rok až 18 percent našej produkcie, čo je viac ako 34–tisíc áut,“ povedal hovorca automobilky Dušan Dvořák.

Automobilka sa však vynašla už dávnejšie. Robotníci v Tepličke nad Váhom zmontujú autá tejto kórejskej značky, následne ich prevezme kórejská firma Carmel Logistics v Bytčici, ktorá ich demontuje na súčiastky. V takomto stave prechádza auto ruské hranice, pričom importér platí iba päťpercentné clo za dovoz súčiastok. Takto rozmontované auto preberie spoločnost Autotor v Kaliningrade, ktorá ho dá znovu dokopy. Podobné princípy využívajú aj iní výrobcovia áut. Podľa šéfa Združenia au tomobilového priemyslu Jozefa Uhríka má aj bratislavský Volkswagen v Košiciach firmu, ktorá pripravuje autá na Ukrajinu a ruský trh.

Takýto „špekulantský“ prístup by však Rusom nemal prekážať, pretože podporuje zamestnanosť v ich krajine. Pričom v novembri prijala Štátna duma zákony zvyšujúce motiváciu zahraničných firiem vyrábať vozidlá v Rusku.


Katarína Ragáčová
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 837
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 441
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 906
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 548
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 136
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 890
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 369
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 1 840
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 182
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 75 414
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 274
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 698
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 480
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 588
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 022
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 718
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Nemocnice ročne zaznamenajú desiatky útokov pacientov na zdravotníkov.


Možno ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková bude vedieť, čo je to superpotrat.

O Robertovi Ficovi si treba pamätať, že z neho slová nevypadávajú náhodne.


Matej Ovčiarka je už novým šéfom sekcie plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva.

Ovčiarka šéfuje plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva od stredy.


Rudolf Huliak mal narodeniny

Nie, vaša kancelária nie je súkromná.


Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Operátori znížili výdavky na technológiu 5G.


TASR
Ilustračné foto.

Podporil ho rast cien akcií technologických firiem.


TASR
Ilustračná snímka.

Najväčší medzimesačný nárast produkcie v stavebníctve zaznamenalo Rakúsko.


TASR
Ilustračné foto.

V porovnaní s koncom minulého roka sa finančné aktíva zvýšili o 6,6 percent.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 182
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 75 414
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 274
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 698
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 480
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 588
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 022
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 718
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu