AKTUALIZOVANÉ 12:15

Kartel pri výstavbe diaľnic? Podľa súdu žiaden nebol

(AKTUALIZOVANÉ 12:15) Pri výstavbe diaľnice pod Tatrami podľa súdu nedošlo ku vzniku kartelu zo strany stavebných spoločností.

(Zdroj: SITA)

Pri výstavbe diaľnice pod Tatrami podľa súdu nedošlo ku vzniku kartelu zo strany stavebných spoločností.

BRATISLAVA. Bratislavský krajský súd dnes zrušil rozhodnutie Protimonopolného úradu (PMÚ), ktorý pred viac ako dvoma rokmi potrestal šesť popredných stavebných firiem rekordnou pokutou 1,35 miliardy korún za údajnú kartelovú dohodu.

Rozhodnutie súdu nie je právoplatné. Právna zástupkyňa PMÚ oznámila, že úrad sa voči verdiktu odvolá.

Bude sa u Vás prepúšťať?

Zmenila finančná kríza nejako Vaše osobné plány?

Dajte nám vedieť Váš NÁZOR na finančnú krízu.

"Dôvodom rozhodnutia súdu je, že výrok napadnutého rozhodnutia (PMÚ) je obsahovo nedostatočný," povedal novinárom hovorca súdu Pavol Adamčiak, podľa ktorého PMÚ jednoznačne nepreukázal existenciu kartelovej dohody. Tiež nedostatočne zdôvodnil udelenie pokuty, dodal.

"Podľa nás je tento rozsudok súdu veľmi nebezpečným signálom pre trh," povedala novinárom právna zástupkyňa PMÚ Michaela Nosa. Z odôvodnenia súdu vraj vyplýva, že úrad v budúcnosti nikdy nebude môcť preukazovať kartelové dohody.

Pokuty dostali domáci aj zahraniční

Firmy potrestal historicky najvyššou sankciou Protimonopolný úrad (PMÚ) v roku 2005 za to, že podľa neho koordinovali vo verejnej súťaži o stavbu diaľnice pod Vysokými Tatrami svoje cenové ponuky. Stavebné firmy rozhodnutie potom napadli na súde.

Vysoké pokuty PMÚ vymeral domácim aj zahraničným firmám. Najvyššiu sankciu, zhruba 418 miliónov Sk (takmer 14 miliónov eur), dostala popredná portugalská spoločnosť Mota-Engil. Pokutou potrestal úrad aj najväčšiu slovenskú stavebnú firmu Doprastav, spoločnosti Skanska DS, Inžinierske stavby Košice, český Strabag a firmu Betamont.

Pokuta je len zlomkom tržieb firiem

Firmy sa proti rozhodnutiu najprv odvolali, Rada PMÚ následne prvostupňové rozhodnutie zmenila a znížila celkovú pokutu z pôvodných 1,47 miliardy korún (48,8 milióna eur). Oslobodila tiež od pokuty spoločnosť Skanska BS (predtým Banské stavby), namiesto ktorej ju má zaplatiť jej materská spoločnosť Skanska DS. Pokuta pre spoločnosti v prípade, že by spor prehrali, by bola len zlomkom ich tržieb.

Firmy podľa úradu, ktorý dohliada na ochranu súťaže na trhu, zosúladili svoje ponuky v tendri na výstavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku medzi Mengusovcami a Jánovcami, ktorý bol vypísaný v roku 2004.

Ten v súčasnosti nie je ešte dokončený. Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka, však dôvodom takmer ročného omeškania výstavby nebol údajný kartel. "Vypísal sa nový tender, keďže došlé ponuky v prvej súťaži boli vyššie než štátom určená cenová expertíza," dodal. Úsek by mal byť dostavaný v treťom kvartáli budúceho roka, uzavrel.

Vývoj sporov o stavebný kartel pre diaľnice a zákaz na tendroch

Prehľad udalostí v sporoch o údajnú kartelovú dohodu firiem na stavbu diaľnice pod Tatrami a zákaz účasti týchto spoločností na verejných súťažiach:

23. decembra 2005 - Protimonopolný úrad (PMÚ) rozhodol, že slovenské spoločnosti Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska BS (predtým Banské stavby), jej česká materská firma Skanska DS, Strabag a portugalská Mota-Engil nezákonne koordinovali svoje správanie vo verejnej súťaži na stavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku Mengusovce-Jánovce a udelil im za kartelovú dohodu pokutu spolu 1,47 miliardy korún (podľa konverzného kurzu 48,8 milióna eur).

16. októbra 2006 - Rada PMÚ ako odvolací orgán úradu zmenila prvostupňové rozhodnutie PMÚ z predošlého roka a znížila celkovú pokutu na 1,35 miliardy korún (44,81 milióna eur). Oslobodila tiež od pokuty spoločnosť Skanska BS, ktorá podľa úradu bola viazaná rozhodnutiami materskej spoločnosti Skanska DS. Najvyššiu sankciu, zhruba 418 miliónov Sk (takmer 14 miliónov eur), mala zaplatiť Mota-Engil. Firmy ohlásili, že sa pokúsia zvrátiť rozhodnutie PMÚ na súde; Krajský súd v Bratislave potom odložil vykonateľnosť rozhodnutia, a tým aj zaplatenie pokuty.

27. novembra 2006 - Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámil, že šesť potrestaných stavebných firiem sa nebude môcť päť rokov uchádzať o štátne a verejné zákazky. Úrad sa odvolal na stanovisko PMÚ o karteli. Neskôr ÚVO pripustil, že firmy sa na tendroch budú môcť zúčastniť prostredníctvom dcérskych spoločností. Firmy namietali, že ÚVO vydal zákaz napriek tomu, že súd ešte nerozhodol o pokute od PMÚ.

7. júna 2007 - Generálna prokuratúra podala protest voči usmerneniu ÚVO o zákaze účasti firiem v tendroch. ÚVO nasledujúci mesiac usmernenie zrušil. Aj nové rozhodnutie, ktoré úrad vydal, však spoločnostiam bránilo v účasti na zákazkách.

8. novembra 2007 - Jedna z potrestaných spoločností, zvolenská firma Betamont, vyhrala spor s ÚVO na bratislavskom krajskom súde. Súd zrušil rozhodnutie úradu, ktoré Betamontu zakazovalo účasť vo verejných tendroch.

28. novembra 2007 - Krajský súd v Bratislave otvoril pojednávanie v spore o pokutu od PMÚ za kartelovú dohodu.

13. decembra 2007 - Spor s ÚVO vyhrala na krajskom súde aj najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav.

10. decembra 2008 - Bratislavský krajský súd zrušil rozhodnutie PMÚ o rekordnej pokute. PMÚ podľa súdu jednoznačne nepreukázal existenciu kartelovej dohody. Právna zástupkyňa PMÚ oznámila, že úrad sa voči verdiktu odvolá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 313
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 715
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 817
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 206
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 030
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 421
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 158
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 124
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 639

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.