AKTUALIZOVANÉ 12:15

Kartel pri výstavbe diaľnic? Podľa súdu žiaden nebol

(AKTUALIZOVANÉ 12:15) Pri výstavbe diaľnice pod Tatrami podľa súdu nedošlo ku vzniku kartelu zo strany stavebných spoločností.

(Zdroj: SITA)

Pri výstavbe diaľnice pod Tatrami podľa súdu nedošlo ku vzniku kartelu zo strany stavebných spoločností.

BRATISLAVA. Bratislavský krajský súd dnes zrušil rozhodnutie Protimonopolného úradu (PMÚ), ktorý pred viac ako dvoma rokmi potrestal šesť popredných stavebných firiem rekordnou pokutou 1,35 miliardy korún za údajnú kartelovú dohodu.

Rozhodnutie súdu nie je právoplatné. Právna zástupkyňa PMÚ oznámila, že úrad sa voči verdiktu odvolá.

Bude sa u Vás prepúšťať?

Zmenila finančná kríza nejako Vaše osobné plány?

Dajte nám vedieť Váš NÁZOR na finančnú krízu.

"Dôvodom rozhodnutia súdu je, že výrok napadnutého rozhodnutia (PMÚ) je obsahovo nedostatočný," povedal novinárom hovorca súdu Pavol Adamčiak, podľa ktorého PMÚ jednoznačne nepreukázal existenciu kartelovej dohody. Tiež nedostatočne zdôvodnil udelenie pokuty, dodal.

"Podľa nás je tento rozsudok súdu veľmi nebezpečným signálom pre trh," povedala novinárom právna zástupkyňa PMÚ Michaela Nosa. Z odôvodnenia súdu vraj vyplýva, že úrad v budúcnosti nikdy nebude môcť preukazovať kartelové dohody.

Pokuty dostali domáci aj zahraniční

Firmy potrestal historicky najvyššou sankciou Protimonopolný úrad (PMÚ) v roku 2005 za to, že podľa neho koordinovali vo verejnej súťaži o stavbu diaľnice pod Vysokými Tatrami svoje cenové ponuky. Stavebné firmy rozhodnutie potom napadli na súde.

Vysoké pokuty PMÚ vymeral domácim aj zahraničným firmám. Najvyššiu sankciu, zhruba 418 miliónov Sk (takmer 14 miliónov eur), dostala popredná portugalská spoločnosť Mota-Engil. Pokutou potrestal úrad aj najväčšiu slovenskú stavebnú firmu Doprastav, spoločnosti Skanska DS, Inžinierske stavby Košice, český Strabag a firmu Betamont.

Pokuta je len zlomkom tržieb firiem

Firmy sa proti rozhodnutiu najprv odvolali, Rada PMÚ následne prvostupňové rozhodnutie zmenila a znížila celkovú pokutu z pôvodných 1,47 miliardy korún (48,8 milióna eur). Oslobodila tiež od pokuty spoločnosť Skanska BS (predtým Banské stavby), namiesto ktorej ju má zaplatiť jej materská spoločnosť Skanska DS. Pokuta pre spoločnosti v prípade, že by spor prehrali, by bola len zlomkom ich tržieb.

Firmy podľa úradu, ktorý dohliada na ochranu súťaže na trhu, zosúladili svoje ponuky v tendri na výstavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku medzi Mengusovcami a Jánovcami, ktorý bol vypísaný v roku 2004.

Ten v súčasnosti nie je ešte dokončený. Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka, však dôvodom takmer ročného omeškania výstavby nebol údajný kartel. "Vypísal sa nový tender, keďže došlé ponuky v prvej súťaži boli vyššie než štátom určená cenová expertíza," dodal. Úsek by mal byť dostavaný v treťom kvartáli budúceho roka, uzavrel.

Vývoj sporov o stavebný kartel pre diaľnice a zákaz na tendroch

Prehľad udalostí v sporoch o údajnú kartelovú dohodu firiem na stavbu diaľnice pod Tatrami a zákaz účasti týchto spoločností na verejných súťažiach:

23. decembra 2005 - Protimonopolný úrad (PMÚ) rozhodol, že slovenské spoločnosti Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska BS (predtým Banské stavby), jej česká materská firma Skanska DS, Strabag a portugalská Mota-Engil nezákonne koordinovali svoje správanie vo verejnej súťaži na stavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku Mengusovce-Jánovce a udelil im za kartelovú dohodu pokutu spolu 1,47 miliardy korún (podľa konverzného kurzu 48,8 milióna eur).

16. októbra 2006 - Rada PMÚ ako odvolací orgán úradu zmenila prvostupňové rozhodnutie PMÚ z predošlého roka a znížila celkovú pokutu na 1,35 miliardy korún (44,81 milióna eur). Oslobodila tiež od pokuty spoločnosť Skanska BS, ktorá podľa úradu bola viazaná rozhodnutiami materskej spoločnosti Skanska DS. Najvyššiu sankciu, zhruba 418 miliónov Sk (takmer 14 miliónov eur), mala zaplatiť Mota-Engil. Firmy ohlásili, že sa pokúsia zvrátiť rozhodnutie PMÚ na súde; Krajský súd v Bratislave potom odložil vykonateľnosť rozhodnutia, a tým aj zaplatenie pokuty.

27. novembra 2006 - Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámil, že šesť potrestaných stavebných firiem sa nebude môcť päť rokov uchádzať o štátne a verejné zákazky. Úrad sa odvolal na stanovisko PMÚ o karteli. Neskôr ÚVO pripustil, že firmy sa na tendroch budú môcť zúčastniť prostredníctvom dcérskych spoločností. Firmy namietali, že ÚVO vydal zákaz napriek tomu, že súd ešte nerozhodol o pokute od PMÚ.

7. júna 2007 - Generálna prokuratúra podala protest voči usmerneniu ÚVO o zákaze účasti firiem v tendroch. ÚVO nasledujúci mesiac usmernenie zrušil. Aj nové rozhodnutie, ktoré úrad vydal, však spoločnostiam bránilo v účasti na zákazkách.

8. novembra 2007 - Jedna z potrestaných spoločností, zvolenská firma Betamont, vyhrala spor s ÚVO na bratislavskom krajskom súde. Súd zrušil rozhodnutie úradu, ktoré Betamontu zakazovalo účasť vo verejných tendroch.

28. novembra 2007 - Krajský súd v Bratislave otvoril pojednávanie v spore o pokutu od PMÚ za kartelovú dohodu.

13. decembra 2007 - Spor s ÚVO vyhrala na krajskom súde aj najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav.

10. decembra 2008 - Bratislavský krajský súd zrušil rozhodnutie PMÚ o rekordnej pokute. PMÚ podľa súdu jednoznačne nepreukázal existenciu kartelovej dohody. Právna zástupkyňa PMÚ oznámila, že úrad sa voči verdiktu odvolá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 937
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 519
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 953
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 516
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 927
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 687
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 340
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 823
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop